کد خبر: ۴۶۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 26 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مدیر عامل موسسه کوثر با بیان این‌ که خط انتقال آب تنها راه نجات یزد از بحران بی‌آبی است، از تامین 250 میلیارد ریال منابع مالی برای کمک به ترمیم و ایجاد خط انتقال آب به یزد از طریق اجرای طرح مجتمع فرهنگی، تفریحی و توریستی کوثر(باغ‌شهر کوثر) خبر داد .

«سیدعلیرضا نبوی‌زاده» با اشاره به این‌که حیات استان و باقی‌ماندن این فرهنگ و تاریخ در گروی انتقال آب به یزد است، اظهارکرد: یزد از جمله شهرهای کم‌بارش کشور است که در کنار بارش اندک به دلیل گرمای هوا از تبخیر بسیار زیاد یعنی سالانه سه متر تبخیر آب نیز رنج می‌برد .

وی با بیان این ‌که به دلیل کاهش بارندگی‌ها در دهه‌های اخیر و توامان شدن آن با افزایش جمعیت و رشد کارخانجات، شاهد رشد مصرف آب در یزد هستیم، خاطرنشان کرد: این وضعیت بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی استان را به سالیانه حدود 250 تا 300 میلیون مترمکعب رسانده که منجر به افت 80 سانتی‌ یا یک متری سطح این سفره‌ها در یک دهه اخیر شده است .

وی با تاکید بر این که چنین وضعیتی دقیقاً مشابه نابودی سالانه یک سد مانند سد میناب در استان هرمزگان به ظرفیت مخزن 300 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: البته این وضعیت بحرانی در زیرزمین در حال اتفاق است، کمتر از سوی مردم و مسئولان مشهود است و شاید تنها آثار آن از قبیل خشک شدن قنوات، تخلیه روستاها و بسیاری از اتفاقات دیگر در استان برای عموم ملموس باشد .

مدیر عامل موسسه کوثر با تاکید بر اهمیت انتقال آب به استان، گفت: انتقال آب تنها راه نجات از این بحران است که البته مرحله اول آن در سال 72 با پیگیری مسئولان انجام شد و موسسه کوثر نیز از همان سالها با هدف تأمین منابع مالی خط انتقال آب تشکیل شد .

وی ادامه داد: اینک پس از گذشت بیش از دو دهه از آن زمان و افزایش مصرف در استان، دیگر خط اول نیز کفاف آب شرب مردم یزد را نمی‌دهد لذا مسئولان پیگیر خط انتقال آب هستند .

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: برای تأمین منابع ‌مالی این طرح، راهکارهای مختلفی ارائه شد که یکی از آنها تخصیص دو هزار هکتار از زمین‌های بین جاده‌ای تفت – یزد به موسسه کوثر برای ایجاد یک مجتمع فرهنگی، تفریحی و توریستی بود که در فاز اول 700 هکتار آن در اختیار موسسه قرار گرفت .

وی با اشاره به طراحی پردیس‌های مختلف در این مجموعه، در مورد فازهای اسکان موقت یا باغ ویلاهای این مجموعه خاطرنشان کرد: فاز یک اسکان موقت شامل 529 قطعه زمین بود که تماماً به فروش رفته است، فاز دوم شامل 769 قطعه است که پس از انجام مطالعات و مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان 550 قطعه از آن به فروش رفته  و مطلعات فاز سه نیز انجام شده و در حال مراحل قانونی برای تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه برای فروش به متقاضیان است .

نبوی‌زاده به پردیس‌های دیگر این مجموعه اعم از تجاری، سلامت، فرهنگی و پژوهشی، ورزشی و  نمایشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: مرکز تجارت بین‌الملل، برج IT ، بازار خودرو و دهکده نساجی نیز از طرح‌های در دستور کار در این مجموعه است .

این مقام مسئول همچنین از صدور مجوز هتل پنج ستاره در این مجموعه تفریحی خبر داد و گفت: زمینی به وسعت 35 هزار مترمربع برای ساخت این هتل واگذار شده که عملیات ساخت و ساز آن در زمینی به مساحت 2 هزار هکتار در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود .

وی با اشاره به این‌ که در حال حاضر زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و فضای سبز در این مجتمع تأمین شده است، اظهار کرد: پیشرفت کار در 700 هکتار اختصاص یافته در مرحله اول تاکنون بیش از 70 درصد بوده و مابقی کار بستگی به نحوه فعالیت سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که زمین‌های اسکان موقت را خریداری کرده‌اند، دارد .

نبوی‌زاده دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مجتمع کوثر دارای سه برند اجتماعی، کیفیتی و تجاری است، تصریح کرد: برند اجتماعی به این صورت است که کاربری‌های این طرح مورد تأیید اجتماع بوده که بر همین اساس بالغ بر 1000 هکتار فضای‌سبز در این مجموعه دو هزار هکتاری ایجاد شده است .

وی افزود: البته با توجه به مشکلات آب استان یزد، این فضای سبز با استفاده از پساب تصفیه‌خانه یزد که مجدداً در خود مجموعه تصفیه و تقریباً معادل آب شرب می‌شود، به صورت نوین و هوشمند آبیاری می‌شود .

این مقام مسئول با اشاره به ویژگی‌های برند کیفیت نیز اظهار کرد: باتوجه به تعداد زیاد مشتریان این مجتمع، تلاش شده تامین زیرساخت‌های این مجموعه به لحاظ کیفیت، منحصربه فرد باشد که در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد برق زیرزمینی، آسفالت و سنگ جداول با ضمانت 20 ساله، هوشمندسازی آبیاری تمام مجموعه، ایجاد شبکه مجزای آب شرب و آب فضای سبز و مواردی از این قبیل، مورد اهتمام بوده است .

نبوی‌زاده در ادامه به برند تجاری این مجتمع اشاره کرد و گفت: سعی شده به لحاظ تجاری، قیمت‌ها در این مجموعه با یک روند مناسبی دارای رشد باشد تا متقاضیان معادل زمان خواب سرمایه‌گذاری، سود خود را بدست آورند .

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت 70 درصدی تصفیه‌خانه باغشهر کوثر، اظهار کرد: انتقال 70 لیتر در ثانیه پساب از تصفیه‌خانه شهر یزد با دو ایستگاه پمپاژ انجام می‌شود و هم‌اکنون آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز با تصفیه‌خانه موقت، برای استفاده آماده‌سازی می‌شود .

مدیرعامل موسسه کوثر ظرفیت پساب تخصیص یافته برای این شهرک را 500 لیتر بر ثانیه اعلام کرد و با بیان این‌ که تاکنون بیش از 30 هکتار فضای سبز عمومی در این مجموعه آماده شده است، اظهار کرد: البته با لحاظ همه اقداماتی که انجام شده، تاکنون حدود 25 میلیارد تومان نیز به خط انتقال آب استان کمک شده است .

نبوی‌زاده در پایان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات زیرساختی که انجام شده است، از امروز به بعد درآمدی که حاصل موسسه می‌شود، سود اقدامات انجام شده خواهد بود که امیدواریم از این طریق نیز بتوانیم کمک مالی بیشتری به خط انتقال آب استان داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار