کد خبر: ۴۷۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 10 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ «کابینه افولی»، «ناامیدکننده»، «کابینه خنثی» و... اینها عناوینی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به فهرست کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور اطلاق کرده‌اند.

روزنامه اعتماد در تیتر اول خود نوشت «اندکی تغییر/ نیمی از کابینه تغییر کرد اما حامیان رئیس‌جمهور راضی نیستند». این روزنامه همچنین با «ناامیدکننده خواندن» فهرست کابینه پیشنهادی می‌نویسد: انتظاری که مردم از دولت دوازدهم دارند این است که تحولي بنيادين و اساسي در اقتصاد ايران ايجاد كند. علت اين انتظار اين است كه نرخ بيكاري جوانان كه از مرز بحران گذشته، براي مردان ١٠ تا ٢٠ سال بين ٢٠ تا ٣٠ درصد و زنان بالاي ٥٠ درصد شده است. اين اتفاق در ادبيات اقتصادي يعني بحران. در كنار اين بحران، معضلات بسيار بزرگ ديگري در اقتصاد ايران وجود دارد كه نمونه آن را مي‌توان در صندوق‌هاي بازنشستگي، مطالبات معوق بانك‌ها، بدهي دولت به بانك‌ها، بدهي بانك‌ها به بانك مركزي و رشد نقدينگي ديد.

در صورتي كه سياست‌هاي پولي و مالي به درستي تنظيم نشود، حجم نقدينگي ظرفيت تبديل به بحران پولي را خواهد داشت. با اين شرايط انتظار اين است كه تيمي در دولت دوازدهم طراحي شود كه بتواند جراحي اقتصاد را با حداقل هزينه و عوارض انجام دهد. شايد بهتر باشد اين پرسش را داشته باشيم.

اعتماد افزود: مردم انتظار دارند تيم اقتصادي دولت دوازدهم بتواند اين بحران‌ها را با استفاده از مزيت‌هاي نسبي كشور تبديل به فرصت كند. ولي آيا تيم اقتصادي كه دولت دوازدهم انتخاب كرده توان حل اين مسئله را دارد؟ آقاي روحاني پيش‌تر وعده داده بود كه كابينه دولت دوازدهم را جوان مي‌بندد اما برآوردها نشان مي‌دهد كابينه دوازدهم پيرترين كابينه بعد از انقلاب با ميانگين سني ٥٧ سال است. به اين ترتيب آقاي روحاني در گام نخست همه را نااميد كرد.

روزنامه قانون نیز ذیل تیتر «کابینه افولی» نوشت: دولت دوازدهم با ترکیبی ضعیف‌تر به مجلس معرفی شد؛ کابینه‌ای که شاید 50 درصد آن عوض شده باشد ولی بی‌شک به کارآیی آن اضافه نخواهد شد.

آفتاب یزد نیز تیتر زده: «کابینه خنثی/ نمایندگان: راضی نیستیم/ فعالان سیاسی: ناامید کننده اما قابل درک».
روزنامه بهار نیز با طرح این پرسش که «این کابینه چند میلیونی است» می‌نویسد: حضور همزمان علی ربیعی و قاضی‌زاده هاشمی در کابینه دوازدهم این نگرانی را به وجود آورده است که دوباره شاهد کشمکش‌های فرساینده در خصوص طرح تحول سلامت باشیم. واقعیت آن است که در دولت یازدهم هر چه به روزهای پایانی نزدیک‌تر می‌شدیم این اختلاف و تنش بیشتر خودش را نشان می‌داد و اثرات سوئی را بر روی اجرای طرح تحول سلامت گذاشت. پرسش قابل طرح در این باره آن است که حضور همزمان این دو به معنای تکرار همان تنش‌هاست و یا برنامه ویژه‌ای برای مدیریت و حل  و فصل پرونده اختلاف این دو وزیر درباره این طرح مهم و موفق دولت تدارک دیده شده است؟

بهار می‌افزاید: به نظر می‌رسد که مجلس برای حمایت از دولت هم که شده است باید با برخی گزینه‌های رئیس جمهور روحانی که هیچ سنخیتی با اهداف و برنامه‌های اعلامی منتخب اکثریت ندارند مخالفت کند تا شاهد کابینه‌ای قوی‌تر، هماهنگ‌تر و نزدیک‌تر به آنچه مردم خواسته‌اند باشیم.

به طور خلاصه می‌توان گفت که اسامی معرفی شده برای کابینه دوازدهم، آن چیزی نبود که انتظار می‌رفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار