رتبه‌های برتر کنکور ۹۶ اعلام شد. در بین این رتبه‌ها پس از تهران، بیشترین رتبه‌های تک رقمی متعلق به شهرهای یزد و تبریز بود.
کد خبر: ۴۷۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 08 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛از بین ۳۶ رتبه برتر کنکور ۹۶ در پنج گروه آزمایشی، چهار رتبه تک رقمی متعلق به تبریز و چهار رتبه دیگر هم متعلق به یزد بوده است.

تماشاگران امروز در ادامه نوشت: سال گذشته هم پنج رتبه تک‌رقمی کنکور متعلق به دانش‌آموزان یزدی بود. این بیست و دومین سال متوالی است که دانش‌آموزان یزدی موفقیت‌های چشمگیری را در کنکور سراسری به دست می‌آورند. با وجود آنکه ۱۷ نفر از ۳۶ نفر دارای رتبه برتر امسال از تهران هستند اما با توجه به جمعیت شهرهای یزد و تبریز می‌توان گفت این دو شهر موفقیت بیشتری در کنکور داشته‌اند چراکه جمعیت تهران حدود ۱۰ میلیون نفر است اما جمعیت یزد حدود یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر و جمعیت تبریز حدود یک میلیون و ۷۷۳ هزار نفر است

هزینه‌های کم برای آموزش، عامل موفقیت یزدی‌هاست
توفیق مرتضی‌پور، دبیر ریاضی و از اعضای کانون صنفی معلمان تبریز می‌گوید: «استان یزد از لحاظ آموزشی از کل کشور متمایز است. در یزد کلاس‌های آموزشی گران‌قیمت وجود ندارد. مشارکت عمومی در آموزش زیاد است. خیرین مدارس اهدایی زیادی در این شهر ساخته‌اند.» مرتضی‌پور با توجه به هزینه‌های تحصیلی بالا در کشور توضیح می‌دهد: «همکاران ما در یزد از نداشتن کلاس درس در دیگر استان‌ها و همچنین از گران بودن هزینه‌های کلاس‌های خصوصی در سطح کشور تعجب می‌کنند. در تهران و در بسیاری دیگر از شهرهای کشور، کلاس‌های ویژه و خصوصی برخی معلمان تا ساعتی ۸۰۰ هزار تومن هم می‌رسد اما به طور کلی یزد شهر گرانی برای زندگی و تحصیل نیست.»

این معلم تبریزی در خصوص وضعیت آموزشی تبریز می‌گوید: «دانشگاه تبریز، اساتید و معلمان این شهر، صنعتی بودن این شهر و مدیران مدرسه‌ای که بر روی تحصیل دانش‌آموزان نخبه حساس هستند، همگی دست به دست هم داده‌اند و حتی با وجود این سیستم آموزشی غلط، باز هم پیشرو هستند. هزینه تحصیل در تبریز بالاست اما از تهران کمتر است.»

او معتقد است: «در تبریز، مشوق‌های زیادی برای دانش‌آموزان وجود دارد. برای مثال پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی که اینجا مشغول به کار هستند، بعد از پزشکان شاغل در تهران، حرف اول را می‌زنند و به گونه‌ای برای دانش‌آموزان الگو و مشوق خوبی هستند. علاوه بر این، دانش‌آموزان با دیدن نخبه‌ها و دانشجویان نخبه تبریزی که در دانشگاه‌های برتر کشور درس می‌خوانند، برای درس خواندن تشویق می‌شوند. مدارس تیزهوشان هم در تبریز سابقه و تعداد زیادی دارند. در حال حاضر ۱۰ مدرسه تیزهوشان برای دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد. همه این شرایط بر روی تحصیل دانش‌آموزان و موفقیت آنها تأثیر مثبت گذاشته است.» 

دکتر مهدی نکویی نیز می‌گوید: «رتبه یک کنکور کشور بیش از ۲۰ سال است که بدون استثنا در اختیار یزدی‌هاست. در حالی که تهران با احتساب جمعیت بالایش و وجود مراکز آموزشی موجود در آن، از نظر رتبه‌بندی در خصوص اینکه هر ساله چند نفر را در بین ده نفر برتر رشته‌های مختلف دارد، در جایگاه پانزدهم قرار می‌گیرد. تبریز هم حدود پنج سال است که جایگاه بالایی در این زمینه دارد چراکه مدارس تیزهوشان سیری صعودی را در تبریز طی کرده‌اند. هر دوی این شهرها مردمی بسیار سخت‌کوش و اهل علم و ادبی هم دارند. البته برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی، پارامترهای زیادی وجود دارد، مثل بافت شهری ثابت و سیستم آموزشی منظم اما هزینه‌های تحصیلی هم بر این مسئله تأثیرگذار است؛ هزینه‌های تحصیل در این شهرها بسیار کمتر از تهران و حدودا یک‌چهارم هزینه‌های تحصیل در این شهر است. »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار