کد خبر: ۴۷۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 13 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سرطان پستان یک دهه زودتر از آمار جهانی در مازندران شیوع یافت.
 قاسم جان‌بابایی، وجود سرطان پستان طبق تعاریف مشخص شده در استان یک دهه زودتر از آمار جهانی اتفاق افتاده و عوامل تاثیرگذار آن را فاصله بین زایمان، دیر ازدواج کردن و تغذیه عنوان کرد و گفت: بیش از 50درصد سرطان با اصلاح رفتاری قابل پیشگیری است. البته در بحث تاثیرگذاری  آلاینده ها  بر سرطان نگرانی هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تامین حدود ۳۰ درصد سلامت بر عهده دانشگاه‌ها است،  اظهار کرد: مابقی نیازمند مشارکت همه سازمان‌های مرتبط در این حوزه بوده است. در دو دوره گذشته تعداد دانشکده‌های دندان پزشکی در کشور دو برابر شد اما شاخص دهان و دندان در کشور ارتقا نیافت که این امر بیانگر اهمیت همکاری بین بخشی برای ارتقای شاخص‌های دهان و دندان به‌عنوان یکی از معیارهای سلامت ارزیابی تمام کشورها است.

جان بابایی بیان کرد: در این دوره کار اساسی انجام شده و در تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش، با حضور در مدارس، دندان بیش از ۴۰۰ هزار کودک در داخل مدارس رادیوتراپی شده و بیش از ۱۲۰ هزار نفر از این کودکان پرشدگی دندان داشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وجود همکاری بین‌بخشی خاطرنشان کرد: در این دوره میزان کشیدن دندان که یک شاخص بد است، کاهش و شاخص جرم‌گیری و ترمیم، بهتر شده  و خدمات سرپایی دندان پزشکی توسط کانتینرها در مناطق محروم انجام خواهد شد و امید می رود  طی ۵ سال آینده شاخص دهان و دندان  بهبود یابد.

جان بابایی ادامه داد: سال‌هاست که تعداد مرگ و میر حوادث جاده‌ای مازندران تغییر نکرده است و اگر بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها توسعه یابند، ممکن است حوادث مرگ‌ومیر داخل بیمارستان کم شود اما برای کاهش حوادث مرگ‌ومیر بین جاده‌ای و خارج بیمارستان باید بین حوزه‌هایی که مرتبط با مسئله سلامت هستند، مشارکت وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر با صنعت و معدن و جهاد کشاورزی همکاری خوبی در رابطه با ساماندهی سموم داشته‌ایم، بر لزوم تعریف و تدوین یک سند که تمام سازمان‌های مرتبط با سلامت در یک تراز قرار گیرند، تأکید کرد و گفت:  از نظر قانونی نیز تدوین این سند، هماهنگ با ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری است،  در این راستا سلامت ابعاد مختلفی همچون جسمی، روانی، روحی و اجتماعی دارد و سند جامع سلامت استان باید بر اساس جغرافیای استانی تدوین شود که هدف آن ارتقا عادلانه شاخص‌های سلامت استان است و در آن حقوق همه افراد باید لحاظ شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار