مدیرکل محیط زیست استان یزد افزود:مهمترین زیستگاه این گونه،منطقه حفاظت شده کوه بافق،منطقه آریز و کویردره انجیر این شهرستان است.
کد خبر: ۴۸۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶ 02 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛موسوی   گفت:  یکی از گونه های ارزشمند و در معرض خطر و تهدید دراستان یزد و کشور یوز آسیایی است که زیستگاه های اصلی این گونه در کشور به عنوان یک نماد ملی مطرح است .

موسوی خاطر نشان کرد: طی سال های اخیرطبق رصد و تحقیقات انجام شده در استان مسیر این گونه ارزشمند از منطقه مهریز به سمت کلوت های بافق،آریز،دره انجیر و به سمت کویرتوران است.

موسوی بر لزوم فرهنگ سازی حفاظت از این گونه تاکید کرد و گفت:با حمایت مسوولان سیاسی و اجرایی استان و شهرستان ورسانه ها این فرهنگ سازی را ایجاد کنیم که حفظ یوز در واقع حفظ طبیعت،و حفظ منابع ملی است.

وی افزود:گسستن این زنجیره غذایی تخریب بر محیط و تهدیدی برای سلامتی انسان و محیط زیست می باشد.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی  گفت: برآورد از جمعیت یوز  در کشور زیر 50قلاده است که امروز یافته های جدیدی نشان می دهد که یوزپلنگ فقط در مناطق حفاظت شده زندگی نمی کند و اکثر اوقات خود را در خارج این مناطق می گذراند.

هومن جوکار با بیان اینکه مناطق حفاظت شده یوز بسیار ارتقا پیدا کرده است بیان کرد:در سال 20تا30درصد جمعیت وحوش شهرستان بافق افزایش می یابد و نیز افزایش رشد و تعداد پلنگ در این منطقه نشان دهنده فراهم شدن زیستگاه مناسب تر برای این گونه است.

وی با اشاره به اینکه به علت جمعیت کم این گونه طی سال های  اخیر مجبور به برخی اقدامات شویم خاطر نشان کرد:تکثیر مصنوعی این گونه در اسارت از موارد انجام شده در این زمینه است که باید به روش های جدید روی بیاوریم تا بتوانیم از این گونه حفاظت کنیم.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز آسیایی افزود:مکان هایی درزمینه بهره برداری است که می توان بدون تخریب اقداماتی برای حفاظت بستر زیستگاه های این گونه انجام داد.

جوکار افزود:محیط زیست مانع مطلق برای صنعت نیست و قطعا راه حل هایی برای حفظ این گونه وجود دارد که باید مطالعه و بررسی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار