کد خبر: ۴۸۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 20 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»راهکارهای موثر و پایدار در راستای هماهنگی، ساماندهی و ارتقای کمی و کیفی آموزش عالی استان با حضور جمعی از روسای دانشگاه‌های یزد برگزار شد.

«محمدصالح اولیاء» در نشست شورای هماهنگی آموزش عالی استان  اظهار کرد:‌ دغدغه همه ما ارتقای کیفیت آموزش عالی استان است و باید همه اصل تفاهم و همکاری را قبول کنیم و به یک جمع‌بندی برسیم تا آموزش عالی استان را ارتقا دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های ما کاهش سهم آموزش عالی استان در کل کشور است که نگران کننده است و استان یزد با توجه به ماموریتی که دارد باید نقشش در آموزش عالی کشور نه تنها کم بلکه بیشتر شود.

رییس دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به ‌بحث کیفیت در کنار سهم آموزش عالی استان گفت: برند یزد طبق روال گذشته به نحوی باید معرف کیفیت باشد. باید روی مزیت‌ها کار شود، استان یزد استان بزرگی نیست که بتواند در همه حوزه‌ها سهم قابل توجهی داشته باشد بنابراین ناچاریم در بعضی حوزه‌ها هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی متمرکز شویم و یک ماموریت ویژه برای خود تعریف کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد:‌ ما باید بپذیریم که می‌توانیم در حوزه‌های مختلف تقسیم کار کنیم، و موسسات می‌توانند در زمینه‌های مختلف باهم به تفاهم برسند و مسایل را در استان حل کنند.

به گفته وی بحث تبادل اطلاعات حداقل همکاری است که می‌توانیم داشته باشیم و در صورت همکاری می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم.

«سیدمحمود زنجیرچی» مدیر دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری نیز در این نشست در دو بخش توضیحاتی را درخصوص شاخص‌های کمی و کیفی آموزش عالی و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی ارائه کرد.

وی در بخش اول، با استفاده از آمارهای رسمی به مقایسه استان یزد با سایر استان‌ها در برخی شاخص‌های کمی و کیفی آموزش عالی پرداخت و سپس وضعیت این شاخص‌ها در استان و مابین موسسات آموزش عالی استان را تحلیل نمود.

زنجیرچی در بخش دوم نیز طرح ساماندهی و تقویت موسسات آموزش عالی برگرفته از طرح آمایش آموزش عالی کشور را مورد بررسی و کنکاش قرار داد و الزامات و اقدامات مورد نیاز برای اجرای آن را تشریح کرد.

وی در این نشست همچنین گفت: به نظر می‌رسد فضای آموزش عالی از لحاظ میزان ورودی درحال محدود شدن است و طبق پیش‌بینی این برنامه طی دو برنامه پنج ساله ادامه خواهد داشت. همچنین به نسبت جمعیت سهم ما از آموزش عالی کشور نیز در حال کاهش است.

این مقام مسئول ادامه داد: تحصیلات تکمیلی ما وضعیت خوبی دارد اما نسبت هیأت علمی به ویژه هیأت علمی دانشیار به بالا نیاز به کار دارد.

وی تصریح کرد: ‌متاسفانه رشته‌های موازی در دانشگاه‌های استان زیاد دیده می‌شود که این امر نشأت گرفته از عدم هماهنگی و موجب کاهش هم افزایی خواهد شد.

«قاسم برید لقمانی» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز در این نشست در زمینه اخلاق در آموزش عالی به نکاتی همچون تقدم اخلاق آموزشی به اخلاق پژوهشی، توجه به رفتارهای نادرست آموزشی، لزوم آشنایی به ابزارهای کمک آموزشی و به روز بودن، نظم داشتن، شاگردپروری کردن، رازداری کردن، احترام گذاشتن به قوانین موسسه اشاره کرد.

 وی با اشاره به تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه یزد تاکید کرد: لازم است در همه دانشگاه‌ها منشور اخلاقی تدوین شود.

لقمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح ساماندهی نباید منوط به دانشگاه‌های دولتی باشد و باید شامل تمام دانشگاه‌های استان شود تا به نتیجه درستی برسیم.

وی با اشاره به حذف دوره شبانه در دانشگاه یزد افزود:‌ این امر اقدام بزرگی بود که کمک زیادی به موسسات آموزش عالی استان کرد و این را باید قدر دانست.

«علی‌اصغر علمدار یزدی» مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسات گفت:‌ هدف از این نشست هماهنگی توام با دلسوزی جهت افزایش سطح ارتقاء علمی و  تاثیرگذاری در موسسات آموزش عالی استان یزد است و اگر این چنین جلسه‌هایی در ۱۰ ، ۲۰ سال پیش برگزار می‌شد امروز با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.

 وی افزود: ‌متاسفانه بی‌برنامگی دانشگاه‌ها باعث شده آنها فقط به فکر اشتغال‌زایی خود باشند در صورتی که هدف اصلی آنها ایجاد دانش، ایجاد احترام و ساختن آدم بوده است. دانشگاه محل مغز سازی و پرورش دانش‌آموختگانی برای اجتماع و صنعت است.

به گفته وی از جمله مشکلات دانشگاه‌ها این است که نمی‌دانند که ماموریت و هدف شان اصلاح و درست کردن جامعه است. ما باید جوهره اصلی کلاس‌ها را بالا ببریم تا متخصصانی که در آینده به جامعه تحویل می‌دهیم کارا باشند.

دکتر علمدار تصریح کرد:‌بازار کشور برای دانشگاه فکر نمی‌کند بلکه برای تجارت فکر می‌کند پس ما باید خود به فکر باشیم. با برگزاری این جلسه‌ها باید فکر کنیم چه کاری انجام دهیم تا دانش‌آموختگانی مفید داشته باشیم.

 وی اظهار کرد: واژه مادر خود بار دلسوزی دارد و دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر باید دلسوز باشد تا دیگر دانشگاه‌ها وظیفه خود را انجام دهند.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود به بحث نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اشاره کرد و گفت: هدف از انجام نظارت این است که آیا سازمان، سیاست، یا برنامه به اهداف خود نایل آمده است یا خیر؟ و اگر پاسخ مثبت است، تحقق این اهداف تا چه میزان است؟ این مقام مسئول با بیان این‌که نظارت یکی از ارکان اساسی مدیریت است، به طوری که سایر ارکان مدیریت همچون برنامه ریزی، سیاست‌گذاری، سازماندهی و هدایت را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: بدیهی است، عدم توجه به مقوله نظارت ممکن است در عین نقض در سایر ارکان، در نهایت تضمین کیفیت را نیز مختل سازد.

دکتر علمدار یزدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از وظایف نظارتی وزارت علوم اشاره کرد، که از جمله آن‌ها را برنامه ریزی و هماهنگی هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی، تعیین میزان موفقیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و ارزیابی فعالیت‌ها دانست.

وی با بیان این که در کشور بیش از سه هزار مرکز آموزش عالی وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد شبکه‌ای از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در قالب هیات‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی با محوریت دانشگاه‌های دولتی استان‌ها از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

علمدار ایجاد شبکه در ۳۱ استان کشور با ترکیب قریب به یک‌هزار نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه‌های دولتی و کارگروه‌های مرتبط از دیگر اقدامان انجام شده است.

وی بیان کرد: هسته اصلی و محوریت هیات‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی دانشگاه‌های دولتی هر استان است.

این مقام مسئول گفت:‌در استان هفت کارگروه نظارتی وجود دارد که کل دانشگاه‌های استان را نظارت می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت کیفی موجود در واحد های دانشگاهی کشور افزود: با وجود گسترش کمی آموزش عالی و افزایش شمار دانشجویان کشور به بیش از چهار میلیون در دانشگاههای مختلف کشور وضعیت کیفیت آموزش و پژوهش در واحدهای دانشگاهی کشور چندان رضایت بخش نیست.

به گفته وی در برخی رشته ها، دانش آموختگان با آنچه خارج از کتاب و دانشگاه است، بیگانه اند و از مهارت و تخصص لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند.

علمدار یزدی از جمله عوامل پایین بودن سطح کیفی دانشگاه‌ها را بهره‌گیری اندک از روش‌های نوین تدریس در کلاس‌های دانشگاهی، عدم تناسب محتوا و برنامه‌های درسی با نیازهای روز جامعه، رضایت بخش نبودن سطح کیفی برخی از اعضای هیات علمی، ایجاد فاصله بین دانشگاه و صنعت، مدیریت ضعیف برخی از گروه‌های آموزشی، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی و نظارت و ارزیابی کم رنگ عنوان کرد.

وی از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود را ارزیابی درونی (جهت واکاوی کاستی ها) و تامین اعضاء هیات علمی موثر و مفید(جهت افزایش کارآمدی)دانست.

مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه گفت: دانشگاه محل تجمع یک سری تجهیزات و امکانات ( آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، ابزارهای ارتباطاتی با جهان در علم و تکنولوژی) و نیروی انسانی یا عالم نه رباتهای تجهیزشده به نرم افزار علم، بلکه انسان‌های مجهز به راهنماهای درونی( فکر، عقل، وجدان) و راهنماهای بیرونی (دین و ائمه معصومین) است.

 به گفته وی در دانشگاه، تجهیزات، از نظر عملکرد و کیفیت، متغیرالحال نیستند. اما علما می توانند به گونه ای متاثر از اغراض (هوا و هوسهای متفاوت) شوند که در جامعه دینی باید از این پدیده پرهیز کرد. در این راستا در دانشگاه یزد منشور اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی تهیه و اجرایی شده است. پیشنهاد می شود این امر در دیگر موسسات آموزش عالی استان نیز اجرایی شود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت:‌ فراموش نکنیم که در دانشگاه نیروی انسانی (دانشجو) طرف حساب ماست، آن هم انسانی جوان، طالب علم. رشته ها و گروههای توخالی بر جوهره فکری، وجودی و حرکتی نسل جوان اثر بسیار مخرب دارد و بی تردید، جمع افرادی که بودشان توخالی و بی محتوا شده است، قرار نیست به ما جامعه ای پویا و موفق بدهد. به عبارتی علاوه بر خیانت به پیشرفت علمی کشور، آسیب های این طرز تفکر ( کمی ) جان ها را آسیب می زند.

وی یادآور شد: یزد شرایط خاص خود را دارد، در هر موردی که وارد شده است، موفقیت تضمین شده داشته است. جدا از افراد تاریخی به نامی که داشته ایم، در این نیم قرن آخر ما زحمتکشان فراوان رسمی و نامرئی نیز داشته ایم. حیف است بگذاریم بعضی از روندها – سوابق علمی و موثر ما را تخریب کند، ما باید متخصصین کارآمد به جامعه تحویل بدهیم و سهم زیادی در بازگرداندن فن و هنر به جامعه و بازار داشته باشیم.

گفتنی است؛ در این نشست همچنین روسای دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند که از جمله آنها جلوگیری با موازی‌کاری در دانشگاه‌ها، توجه به نیاز استان در گرفتن رشته، وجود ناهماهنگی و رقابت‌های منفی بین مراکز، تدوین سند راهبردی استانی،‌ قطبی کردن رشته‌ها، ‌جذب بیشتر دانش‌آموزان نخبه استان در دانشگاه‌های استان بود .


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار