کد خبر: ۴۷۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 11 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود از برجام به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا یاد کرده و قول داده بود که آن را پاره می‌کند، حالا می‌گوید که برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» داشته که ایران آن را نقض می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز اعلام کرد که به پایبند بودن ایران به تعهدات برجامی خود اعتقادی ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، وی که در یک باشگاه خصوصی گلف در نیوجرسی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ابتدا از عدم پایبندی ایران به برجام سخن گفت ولی سریعاً گفته خود را بر اساس ادبیات دولتمردانش تصحیح کرد و گفت که منظورش «روح برجام» بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که این توافق وحشتناکی است. آنها به این توافق پایبند نیستند و مطمئناً به روح آن هم پایبندی ندارند.»

ترامپ با لحنی تهدیدآمیز گفت: «فکر می‌کنم در آینده خواهید دید که اگر (ایرانیان) رو به پایبندی (به توافقنامه و روحش) نیاورند، اتفاقات خیلی سخت و تأثیرگذاری خواهد افتاد.»

وی افزود: «پرزیدنت اوباما با تکیه بر عقل خود، به آنها 150 میلیارد دلار داد. حتی به آنها 1.8 میلیون دلار پول نقد داد. فهم منطق این کار سخت است ولی بهرحال این تصمیم او (اوباما) بود.»

به گزارش الف، آمریکا اصرار دارد که امضای نمایندگان ایران در پای توافق هسته‌ای به معنای قبول اعمال استانداردهای این کشور در سیاست خارجی و دفاعی کشورمان بوده است و امضای برجام به معنای دست کشیدن از حمایت از مقاومت و تعطیلی برنامه هسته‌ای است.

این در حالی است که در توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 هیچ اشاره‌ای به مسئله برنامه موشکی ایران نشده است.

تنها در قطعنامه 2231 که توافق هسته‌ای را تائید کرده، با ادبیاتی غیرالزام‌آور «از ایران خواسته‌شده است» که از توسعه «موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، خودداری کند.

واشنگتن با بیان این ادعا که برنامه فضایی مقدمه‌ای برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است، تلاش می‌کند تا ایران را برای متوقف کردن این برنامه تحت فشار قرار دهد.

دولت ترامپ تاکنون دو بار پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است اما مقام‌های آمریکایی مکرر مدعی عدم پایبندی تهران به «روح برجام» می‌شوند. این در شرایطی است که آمریکا چندی پیش قانون تحریم‌های ایران، کره شمالی و روسیه را به اجرا درآورد؛ قانونی که از آن به عنوان نقض تعهدات واشنگتن یاد می‌شود.

مقام‌های کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که تهران تسلیم خواست طرف آمریکایی نخواهد شد و به برنامه دفاعی و موشکی که هدف انتقاد پیوسته مقام‌های غربی است، با قدرت ادامه خواهد داد.

پیش از این برخی سیاستمداران آمریکایی از جمله «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا از تلاش‌ها برای فشار به ایران با هدف کناره گیری تهران از برجام خبر داده بودند.

با این حال «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرده است که چنانچه آمریکا بخواهد برجام را متوقف کند، باید هزینه آن را هم بپردازد.
 
 
الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار