رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به دستاوردهای این سازمان در طی چهار سال گذشته، گفت: 45 هزار شغل پایدار در استان یزد ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۸۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 01 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛«محمدرضا علمداری یزدی» با بیان این‌که استان یزد چهارمین استان توسعه یافته کشور است، اظهار کرد: استان یزد با فعالیت بیش از ۳۴۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر چهارمین استان توسعه یافته صنعتی است.

وی افزود: هم‌اکنون 1650 طرح در حال تکمیل با پیشرفت فیزیکی بیش از  ۲۰ درصد در استان یزد وجود دارد که بهره‌برداری از آن‌ها به تحقق سرمایه‌گذاری ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶۰ هزار نفر منجر می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از این تعداد طرح ۱۰۰۰ فقره از آن با اشتغال ۳۰ هزار نفر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: استان یزد حائز رتبه اول تولید کاشی و سرامیک کشور با سهم ۵۰ درصد و ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مربع می‌باشد که باعث شده یزد به تنهایی نهمین تولید کننده کاشی و سرامیک دنیا باشد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین کالای صادراتی استان با سهم ۸۰ درصد وزنی و ۳۷ درصد ارزشی کاشی و سرامیک است.

علمدار یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به پتانسیل‌های استان از مردادماه سال جاری مسئولیت ریاست میز توسعه صادرات کاشی و سرامیک کشور به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محول شده است، خاطرنشان کرد: استان یزد رتبه دوم کشور در تولید محصولات نساجی را دارد.

این مقام مسئول کسب رتبه سوم کشور در تولید فولاد با تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا و رتبه دومی استان معدنی کشور را از دیگر ظرفیت‌های استان یزد است.

علمدار یزدی افزود: استان یزد با 282 فقره پروانه اکتشاف و 74 فقره گواهی کشف رتبه اول صدور گواهی کشف کشور در سال ۹۵ را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که استان یزد در تولید سنگ آهن، خاک صنعتی و باریت رتبه اول کشور را دارد، گفت: برخورداری از 527 فقره پروانه بهره‌برداری با ظرفیت ۶۹ میلیون تن و ذخیره قطعی ۱.۸ میلیارد تن و سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱2 هزار نفر از دیگر ظرفیت‌های استان یزد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد، گفت: استان یزد هشتمین استان برتر صادرکننده غیر نفتی کشور است. عمده کالای صادراتی استان کاشی، مقاطع فولادی، پسته، کابل، فرومولیبدن، شیشه جام، ظروف شیشه ای، انواع نایلون و پلاستیک است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با گشایش‌هایی که در زمینه صادرات و تجارت به وجود آمده ارزش کل صادرات استان ۱۲ میلیون دلار افزایش یافته و به عدد ۴۹۶ میلیون دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: ریاست میز توسعه صادرات محصولات خیارسبز گلخانه‌ای کشور به رییس سازمان صمت یزد محول شد.

علمدار یزدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید و اشتغال استان، ۳۸ جلسه کارگرو اصلی تسهیل و رفع موانع تولید را به ریاست استاندار و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل دادیم که نتیجه آن تصویب بیش از ۲۳۰۰ مصوبه برای حدود ۲۲۰۰ پرونده بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم‌چنین صنایع نساجی، صنایع شیمیایی و سلولزی، صنایع معدنی، صنایع فلزی و برق، و صنایع غذایی و دارویی به‌ترتیب بیشترین سهم از مصوبات را داشتند.

وی در ادامه افزود: این تلاش‌ها مجموعاً موجب تثبیت اشتغال 45 هزار نفر و حفظ بیش از۷۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در بخش صنعت استان شده است.

علمدار یزدی افزود: در سال ۹۵ مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف توانمندسازی واحدها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام به بخش تولید کشور اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در ابتدا سهم استان یزد مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان بود که نهایتا آن را به رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان رساندیم و تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم که از این حیث در رتبه چهارم کشور هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح تسهیلات رونق تولید در سال ۹۶ با قدرت بیشتر تمدید شد به طوری‌که مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین نقدینگی واحدهای نیمه فعال یا نیمه تمام کشور در نظر گرفته شده هم‌چنین ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت بازسازی و نوسازی صنایع اختصاص یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد تصریح کرد: 119 واحد تولیدی صنعتی جهت برخورداری از اعتبارات اسنادی مدت دار(یوزانس) به ارزش ۷۶ میلیون دلار معرفی شدند.

وی افزود: در زمینه صدور مجوزهای تأسیس رتبه اول کشور را داریم و یکی از دستآوردهای ما در بهبود فضای کسب و کار تسریع در صدور مجوزهاست به طوری که ظرف مدت کمتر از یک روز مجوز تاسیس را صادر می‌کنیم.

علمدار یزدی گفت: رتبه اول صدور معافیت گمرک در سال ۹۵ را داریم به طوری‌که روزانه ۱۶۰ میلیون تومان معافیت صادر می‌کنیم و این به معنی است که ماهیانه به طور متوسط ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در استان رقم می‌خورد.

وی در راستای شفافیت اطلاعات طرح پایش اطلاعات واحدهای صنعتی انجام شد که طی آن ۵۹۲ پروانه تعلیق شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: 28 پهنه امیدبخش به میزات ۱۰۰۰۰ کیلومتر در استان شناسایی شده که به زودی مزایده‌های آن برگزار خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که اخیراً معدن سنگ‌آهنی که از لحاظ ذخیره و عیار در ایران بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است در استان یزد کشف شده است، گفت: این معدن حدود دو میلیارد تن ذخیره با عیار ۷۰ درصد دارد، که برای اکتشاف آن عمیق‌ترین چاهک اکتشافی با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز حفر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار