کد خبر: ۴۷۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 12 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ رییس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد که برگزاری آزمون سردفتری با سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور است و تا جایی که اطلاع دارد، این آزمون امسال برگزار نخواهد شد.

محمدرضا دشتی اردکانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار، گفت:  رسانه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که ما از انتقادهای آنها سود می‌بریم. خبرنگار رسالت بزرگی دارد و کار آنها را مثل حضرت زینب می‌دانم.

رییس کانون سردفتران با بیان اینکه برای قشر خبرنگار احترام ویژه‌ای قائل هستم، اظهار کرد: خبرهایی شفافی که اعلام می‌کنند تبعاتی دارد دارد که اجر آن را در آخرت می‌گیرند. امیدوارم خبرنگاران هیچ وقت درگیر مسائل باندی و جناحی نشوند.

او به شهادت «محسن حججی» به دست عوامل تکفیری داعش اشاره کرد و گفت:‌ شهادت حججی که اخیرا توسط داعش شهید شد یک پیام بزرگ داشت که از هزاران فیلم و سخنرانی تاثیر گذار‌تر بود. دشمن از اراده او می‌ترسید و او ثابت کرد که ایران ضد تروریست است. من از طرف جامعه حقوقی و سردفتران خدمت ملت ایران، خانواده محترم شهید حججی و رهبر انقلاب تسلیت عرض می‌کنم.

دشتی اردکانی با اعلام اینکه در سال ۹۵ ، ۱۲میلیون و  ۹۵۸هزار و ۱۵۱ سند ثبت شد، گفت: بیشترین آمار ثبت سند در سال ۹۵ برای تهران ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۴۸ مورد بوده است که بعد از آن خراسان رضوی است. کمترین آمار نیز متعلق به ایلام است.

او ادامه داد: در چهار ماه اول امسال نیز ۳ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۴۵ سند بوده که باز هم آمار تهران بیشترین بوده است. در سال ۹۵، ۱۹۲ میلیارد تومان دفا‌تر حق ثبت وصول کردند و به حساب خزانه واریز کردند.

رییس کانون سردفتران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که آیا امسال برای جذب سردفتر آزمون برگزار می‌شود یا خیر؟ گفت: برگزاری آزمون با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و تا آنجا که اطلاع دارم آزمون جذب سردفتر برگزار نمی‌شود.

دشتی اردکانی درباره نتیجه اختلاف نظر میان ناجا و دفاتر اسناد رسمی در مورد سند خودرو اظهار کرد: این بحث قدیمی شده و با بخشنامه رییس قوه‌قضاییه که فصل‌الخطاب است، سند خودرو در دفا‌تر اسناد رسمی ثبت می‌شود. مردم را نباید سر در گم کرد و اکنون ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.

او درباره اعتراض دفاتر اسناد رسمی در مورد ثبت قولنامه‌های املاک در دفاتر مشاوران املاک گفت: ما هیچ دعوایی با پلیس و بنگاه‌ها نداریم. مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی به ترویج سند رسمی اشاره کردند. اگر مردم مزایای سند رسمی را بدانند، قطعا از آن استقبال می‌کنند. اسناد عادی قابل انکار، تردید و جعل هستند. بنگاه‌ها باید کار خود را کنند و با تصویب قانون پیش فروش آپارتمان‌ها مقرر شد حتما ثبت شود. در سال ۹۵ ،  ۳۲۹ مورد قرارداد پیش فروش آپارتمان ثبت شد. در سال ۹۶، ۱۲۵ مورد پیش فروش آپارتمان ثبت شد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی برای دادگستری اظهار کرد: آقای آوایی از پایین‌ترین سمت قضایی شروع کرده و تا عالی‌ترین سمت قضایی رسیده است. ایشان مجموعه و آسیب‌های کار را می‌شناسد. وزیر دادگستری باید به پیشنهاد رییس قوه‌قضاییه باشد. من فکر می‌کنم یکی از بهترین گزینه‌ها آقای آوایی بود. او درد آشنای دستگاه قضایی است. در طول ۳۰ سال آشنایی یک مساله خارج از عدالت از ایشان ندیدم. نه چپ است و نه راست. کار تخصصی خود را انجام می‌دهد. امیدوارم یکی از موفق‌ترین‌ وزرا باشد. البته آقای پورمحمدی هم عملکرد خوبی داشت و از نمایندگان خواهش می‌کنم آقای آوایی را با رای خوبی تایید کنند.

او درباره الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی گفت:‌ به اقرار همه عزیزان اهل فن در دولت الکترونیک، کار ملی شد و دفا‌تر سنتی که در حوزه املاک اسناد رسمی بود، الکترونیک شد. اکنون دیگر هیچ دفتر سنتی نداریم.  ۱۱هزار کارمند در بخش دفتر نویسی داشتیم که مانند ۱۰۰ سال پیش تحریر می‌کردند و مصرف کاغذ بالایی داشت. اکنون این ۱۱ هزار کارمند در بخش دیگری مشغول به کار شدند. لازم است از رییس سازمان ثبت به خاطر این کار بزرگ تشکر کنم. البته اختلالاتی که وجود دارد مربوط به زیر ساخت است و بحمدالله ثبت آنی به صورت عادی کار می‌کند و مشکلی نیست.

دشتی اردکانی در مورد آخرین وضعیت ثبت ا‌ثر انگشت در دفاتر اسناد رسمی گفت: این موضوع اجرایی شده و بانک اثر انگشت از جعل جلوگیری می‌کند. هر شهروندی که اثر انگشت او ذخیره شود، با همان اثر انگشت شناخته می‌شود و کسی نمی‌تواند به جای شخص دیگری سندی را امضا کند و این موضوع در تمامی دفا‌تر الزامی و اجباری است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بعد از درگیری‌های ثبت و راهور آمار ثبت سند رسمی خودرو پایین آمده است یا خیر، خاطرنشان کرد: روال قبلی ثبت سند خودرو انجام می‌شود و مردم توجهی به این موضوع ندارند. مالکیت با سند رسمی شناخته می‌شود و مردم به این دلیل برای ثبت به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و تغییری در آمار مشاهده نشده است.

او درباره اینکه در  پرونده بابک زنجانی یکی از سردفتران اسناد رسمی به انجام اقدامات مجرمانه در تنظیم اسناد متهم شده اما برخی مسئولان کانون سردفتران می‌گویند اقدام این سردفتر قانونی بوده است، گفت: آمار تخلفات هر دوره اعلام می‌شود. ما شکایتی که طبق قانون صورت گرفته باشد، بررسی و با تخلفات برخورد می‌کنیم. دفا‌تر اسناد رسمی از طریق  ۴ مرجع بازرسی می‌شود. شکایاتی که به ما رسیده در ۴ماهه اول امسال، ۱۱۲ مورد شکایت بوده که تعدادی را به دادستان اعلام کردیم و با توجه به اینکه خود من عضو شعبه تجدید نظر کانون سردفتران هستم، می‌گویم که آمار کم شده است.

دشتی اردکانی ادامه داد:‌ سند مرتبط با پرونده بابک زنجانی که در آن دفترخانه ثبت شده برابر موازین قانونی ثبت شده است. ولی نظر مرجع قانونی برای ما حائز اهمیت است و ما از آن تمکین می‌کنیم. البته خود سردفتر می‌تواند از آن حکم شکایت کند.

رییس کانون سردفتران افزود: اما طبق بازرسی ما، سند طبق موازین قانونی ثبت شده است. در برخی موارد که دفترخانه‌ها مقصر شناخته می‌شوند، ما بررسی لازم را انجام می‌دهیم که ممکن است طبق نظر ما عمل آنها قانونی باشد اما جایی که تخلف باشد ما رسیدگی می‌کنیم.

او تاکید کرد: ما در پرونده زنجانی از این سردفتر حمایت کردیم و به دادستان نامه نوشتیم و او اکنون مشغول به کار است.

دشتی اردکانی درباره وضعیت اسناد و مدارک حقوقی که در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو از بین رفت، گفت: بیشتر اسناد ساختمان پلاسکو سند عادی بود. همان زمان اعلام کردیم اسناد رسمی را در دفاتر خود جستجو کنیم تا به مالکین کمک کنیم که اگر اسنادی وجود دارد و در آتش سوزی سوخت، بایگانی خود را فعال کنیم. اما سند عادی در هیچ بایگانی نیست و راهکار حقوقی آنرا باید با توجه به سوابق موجود بررسی و به حق آن برسند.

او تاکید کرد: یکی از مزایای سند رسمی همین است که اگر قضیه‌ای مثل پلاسکو پیش بیاید، ثبت می‌تواند پاسخگو باشد. در جنگ ایران عراق هم کلیه بایگانی‌ها از بین رفت ولی الان امکان از بین رفتن سند رسمی وجود ندارد. به بنیاد مستضعفان پیشنهاد می‌کنم و از آنها تقاضا دارم اسناد املاک خود را بصورت رسمی ثبت کنند تا مشکلی این چنینی پیش نیاید.
 
 
ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار