کد خبر: ۴۶۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 27 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛با وجود این‌که نیمی از جمعیت بافق روستانشین هستند، وضعیت نابسامان کشاورزی و دامداری و نبود اشتغال جایگزین سبب شده تا موری‎‎آبادی‎‎ها در دوراهی ماندن و مهاجرت قرار گیرند.
این در حالیست که این روستا امکانات مناسب برای زندگی از‌جمله برق، آب و آسفالت مناسب دارد و در این موارد مشکلی ندارد.
موری‌آباد بافق روستایی 75 خانواری با جمعیت 218 نفر است که در فاصله 100 کیلومتری این شهرستان و از توابع دهستان سبزدشت واقع شده است.
شغل اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی است. همچنین این روستا مزارع و باغ‌های زیادی دارد که به گفته ساکنان، این روزها با بحران کم‌آبی مواجه‌ و در معرض خشک شدن هستند.
مشکل اصلی روستا نبود شغل است که موجب مهاجرت اهالی شده است. از دیگر مشکلات نیز می‎توان به خشکسالی    های اخیر، نابودی بخش قابل‌توجهی از کشاورزی و دامداری، نبود گازکشی و  خاکی بودن جاده دسترسی اشاره کرد.

مشکلات اهالی
جوانان روستا به دنبال شغل
یکی از اهالی موری‎آباد در گفت‎‎وگو با همشهری می‎‎گوید: کشاورزی در موری‌آباد بسیار محدود است و اندک اراضی کشاورزی نیز در دست عده‌ای محدود قرار دارند، به طوری     که غالب مردم روستا منبع درآمد خاصی ندارند.
«زهرا حق‌پناه» ادامه می‌دهد: در‌حال‌حاضر بیشتر افراد مسن در روستا زندگی می‌کنند و جوانان برای اشتغال به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‎اند.
وی با اشاره به این‌که بیشتر جوانان دارای مدرک دانشگاهی روستا در شهرهای دیگر  مشغول به کار هستند، اظهار می‎‎کند: سایر جوانان از تحصیل بازمانده‎‎اند نیز برای یافتن کار به شهرهای اطراف می‎‎روند، اما برخی از این افراد به دلیل دوری از خانواده و نبود شرایط مناسب زندگی و فشارهای روحی و جسمی، دچار افسردگی می‎شوند.
یکی دیگر از اهالی درباره مشکل بیکاری اظهار می‎‎کند: تعداد قابل‌توجهی از اهالی روستا برای یافتن کار به شهرهای مختلفی همچون بافق، یزد، کرمان و حتی تهران مهاجرت کرده‎‎اند.
«محمد موری‌آبادی» با اشاره به این‌که کشاورزی روستا رو‌به افول است، می‌افزاید: چشم مردم این روستا برای برداشت محصول به بارش    هاست، اما خشکسالی‎‎ها موجب شده تا در چند سال اخیر برداشت محصول خوبی نداشته باشند.
وی اضافه می‎‎کند: دامداری نیز به صورت سنتی و ضعیف در موری    آباد انجام می‎‎شود که درآمد چندانی نیز برای دامداران ندارد.
به گفته وی، تا‌کنون راهکار قابل‌توجهی برای ایجاد اشتغالی غیر از کشاورزی ارائه نشده است و هیچ نوع شغل خانگی و صنعتی نیز برای بانوان وجود ندارد.

طرح‎‎های نیمه تمام آبیاری تحت فشار   
یکی از اعضای شورای روستا با بیان این‌که شغل اصلی موری‌آبادی‎‎ها کشاورزی است، اظهار می‎‎کند: در شرایط کنونی برای توسعه کشاورزی با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.
«اسماعیل خدابخش موری‎‎آبادی» ادامه می‎‎دهد: طرح آبیاری تحت فشار در روستاهای منطقه به صورت ناقص اجرا شده است، به همین دلیل برخی کشاورزان متحمل ضررهایی شده‎‎اند.
وی بیان می‎‎کند: افزایش روزافزون قیمت لوازم و وسایل مورد نیاز طرح‎‎های آبیاری تحت فشار، نبود برنامه‎‎ریزی کافی برای تضمین خرید محصولات کشاورزی، افزایش قیمت کود، بذر، سموم و سایر نهاده‎‎های کشاورزی و کاهش توانایی کشاورزان در سال‎‎های گذشته، کشاورزی موری‎‎آباد را دچار مشکل کرده است.
خدابخش بر لزوم تغییر الگوی کشت و ترویج کشت‎‎های جایگزین و مقاوم با کم‌آبی در این منطقه برای افزایش بازدهی تولید تأکید و عنوان می‎‎کند: توسعه طرح‎‎های آبیاری نوین از برنامه‎‎های در‌دست اجرای سازمان جهادکشاورزی استان است که به‌خوبی در این منطقه انجام نشده است.
وی ادامه می‎‎دهد: این در حالیست که اجرای مناسب و صحیح طرح می‌‌توانست موجب افزایش بازدهی آبیاری، کارایی مصرف آب در مزرعه، یکنواختی توزیع آب در مزرعه، امکان مدیریت آبیاری در حد مطلوب و کاهش فرسایش و تخریب خاک در روستا شود.
یکی دیگر از اهالی هم با اشاره به بحران آب در روستا، می    گوید: بحران کم    آبی به حدی است که زمستان گذشته حتی منابع ذخیره آبی که از سوی مدیریت جهادکشاورزی بافق ساخته شده بود نیز آبگیری نشد.
«رضا ابوطالبی» اظهار می‎‎کند: در صورتی که آب مورد نیاز مزارع روستا تامین نشود، زحمات چند ساله آنها به هدر خواهد رفت و  اهالی مجبور به ترک روستای خود خواهند شد.

لزوم آسفالت جاده خاکی  میانبر روستا به بافق   
یکی دیگر از اهالی فاصله 95 کیلومتری این روستا تا مرکز شهرستان را از دیگر مشکلات عنوان و اظهار می    کند: یک راه قدیمی از مسیرهای جایگزین دسترسی اهالی روستا به شهر بافق است که مسافت روستا تا مرکز شهرستان را به 45 کیلومتر کاهش می‌دهد،  ولی لازم است که زیرساخت‌های آن برای تردد فراهم شود.
«محمدرضا رسولی موری‌آبادی» با بیان این‌که به نظر می‌رسد مسئولان تصمیمی‌ در این رابطه ندارند، می‎‎گوید: راه خاکی این مسیر به‌علت بارندگی خراب شده و رفت‌و‌آمد روستاییان را با مشکل مواجه کرده، بنابراین لازم است که اعتبارات مناسبی برای احیای این جاده قدیمی ‌جذب شود که در گذشته نیز مسیر دسترسی روستاییان به بافق بوده است.
وی ادامه می‎    دهد: مسئولان دلیل آسفالت نشدن این جاده را مشکلات زیست‌محیطی برای حیات وحش عنوان می‌کنند، در حالی که اهالی روستا و منطقه همواره حامی حیات وحش بوده    اند.
این روستایی، کمبود آب کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات اصلی مردم بیان می    کند و می‎‎افزاید: کشاورزان درصورت تامین آب کشاورزی می‌توانند محصولات متنوع و ارزشمندی تولید کنند، اما کمبود آب مانع از تولید مناسب محصولات کشاورزی شده است.

پاسخ مسئولان
لزوم ایجاد یک واحد تولیدی در منطقه    
رئیس شورای موری‌آباد با بیان این‌که باید به موضوع اشتغال توجه ویژه    ای داشت، می    گوید: ایجاد کارخانه تولیدی در منطقه می‎تواند مشکلات مربوط به بیکاری را در این ناحیه ریشه    کن کند.
«علی‌اکبر طالبی موری‌آبادی» ادامه می    دهد: از روستاییانی که وارد طرح    های اشتغالزایی دولتی می    شوند، حمایت چندانی نمی    شود و تعداد بسیاری از آنها دچار ورشکستگی شده    اند.
وی بیان می    کند: برای حمایت از کشاورزان و دامداران باید محصولات آنها را به صورت تضمین‌شده خریداری کرد، این در حالیست که همه کارها از جمله بازاریابی فروش محصولات در این روستا و روستاهای منطقه برعهده خود کشاورزان است و آنها معمولا به‌خوبی از پس این کار بر نمی    آیند.

تامین آب روستا از طریق آب    شیرین‎‎کن
رئیس شورا با بیان این‌که موری‌آباد یکی از با امکانات    ترین روستاهای منطقه است، می‎‎گوید: تمام کوچه های روستا سنگفرش شده و از این نظر زیبایی بسیاری دارد. همچنین از نظر روشنایی و پارک و آنتن    دهی تلفن مشکلی وجود ندارد.
طالبی ادامه می    دهد: برای تامین آب آشامیدنی منبع    های آب شیرین    کنی تعبیه و تلاش شده این مشکل را به این روش برطرف کنیم.

شغل هست ولی متقاضی نیست
بخشدار سابق بخش مرکزی بافق معتقد می‌گوید: شغل در منطقه وجود دارد ولی متقاضی نیست. معدن تاشکوه به 5 نفر برای استخدام نیاز داشت، ولی فردی از منطقه برای استخدام وجود نداشت. همچنین 5 نفر برای نیروی آتش‌نشانی نیاز بود که باز هم در این مورد متقاضی نبود.
«محمدرضا فتاحی» اضافه می‎‎کند: معمولا همه اهالی بافق به‌دلیل پرداخت حقوق بالا در معدن سنگ آهن این شهرستان متمایل به استخدام در این مجموعه هستند و از روستاهای مختلف به این منطقه مهاجرت می    کنند.
وی عنوان می    کند: غالبا سرمایه    گذاری در منطقه    ای صورت می    گیرد که در آن جمعیت جوان وجود داشته باشد؛ این در حالیست که عموم جمعیت روستاهای منطقه، مسن هستند.
فتاحی در این باره معتقد است روحیه مشارکت برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان، بهترین راهکار برای حل معضل بیکاری است.
این مسئول با اشاره به حمایت دولت از راه    اندازی طرح    های مشارکتی در روستاهای زیر ۲۰ خانوار و ارائه تسهیلات در این رابطه، تأکید می‎‎کند: راه    اندازی واحدهای تولیدی برای اشتغال افراد در روستاها به روحیه مشارکتی نیاز دارد.
فتاحی با بیان این‌که سیاست کلی دولت در مورد فعالیت تولیدی در روستاها، سیاست خوبی است، بیان می‎‎کند: اجرایی شدن سیاست دولت، مشارکت مردم را می    طلبد و در حال‌حاضر روستاهایی در استان وجود دارند که متقاضی اجرای این طرح    های مشارکتی هستند.
بخشدار سابق بخش مرکزی بافق می    گوید: به دنبال آن هستیم که باور عمومی مردم در روستاهای بافق را تغییر دهیم تا برای ایجاد اشتغال به مشارکت عمومی روی آورند.
وی بر این باور است که برای اجرایی شدن طرح    های مشارکت باید دهیاران، شورای اسلامی روستا و بخشداران همکاری لازم را با مسئولان وابسته داشته باشند.

حمایت اهالی منطقه از محیط    زیست
فتاحی نگرانی‌ها درباره مشکلات زیست‌محیطی جاده گزوییه را بی‎‎مورد می    خواند و تصریح می    کند: جاده کنونی نیز در محدوده محیط‌زیست قرار دارد ولی اهالی همواره حامی محیط‌زیست بوده‌اند.
وی می‌گوید: با توجه به کاهش 50 درصدی مسافت مسیر دسترسی اهالی سبزدشت با ایجاد این جاده، بستر برای کاهش مصرف سوخت و هزینه نیز فراهم خواهد شد.
وی عنوان می    کند: البته با توجه به مذاکرات انجام‌شده، امیدواریم نظر موافق اداره محیط‌زیست استان را در‌مورد این جاده به دست آوریم.

 گازرسانی به منطقه از طریق کرمان
بخشدار سابق با بیان این‌که برای گازرسانی رایزنی‌های زیادی با مسئولان استان کرمان انجام داده‌ایم، تصریح می‌کند: پس از رایزنی‌های انجام شده، به جای اتصال به شبکه گاز از طریق بهاباد به مسافت 100‌کیلومتری، این کار از طریق کرمان تنها با بودجه 5/4 میلیارد تومان انجام خواهد شد.
 
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار