کد خبر: ۴۶۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 30 July 2017
علی مختاری‌
یکی از بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش دامپروری، تولید و پرورش شترمرغ است. استان یزد در سال‎‎های گذشته پیشرفت‎‎های خوبی در این رابطه داشته، به‌طوری که امسال نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش تولید داشته است.
امروز به ‌دلیل ارزش غذایی بالای گوشت شترمرغ و همچنین به لحاظ کیفیت پس از طبخ، بازار خواهان گوشت شترمرغ است؛ گوشتی که طبق تحقیقات متخصصان تغذیه می‌تواند کیفیت بالاتری نسبت به گوشت گوسفند و گاو داشته باشد.
این در حالیست که علاوه بر گوشت، حتی چرم، پر و تخم این پرنده بزرگ نیز دارای ارزش افزوده بالایی در بازار است. با توجه به مشکلاتی که در حوزه اشتغال وجود دارد، حمایت‎‎های دولتی در این عرصه می‎‎تواند گوشه‌‌‎‎ای از مشکلات مربوط به اشتغال را مرتفع سازد.

سوددهی مناسب پرورش شترمرغ
«نصرالله استبرقی» که سال‌های متمادی فکر و ایده راه‌اندازی یک مزرعه شتر    مرغ را در سر داشته و بالاخره توانسته این ایده را در سال 84 با عزم جزم خود عملی کند، از سوددهی مناسب این حرفه می    گوید و دیگر علاقه‌مندان را به فعالیت در این حوزه دعوت می    کند.
او که از پرورش‌دهندگان برتر و مطرح استان است، در گفت    وگو با همشهری اظهار می    کند: 12 سال پیش با خرید 3 شترمرغ و 30 جوجه کار خود را شروع کردم و با گذشت زمان توانستم تعداد شترمرغ‌ها را افزایش و کار خود را توسعه دهم و به‌طور حرفه‌ای وارد این بخش شوم.
استبرقی درمورد میزان سرمایه‌گذاری اولیه خود در این حرفه می    گوید: با سرمایه 11 میلیون تومان فعالیت خود را در این حوزه  آغاز کردم، ولی اکنون برای شروع فعالیت در این حرفه، به سرمایه اولیه حدود 40 میلیون تومان نیاز است.
وی اضافه می    کند: البته با سرمایه اولیه کمتری نیز می    توان به این حوزه وارد شد. بهتر است افراد علاقه‌مند برای آشنایی با شرایط و اوضاع این حرفه در مقیاس کوچک با تعداد شترمرغ کم شروع به فعالیت کنند.
وی به رقابت شدید در این صنعت اشاره و عنوان می‎‎کند: فروش گوشت و سایر محصولات شترمرغ در ابتدا بسیار مشکل بود و برای حفظ خود در بازار بسیار تلاش کردم، اما در سال‌های اخیر با فرهنگسازی‌ها درمورد مزایای مصرف گوشت شترمرغ در بین مردم، دیگر مشکلی برای فروش وجود ندارد و حتی از استان    های دیگر نیز گوشت شترمرغ وارد استان می‎‎شود.
استبرقی که در حوزه تولید و فروش جوجه شتر    مرغ فعالیت می    کند، با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های پرورش شترمرغ، تصریح می    کند: محصولاتی که از شترمرغ به دست می‌آید شامل گوشت، تخم، روغن و چرم آن است.
به گفته وی، تهیه روغن شترمرغ بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با کمترین هزینه می‌توان روغن شترمرغ را تهیه و به بازار عرضه کرد.

اشتغالزایی خوب پرورش شترمرغ
استبرقی می‌گوید: پرورش شترمرغ حداقل برای 4 تا 6 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد می    کند و در صورت توجه بیشتر دولت به این حوزه می    توان پاره‎‎ای از مشکلات مربوط به بیکاری را رفع کرد.
وی با اشاره به اهمیت فرآوری محصولات شترمرغ، اظهار می    کند: تولیدکننده نمی‌تواند صرفاً بر فروش گوشت شترمرغ اتکا کند، زیرا درآمد فروش گوشت آن اغلب، هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد و آنچه به عنوان سود باقی می‌ماند ناشی از فروش روغن و پوست شترمرغ است؛ از این‌رو به‌صورت خانگی چرم و روغن شترمرغ را نیز فرآوری می‌کنم.
استبرقی با اشاره به دو نوع مختلف شترمرغ‌های مولد و پرواری، تصریح می    کند: برای بهره‌برداری از شترمرغ    های مولد باید حداقل 3 سال از عمر آنها بگذرد و پس از آن هر چه سن آنها بالاتر رود، میزان سودآوری بیشتر می‌شود. درصورتی که پرورش شترمرغ به طور اصولی صورت گیرد، نیز می‌توان از یک شترمرغ مولد در طول سال بیش از 20 جوجه سالم گرفت.
وی درمورد شترمرغ‌های پرواری نیز می    گوید: چنانچه تغذیه و تیمار شترمرغ‌های پرواری به صورت صحیح صورت گیرد، پس از گذشت حدود 8 ماه از سن آنها، آماده کشتار می    شوند.
این تولیدکننده شترمرغ با اشاره به سخت بودن استفاده از امکانات دولتی در این مسیر، عنوان می‎‎کند: چندین بار برای دریافت وام از دولت اقدام کردم ولی به دلیل شرایط سخت از دریافت آن پشیمان شدم.
وی اتحاد بین پرورش‎دهندگان را مهم می  خواند و ادامه می    دهد: در صورت وجود اتحاد در این حوزه، پرورش‎‎دهندگان می‎‎توانند در صورت بروز مشکل به یکدیگر کمک کنند و پیشرفت این صنعت را فراهم آورند.
استبرقی با بیان این‌که پرورش شترمرغ در ایران همچنان یک صنعت ناشناخته است، می    گوید: هنوز بسیاری از بیماری‌های این نوع پرنده ناشناخته و بسیاری از آنها حتی وارد ایران نشده که لازم است در این مورد تحقیقات و آموزش‌های بیشتری صورت گیرد.

فعالیت 23 واحد فعال پرورش شترمرغ
کارشناس طیور سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به فعالیت 23 واحد پرورش شترمرغ ، از افزایش 35 درصدی تولیدات این بخش در یزد خبر می    دهد و تصریح می    کند: در سال جاری 167 تن گوشت، 560 کیلوگرم پوست و 5 هزار مترمربع پوست شترمرغ در استان تولید شده است.
«سعید حبیبی» پرورش شترمرغ را فعالیتی با صرفه اقتصادی بالا می‎‎داند و اظهار می‎‎کند: علاوه‌‌بر گوشت شترمرغ، پوست و حتی پر این پرنده نیز در بسیاری از موارد کاربرد دارد، به‌نحوی که امسال 560 کیلوگرم پر و پنج هزار مترمربع پوست شترمرغ نیز در استان تولید شده است.

   شترمرغ؛ پرنده    ای مقاوم به شرایط اقلیمی یزد
کارشناس طیور سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که آب وهوای یزد برای پرورش شترمرغ مناسب است، اضافه می    کند: می‎‎توان ادعا کرد که شترمرغ از پرندگان بسیار مقاوم است.
«سعید حبیبی» می‎‎گوید: شترمرغ    ها به‌خوبی خود را با محیط استان یزد وفق می  دهند و قادر به تحمل شرایط گرم خشک و سرد این استان هستند و به صورت موفقیت    آمیزی می    توانند در محیط‎‎های آزمایشی از بیابان    های گرم تا زمستان    های سرد پرورش داده شوند. 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین بدرابادی ازبم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
سلام جوجه شترمرغ خریدارم ۴۰عدد باتشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار