کد خبر: ۴۶۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 25 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛زیلویی که توسط هنرمندان زیلوباف میبدی در اندازه 170 متر بافته شده بود، به نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال و آن مکان با زیلو مفروش شد.
«محمدرضا دهقان مهرجردی» با اشاره به ظرفیت‌ها استان یزد در تولید زیلو، اظهار کرد: بنا به دستور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر مفروش نمودن نمازخانه ادارات و همچنین پیرو پیگیری و هماهنگی‌های صورت گرفته معاونت صنایع دستی، نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور به دست هنرمندان زیلوباف میبدی مفروش شد .

وی با اشاره به نامگذاری زیلوی میبدی به نام فرش سلامت، افزود: زیلوی ارسال شده به نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور توسط تعدادی از هنرمندان زیلوباف میبدی کاملا با دست و به روش سنتی در اندازه 170 متر و در مدت زمان سه ماه بافته شده است.

دهقان مهرجردی گفت: زیلوی یاد شده که دارای نقش زلفک است با رنگ آبی و سفید که از دیر باز این رنگ برای مساجد و اماکن مذهبی استفاده می‌شده بافته شده و رنگرزی آن نیز به صورت کاملا سنتی بوده است .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: علت این که اکثر مساجد و زیارتگاه‌های ایران و حتی خارج از ایران مانند کربلا، نجف و سامرا با زیلو مفروش می‌شوند، همان سادگی و بی پیرایگی است که مختص خانه خداست و آرامشی است که رنگ آبی زیلوها به انسان می‌دهد .

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که حمایت‌های بی دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو و همچنین اعطای وام و آموزش این رشته به علاقه‌مندان جوان و زنان روستایی باعث رونق هنر زیلوبافی در استان شده است، گفت: این حمایت‌ها به گونه‌ای بوده که اکنون دو مجتمع کارگاهی با بافندگی بانوان در شهر میبد یزد مشغول به تولید و بافت زیلو هستند و تعداد زیادی هم در خانه به عنوان مشاغل خانگی در این رشته مشغول فعالیت هستند .

گفتنی است؛ این دومین نمازخانه از ارگان‌های دولتی است که در سال جاری به دست هنرمندان رشته زیلو مفروش می‌گردد و قبل از این نمازخانه نهاد ریاست جمهوری نیز به دست پرتوان هنرمندان میبدی مفروش گردیده است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار