کد خبر: ۴۷۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ 16 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛قريب يك ماه پيش در چنین روزهایی، بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود .

این روزها اتفاق مهم جهانی شدن و تاثیرات آن بر رونق صنعت گردشگری منطقه تبدیل به یک بحث داغ در بین دلسوزان این عرصه شده است، که بیشتر این بحث‌ها حول محور این اتفاق، بر سایر مناطق و شهرستان‌های استان است و هر یک از شهرستان‌ها در تلاش هستند تا با فعالیت مضاعف از عواید و فواید جهانی شدن بافت تاریخی یزد بیشترین بهره را ببرند .

«محسن میرجانی ارجنان» ريیس پایگاه پژوهشی اردکان و از فعالین حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه يزد، با تاکید بر این که ثبت جهانی شهر یزد در آینده فرصت‌‌های بیشماری را در حوزه گردشگری برای ایران فراهم خواهد آورد، اظهار مي‌كند: با نگاه به جهانی شدن یزد، مطمئنا حضور گردشگران خارجی به طور پیش‌بینی شده‌ای در یزد فزونی خواهد یافت.

وي اضافه مي‌كند: برخی در شهرستان‌های استان برای استفاده حداکثری از این اتفاق مبارک، از واژه سرریز و برخی دیگر هم قایل به فعالیت‌های موازی در جهت جذب گردشگر هستند که در این راستا برخی از شهرستان‌های استان گوی سبقت را ربوده و در برخی نیز شاهد هستیم که در جنبه‌های صنعت پیچیده گردشگری تبدیل به برند شده‌اند .

ميرجاني ادامه می‌دهد: شهرستان بافق اقدامات خوبی را در بخش طبیعت‌گردی و کویرنوردی انجام داده و البته صنایع دستی این شهرستان نیز به نحو شگفت‌آوری در حال رشد است که اخیراً سبدبافی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور  ثبت شده است. همچنین در بحث زیرساخت نیز این شهرستان گام‌های خوبی برداشته و یک هتل چندستاره نیز آماده میزبانی گردشگران و علاقه مندان به این منطقه است.

وي به دیگر شهرستان‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید فراموش کرد برخی دیگر  از شهرستان‌های یزد مثل میبد که قبلا هم در مسیر گردشگری قرار داشت، بیکار ننشسته و علاوه بر حفظ وضع موجود، بیشتر به دایره پتانسیل‌ها و استعدادهای میراث فرهنگی خود افزوده‌اند!

وي ادامه مي‏‏دهد: پر رنگ شدن بحث هنرصنعت زیلو بافی و اقتصادی‌سازی آن در کنار محور مهم نارین قلعه، كاروانسراي شاه‌عباسی، آب انبار کلار و یخچال میبد می‌تواند آمیزه‌ای مناسب برای به چالش کشیدن ذایقه متنوع گردشگران داخلی و خارجی باشد .

این باستان‌شناس عنوان مي‌كند: شهرستان مهریز به لطف وجود باغ جهانی پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد که از وسط آن می‌گذرد و البته چندین و چند باغ دیگر، کم کم به همراه شهرستان تفت برند باغ شهری را به خود اختصاص می‌دهد که البته در این میان میبد هم ادعای باغ شهر بودن دارد که حرف بی‌حسابی نیست .

وی با ابراز گلایه از عدم برنامه‌ریزی منسجم در شهرستان اردکان در حوزه گردشگری به ظرفیت های مغفول مانده شهرش اشاره می کند و می‌گوید: شهرستان اردکان با وجود این که مجموعه‌ای متنوع از جنبه‌های مختلف میراث‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و  آیینی را در اختیار دارد، به دلایل و موارد که به آن اشاره خواهد شد قطعاً توفیقی برای جذب گردشگر از سرریز یزد و یا فعالیت‌های رقابتی در قالب یک قطب مستقل توریستی نخواهد داشت !

میرجانی می‌گوید: اولین دلیل عدم موفقیت اردکان در این میان، بی‌توجهی به جاذبه‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیر و منحصربفردش  همچون  ریگزارهای منطقه زرین و خرانق است چرا که هنوز در این مسیر به خودباوری و توجه به ظرفیت موجود نرسیده‌ایم .

رئیس پایگاه پژوهشی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان عنوان مي‌كند: دو سایت مهم و استراتژیک روستای تاریخی خرانق و چشم‌انداز فرهنگی آن و پیر سبز چک‌چک، شاید از نظر سیاسی و تقسیمات کشوری متعلق به اردکان باشند ولی حقیقتاً بیشتر گردشگران این دو پتانسیل را بخشی از تور محور میبد، چک چک و خرانق می‌دانند، مسیری که چهار دهه است به عنوان پردترددترین بخش جذب‌کننده گردشگر خارجی تثبیت شده و این شهر اردکان است که میراث تاریخی و فرهنگی‌اش را بدون نام و نشان بدون توجه رها کرده و زمینه جذب گردشگران حاضر در این دوبخش مهم اش را از دست داده و در حوزه برند سازی میراث فرهنگی و تاریخی هم در حال باختن قافیه است .

میرجانی مي‌افزايد: در بحث زیرساخت‌های اقامتی و اسکان نیز در حالی که در اکثر شهرستان‌های استان این روند از سال‌ها قبل شکل گرفته در اردکان فقط و فقط، همت بخش خصوصی باعث شده چهار اقامتگاه بوم‌گردی در عقدا و اردکان تکمیل و یک بومگردی دیگر در شرف آماد‌ه‌سازی قرار گرفته است .

وي می‌گوید: البته یک هتل چند ستاره که تازه پی ریزی آن در حال تکمیل است نیز در این سال ها با تلاش بخش خصوصی در حال آماده سازی است که مطمئنا تا تکمیل آن چندین سال طول خواهد کشید .

وی ادامه می‌دهد: دهکده تاریخی خرانق که روزانه بیش از ۴۰ گردشگر از کشورهایی چون فرانسه، هلند، چین، اتریش و غيره را میزبانی می‌کند، در زمینه زیرساخت‌های گردشگری از یک هتل یا بوم‌گردی نسبت به دیگر مکان‌های مشابه عقب افتاده است .

این مقام مسئول می‌گوید: هنوز هم دیر نشده و می‌توان با انجام برخی از اقدامات و فعالیت‌های منسجم و پیگیرانه، اردکان را هم از سرریز گردشگر بافت جهانی یزد بهره‌مند كرد یا به واسطه داشتن جاذبه‌های ارزشمند تاریخی، فرهنگی و طبیعی تبدیل به یک قطب مستقل و اهداف خاص خود در گردشگری كرد.

ميرجاني در پایان خاطرنشان می‌کند: تدوین و چاپ یک کتاب ارزشمند تحت عنوان «کتاب عکس اردکان» از تصاویر جاذبه‌های گردشگری شهرستان اردکان در تیراژ بالا برای ارسال به تمام نقاط کشور و فعالان و مراکز گردشگری داخلی و خارجی، فعال شدن شورای میراث فرهنگی شهرستان با محوریت فرماندار و جمعی از مسئولان دست‌اندرکار برای ایجاد یک اتاق فکر مناسب، الزام صنایع مستقر در اردکان برای اجرای تعهدات خود مبنی بر جبران آلودگی و ناهنجاری‌های زیست‌محیطی در قالب تقویت فرهنگ بومی و محلی که یکی از مهمترین بسترهای آن حوزه میراث فرهنگی است، تلاش در جهت فعال کردن محور گردشگری خرانق، چک چک، بافت تاریخی عقدا و اردکان در مقابل محور فعلی که شاید مهمترین ماموریت سخت مسئولان شهرستان برای تحول در حوزه گردشگری باشد، می‌تواند بخشی از اقدامات دلسوزان این عرصه به شمار رود تا سیل خروشان توریست‌های ورودی به استان را به دروازه ورودی یزد یعنی «شهرستان اردکان» اختصاص دهیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار