قلعه تاریخی خویدک توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد مرمت و بازسازی شد.
کد خبر: ۴۶۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 23 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»«محمدرضا فلاحتی» سرپرست ميراث فرهنگي شهرستان در اين باره تصريح كرد: روستای خویدک از توابع استان یزد كه در فاصله ۲۰ کیلومتری از یزد و در مسیر جاده یزد- بافق قرار دارد، دارای یک قلعه بسیار بزرگ است که گویا این قلعه خود، یک روستايي مجزاست .

وي گفت: این قلعه تاریخی که به شماره ۱۳۰۲۹ در مرداد سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، از جمله شاهکارهای کویر ایران است که با مصالح کاملاً بومی و با استفاده از روش‌ها و متد معماری سنتی کویر ساخته شده است .

این مقام مسئول در خصوص اهمیت این بنا، عنوان کرد: ساخت و ساز فعلی بنا مربوط به دوران آل مظفر(قرن هشتم هجری) است که در چندین مرحله نیز پس از آن، تعمیراتی بر روی بنا انجام شده است.

وي ادامه داد: البته در بعضی نقاط از جمله سقف یکی از اتاق‌ها، خشت‌هایی با ابعاد معمول پیش از اسلام دیده شده که به احتمال قوی مصالحی است که در ساخت و ساز اولیه بنا در پیش از اسلام به کار برده شده و بعد از تخریب مجدد از همان مصالح برای تعمیرات دوباره بنا استفاده شده است .

فلاحتي عنوان كرد: در کتب تاریخ یزد متعلق به قرن ۹ و ۱۰ هجری نيز به این قلعه اشاره شده که می‌توان از «تاریخ جدید یزد و جامع مفیدی» نيز نام برد.

به گفته وي، دیواره اطراف قلعه با ترکیب و چینه با ارتفاعی بیش از هشت متر و با تزییناتی در نمای بیرونی ساخته شده و درب ورودی قلعه نيز با طاق هلالی بلند در ضلع جنوبی قلعه واقع شده است .

فلاحتی در خصوص مرمت‌های انجام شده در قلعه تاریخی خویدک نيز گفت: جمع‌آوری و حمل خاک و نخاله به بیرون از قلعه، استحکام بخشی دیوارها با خشت خام، دیوار چینی فضاها با خشت خام، مرمت و بازسازی تویزه‌ها و سقف فضاها با خشت خام از جمله مهمترین اقدامات مرمتی این قلعه تاریخی و زیباست.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار