مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: عمده ترین دلیل مشکل کم آبی در شهرستان تفت حفر چاه های خانگی به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی است.
کد خبر: ۴۶۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 23 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛محمدرضا حکیمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت، ساخت استخرها و مخازن ذخیره آب در بالادست منطقه که مانع از جاری شدن آب درمسیر طبیعی می شود و همچنین تغذیه منابع آبی پایین دست را از دیگر دلایل کم آبی در این شهرستان بیان کرد.
وی با بیان اینکه تفت از مناطق کوهستانی و ییلاقی تفت است اظهار کرد: منابع آبی موجود در مناطق کوهستانی استان ،چشمه ها و قنوات است که به دلیل کوهستانی بودن این مناطق ، فاقد سفره آب زیرزمینی پایدار بوده و آب دهی منابع آبی موجود اعم از چاه ، چشمه و قنوات تابع نزولات جوی است بنابراین هرگونه تعرض به منابع آب زیرزمینی در بالادست موجب ضرر رساندن به منابع پایین دست می شود.
وی خواستار همکاری تمام اعضای شورای حفاظت شهرستان در زمینه حفاظت از منابع آب زیرزمینی شد.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب و دستورالعمل جبران خسارت به سفره های آب زیرزمینی ابلاغی از وزارت نیرو به شرکت های آب منطقه ای گفت: اخذ خسارت از مالکین چاه های غیر مجاز و چاه های مجاز دارای اضافه برداشت، الزامی است.
به گفته وی از نظر حقوقی توسط وزارت نیرو جرایمی براساس میزان حجم غیرمجاز استحصال شده با صدور اخطاریه به نماینده چاه ابلاغ می شود و درصورت عدم تمکین با مراجعه به دادگاه صالحه نسبت به دریافت خسارت وارده به سفره آب زیرزمینی اقدام می گردد.
وی دلیل بیشترین اضافه برداشت از دشت های استان یزد را ساعت اضافه برداشت برشمرد و گفت: این روند با نصب کنتور هوشمند مدیریت و از اضافه بر داشت ها جلوگیری می شود.
وی همکاری شوراهای محل و دهیاری ها در زمینه حفاظت منابع آب و تعرض به حریم و بستر رودخانه ها را خواستار شد.
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی هم تعداد چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان تفت را 242 حلقه چاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد 95 حلقه چاه دربخش کشاورزی ، 106 حلقه چاه در بخش شرب و 41 حلقه چاه در بخش صنعت وجود دارد.
عباس دهقان از اقدامات حفاظتی انجام شده در سال 95 مسدود نمودن 28 حلقه چاه غیرمجاز و با حجم آب صرفه جوئی شده 0.76 میلیون مترمکعب ،4 مورد توقیف دستگاه های حفاری غیر مجاز ،2 مورد توقیف تانکرهای حمل آب غیرمجاز و 40 مورد نصب کنتور هوشمند برروی چاه های کشاورزی و صنعتی و خاموشی یک ماهه چاه های کشاورزی منطقه طاقستان و مرتاضیه با حجم آب صرفه جوئی 3.8 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار