فرماندار ابرکوه گفت: این شهرستان یکی از مناطق عمده تولیدات محصولات کشاورزی و دامی استان یزد است و از این رو مسئولان باید در بخش تخصیص بودجه کشاورزی، این شهرستان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
کد خبر: ۴۶۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 26 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛سید نبی رسولی  در نشست شورای روستایی و عشایری شهرستان ابرکوه که با حضور امام جمعه ، نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم، مهریز و بهاباد درمجلس و جمعی از مسئولان سازمان جهاد استان برگزار شد اظهارکرد: ابرکوه برغم تولیدات محصولات کشاورزی یکی از شهرستانهای محروم استان است.
وی افزود: کشاورزان ابرکوه با توجه به شرایط بحرانی آب با تغییر نوع آبیاری و کاشت محصولات کم آبخواه و تغییر نوع آبیاری، برداشت آب را دربخش کشاورزی مدیریت می کنند.
فرماندار و رییس شورای حفاظت آب ابرکوه خاطرنشان کرد: برداشت آب در شهرستان ابرکوه از پنجهزار و500 لیتر در ثانیه به کمتر از چهار هزار لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
نماینده مردم ابرکوه ، بافق ، بهاباد ، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست تصریح کرد: باید در تقسیم بودجه شهرستان های تولید کننده بخش کشاورزی بیشتر مد نظر قرار گیرند و عدالت رعایت شود.
محمد رضا صباغیان افزود: مسئولان مشکلات خود را درحوزه های مختلف از جمله افزایش سود تسهیلات کشاورزی، افزایش هزینه برق کشاورزی و همچنین مشکلات برداشت بی رویه آب در مناطق فارس را ارایه تا از طریق وزرا و مسئولان مربوطه در استان و کشور پیگیری شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه هم گفت: 35 درصد جمعیت شهرستان ابرکوه در بخش کشاورزی اشتغال دارند و سالانه بیش از190 هزار تن محصولات کشاورزی و دامی تولید می کنند.
مهدی غیب الهی با بیان اینکه شهرستان ابرکوه در تولید اغلب محصولات کشاورزی رتبه نخست استان را دارد، افزود: 15هزار هکتار سطح زیر کاشت محصولات زراعی و باغی است .
وی ادامه داد: منابع آبی شهرستان ابرکوه از 648حلقه چاه کشاورزی و 11 رشته قنات تامین می شود که در این بخش کشاورزان با اجرای سیستم آبیاری نوین و اجرای تغییر نوع آبیاری بخشی از اراضی توانسته اند با مدیریت برداشت آب ، کشاورزی موجود را حفظ کنند.
مهدی غیب الهی اظهار کرد: کاشت محصولات کشاورزی کم آبخواه به جای محصولات پر آبخواه از مهم‌ترین راهکارهای تداوم تولید در بخش کشاورزی این شهرستان است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم گفت: از سال 82 اعتبارات بخش کشاورزی، به علت جهت گیری استان به سمت صنعتی و معدنی شدن، کاهش یافت.
عباس حاجی حسینی تاکید کرد: برای توسعه و فعالیت های آبی و خاکی ، بخش کشاورزی و افزایش بهره وری در آب و افزایش کیفیت محصولات باید شهرستان ابرکوه را در افزایش تخصیص بودجه و توزیع اعتبارات نسبت به دیگر مناطقی که کمتر در بخش کشاورزی فعالیت دارند اولویت داد.
امام جمعه ابرکوه نیز در ادامه این نشست گفت: متأسفانه در استان ما بعضاً به تبع بعضی شرایط کشور، بی عدالتی ها در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی واضح است.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی تاکید کرد: در بخش سیاسی اینکه یک شهرستان یک نماینده و پنج شهرستان هم با مساحت بسیار وسیع و فرهنگ های متفاوت و مشکلات عدیده یک نماینده دارد.
وی بابیان اینکه دو قطب کشاورزی استان در حوزه نمایندگی مهریز است افزود: سایر نمایندگان استان این امتیاز را ندارند و اگر سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال است بخش عمده این امر در رونق دادن به کشاورزی به دست می آید و اهتمام به کشاورزی هم وظیفه دولت و هم وظیفه ملت است.
امام جمعه ابرکوه به شرایط بحرانی آب شهرستان ابرکوه اشاره و تصریح کرد : برداشت بی رویه آب از چاه های شمال فارس این مشکلات را بوجود آورده است .
وی خاطرنشان کرد: از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا با مسئولان ارشد استان فارس و یزد در این رابطه نشست مشترکی برگزار کنند تا این معضل نیز برطرف شود.
شهرستان ابرکوه با 51 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب یزد واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار