کد خبر: ۴۶۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 24 July 2017

فاطمه شریفی /روزنامه نگار

هنر بدون محتوای فکری، ارزش های اجتماعی و حکمت های اثربخش نمی تواند جایگاه  تاثیرگذار مناسبی را خلق کند و زمانی می تواند به نقش آفرینی گسترده بپردازد که با مولفه های شاخص فرهنگی آمیخته شود.
 آثار بازمانده از دوره های مختلف زندگی بشر نشان می دهد،هنر هیچ گاه مفهومی کهنه نداشته است و بر همین مبنا ماهیتی پویا و فعال را در نماهایی نو جلوه گر می کند و اگر در مسیر مناسب و حرفه ای ایفای نقش نماید،بزرگترین پشتوانه فرهنگ ساز در هر جامعه محسوب می شود.
بهره مندی از زبان هنر در مسیر ترویج ارزش های دینی و انسانی در جامعه موضوعی است که امروزه در بحث و تبادل نظرهای برنامه ریزان  و مجریان فرهنگی کشور همواره مورد توجه می باشد و از زوایای گوناگون به آن نگریسته می شود.
برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد فرصتی است تا  با نقش آفرینی موثر، پیوند هنر و ارزش های دینی را به نمایش بگذارد و به مدد فیلم های تاثیر گذار زبانی جذاب و بیانی مورد پذیرش را در معرفی ارزش های اجتماعی و فرهنگی به کار گیرد.
با توجه به تلاش های صورت گرفته در این زمینه و پشتوانه غنی فرهنگی یزد، خوشبختانه  در این جشنواره رشد کیفی آثار  را نسبت به دوره های قبل شاهد هستیم و فعالیت در این عرصه فرهنگی و هنری توانسته است فیلم سازان و مخاطبان زیادی را  به خود جذب کند.
انتقال ارزش های اخلاقی، دینی و بسیاری از ویژگی های خوب مانند راستی، صداقت، سختکوشی،ایثار، مهربانی و گذشت در لایه های مختلف جامعه ضرورت عصر امروز است و همواره کمرنگ شدن این ارزش ها  با رشد آسیب های اجتماعی همراه می باشد.
هنرمندان به ویژه فیلمسازان در جایگاهی قراردارند که می توانند برای رشد ارزش ها و کاهش آسیب های اجتماعی به عنوان ستون های پشتیبان فرهنگ به ایفای نقش بپردازد زیرا فیلم قابلیت تبلور پذیری و مفهوم سازی بالایی در ذهن مخاطب دارد.
آثار تولیدی مبتنی بر مولفه های برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی می تواند الگوهای ارزشمند ایرانی-اسلامی را با زبان هنر به تصویر بکشد و قابلیت درک سریع و صحیح را برای تقویت جامعه پذیری این ارزش ها به کار گیرد.
در این راستا هنر سینما با توجه به زبان ارتباطی خاص خود چنانچه به درستی مورد توجه قرار گیرد می تواند بهترین وسیله و عامل برای پویایی مولفه های فرهنگی و دینی با هدف انتقال پیام هایی وسیع و غنی از این کانال ارتباطی باشد .
فیلم می تواند با رساندن پیام از طریق برقراری ارتباط موثر به منظور ایجاد دگرگونی در بینش، رفتار و افکار گیرنده پیام با استفاده از ابزار و روش های موثر بازخورد مناسب ایجاد کند و به دلایلی جذاب چون گستردگی قلمرو،قدرت نفوذ،توانایی تبیین و تفهیم همواره مورد توجه جوامع بوده؛افکار و اندیشه ها را به خود جذب کرده است.
هنر در ادیان مختلف و از جمله دین مبین اسلام از جایگاهی رفیع و قابل تامل برخوردار است، برخلاف ادعای گروهی که یا از منزلت هنر در اسلام اطلاعی ندارند یا مغرضانه حقایق را در این خصوص نادیده می انگارند،با توجه به سوابق موجود می توان بر این نکته تاکید کرد که در اغلب ادیان به ویژه اسلام  هنر و هنرمند مورد تکریم قرار گرفته است.
در حقیقت جشنواره فیلم رضوی جایگاهی است که می تواند تاثیر معرفی و تقویت ارزش های دینی ،اجتماعی و اخلاقی رابا زبانی شیوا و اثرگذار دوچندان کند و پیام مورد توجه در آثار برخواسته از این جشنواره علاوه بر تناسب با فرهنگ و آموزه های دینی جامعه و برخورداری از صراحت و گویایی لازم از مشخصه های یک اثر هنری نیز برخوردار باشد.
این نقش آفرینی زمانی می تواند به کمال برسد که علاوه بر فعالیت حرفه ای فیلم سازان، حمایت مسوولان و مخاطبان در تقویت جریان برگزاری جشنواره و تشویق برای تولید آثاری فاخر با محوریت سرفصل های سبک زندگی رضوی را نیز به همراه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار