سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت : 300 عدد از سکه های گنجینه میراث فرهنگی یزد در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت خانه تاریخی شکوهی مرمت و احیا شد.
کد خبر: ۴۷۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 17 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛« ساشا ریاحی مقدم » ،افزود: از نظر تاریخی این گروه از سکه ها از دوره ساسانی تا دوره قاجار و از نظر جنس شامل نقره، فلوس، برنز و برنج است .
وی با بیان اینکه سکه ها به عنوان یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملت ها ، همواره از جایگاه ویژه ای در مطالعات تاریخی برخوردار است ، اظهار کرد: سکه، سندی مکتوب و معتبر، کتابی کوچک و پرمحتواست که ضرورت شناخت و اهمیت آن از جهات مختلف، حایز اهمیت است.
وی ادامه داد: هر یک از عوامل تشکیل دهنده سکه، نوع فلز، نقش ها و نگارها، علایم روی سکه ها، محل ضرب، نوع خط، تاریخ ضرب و ابزار ضرب به لحاظ علمی در شناخت تاریخ، فرهنگ، هنر و نیز اقتصاد هر دوره تاریخی نقش عمده ای دارد.
وی اضافه کرد: از تصاویر سکه ها به طرز پوشیدن لباس و آرایش سر، ساده زیستی یا تجمل گرایی فرمانروایان پی می بریم و از عنوان و القابی که به خود بسته اند با نحوه تفکر و جاه طلبی های آنها آشنا می شویم.
این مسئول با بیان اینکه نقش های موجود بر 2 روی سکه ها طیف گسترده ای از طرح ها و نقش های انسانی، حیوانی و گیاهی به همراه کتیبه ها را شامل می شود گفت: پوشیده شدن این نقش ها به وسیله رسوبات محیطی و یا محصولات خوردگی باعث ناخوانا شدن طرح و نقش سکه ها شده و مانع بررسی دقیق و تاریخ گذاری صحیح آنها خواهد شد.
ریاحی مقدم افزود: از طرفی وجود رسوبات محیطی یا برخی ترکیبات آسیب رسان بر روی سکه ها باعث خوردگی و تخریب نقش آنها می شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد درجه حرات، رطوبت، نور و نحوه نگهداری از سکه ها را از مهم ترین عوامل آسیب رسان به سکه ها عنوان کرد و گفت: سکه های این گروه به واسطه وجود ترکیبات کلریدی و خوردگی ناشی از آن به شدت آسیب دیده و در مواردی نقوش و کتیبه آنها نیز تخریب و یا ناخوانا شده بود.
ریاحی مقدم افزود: در این مورد جلوگیری از تخریب بیشتر با تثبیت خوردگی فعال انجام شد و بر سطح بسیاری از سکه ها رسوبات محیطی وجود داشت که پاکسازی شد تا علاوه بر حذف ر سوبات به عنوان یکی از عوامل آسیب رسان، ویژگی های بصری آنها نیز بهتر نمایان شود.
وی اضافه کرد: بیشترین آسیب موجود بر روی سکه ها مربوط به محصولات خوردگی مس دارای بنیاد کلریدی بود.
استان یزد ، 2هزار و 270هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار