دیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال 1395 در کشور 18.5 درصد و در این استان 18.1 درصد بوده است.
کد خبر: ۴۶۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 17 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛محمدحسین ریاحی در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد افراد تحصیل کرده در این استان، کمتر مشکل بیکاری دارند گفت: نرخ بیکاری استان در سال گذشته 12.8 بود در حالی که در این بخش برخلاف بیکاری فارغ التحصیلان در مقایسه با متوسط کشور ،آمار بیکاری استان چهار دهم بالاتر است.
وی در تشریح طرح کارورزی اظهار کرد: طرح کارورزی نشات گرفته از معضلات اشتغال جامعه و از موثرترین راهکارهای افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه بودجه این طرح از سوی هیات دولت و در بودجه سال 96 دیده شده است ، افزود: بحث کارورزی که در ستاد اقتصاد مقاومتی برای اشتغال جوانان مصوب شده در دو حوزه مورد توجه است یکی کسانی که مدارک دانشگاهی ندارند و افزایش مهارت برایشان مهم است و دیگری فارغ التحصیلان دانشگاهی که دنبال کار هستند.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، افزایش اشتغال در بخش خدمات ، افزایش سهم اشتغال زنان، غیر رسمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی و رشد اشتغال حوزه خدمات را فرصت عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته بعد از خروج از رکود حداقل سه زمان برای بهبود وضعیت اشتغال نیاز است.
ریاحی افزود: این طرح که با عنوان ' برنامه اشتغال فراگیر در سال 96 ' تعریف شده در واقع فرصتی برای کارفرمایان است تا مهارت ها را به کارورز آموزش داده و ضمن جذب نیروی دلخواه از 2 سال بخشودگی بیمه برخودار شود.
وی درباره اهداف طرح هم اظهار کرد: افزایش و مهارت اشتغال پذیری جوانان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاه های اقتصادی، کمک به کاهش هزینه های نیروی کار در بنگاه ها و هدایت هدفمند منابع هدفمندسازی یارانه ها در جهت توسعه اشتغال جوانان از اهداف این طرح است.
** سهمیه 4320 نفری کارورزی برای استان یزد
مدیر کارآفرینی و اشتغال تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز در توضیح بیشتر این طرح گفت: در طرح کارورزی که اشتغالزایی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان را در بردارد کارفرمایان می توانند با جذب این فارغ التحصیلان به عنوان کارورز، علاوه بر بکارگیری افراد آماده به کار از تسهیلات این طرح دولتی برخوردار شود.
فریبا آیت اللهی با بیان اینکه این طرح در سال 94 منجر به اشتغال 70 درصد کارورزان شده است افزود: برای امسال ظرفیت 150 هزار نفر در کشور و چهار هزار و 320 نفر برای استان یزد مشخص شده است.
وی با بیان اینکه دوره کارورزی از چهار تا 6 ماه است افزود: پس از پایان یافتن دوره کارورزی، چنانچه کارفرما و کارورز تمایل به ادامه همکاری با یکدیگر داشته باشند، کارفرما با اعلام این موضوع و بکارگیری کارورز به عنوان نیروی کاری خود، تا 2 سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارورز جذب شده، معاف خواهد بود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون استان درباره هزینه های پرداختی اضافه کرد: از سوی دیگر در مدت کارورزی، از پرداخت حق الزحمه به کارورز معاف هستند چرا که پرداختی مربوطه از سوی دولت به کارورز با مدرک کاردانی به میزان 270 هزار تومان، کارشناسی به میزان 310 هزار تومان و کارشناسی ارشد و دکتری 350 هزار تومان انجام می شود.
این مسئول افزود: این در حالی است که اگر واحد پذیرنده از عملکرد کارورز راضی باشد می‌تواند بنا به اختیار به عنوان حق الزحمه، مبلغی را به کارورز پرداخت کند.
آیت اللهی با بیان اینکه نیمی از این تعداد در قالب این طرح، جذب بازار کار شوند ، تصریح کرد: دانش آموخته دانشگاهی برای بهره برداری از طرح کارورزی باید حداکثر دارای 25 سال برای مقطع کاردانی، 28 سال برای کارشناسی و دارای حداکثر 33 سال برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری باشد.
وی ادامه داد: دوره 2ساله خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن مذکور اضافه خواهد شد و دانش آموخته دانشگاهی که در دو سال گذشته از ثبت نام در سامانه کارورزی، به مدت 3 ماه یا بیشتر سوابق بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی یا خدمات کشوری دارد، از شمول این طرح خارج است.
مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون استان آدرس مربوط به سامانه ثبت نام را https://karvarzi.mcls.gov.ir عنوان و یادآور شد: دوره کارورزی به عنوان سابقه کارورز در نظر گرفته نمی شود.
وی در عین حال گفت: واحد پذیرنده به منظور پذیرش کارورز باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی و نیز مجوز آموزش کارورزی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باشد.
به گفته این مسئول ، به ازای هر 3 نفر شاغل بیمه شده، تنها مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است و چنانچه واحد پذیرنده تنها دارای یک یا دو نفر شاغل بیمه شده باشد، نیز مجاز به پذیرش یک کارورز است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار