در سال 83، مصرف دخانیات در بین زنان استان 64 صدم درصد بوده، اما این میزان در حال حاضر حدود هفت برابر شده و رقم چهار درصدی را نشان می دهد.
کد خبر: ۴۵۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳ 05 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدطی نشستی گفت: در حال حاضر 40 درصد سرطان های شناخته شده با مصرف دخانیات ارتباط دارد و 80 درصد سرطان های منجر به مرگ در افراد با سابقه مصرف دخانیات روی می دهد.

محمد حسن لطفی افزود: در حال حاضر چهار بیماری آنفلونزای فصلی، سل، هپاتیت و تبخال با مصرف قلیان مرتبط هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال 83، مصرف دخانیات در بین زنان استان 64 صدم درصد بوده، اما این میزان در حال حاضر حدود هفت برابر شده و رقم چهار درصدی را نشان می دهد.

لطفی اشاره کرد: استان یزد در بین 30 استان کشور، جایگاه دوازدهم را در مصرف مواد افیونی به خود اختصاص داده و شاهد افزایش شیوع از 5/7 درصد به 14 درصد در مصرف سیگار و 3/22 درصد در مصرف دیگر مواد دخانی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری و کنترل مصرف مواد دخانی در جامعه افزود: یکی از اهداف سند ملی بیماریهای غیرواگیر، کاهش 30 درصد ی مصرف مواد دخانی تا سال 2025 و ایجاد محدودیت در عرضه قلیان و ادوات دخانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین از اجرای طرح حمدا برای نخستین بار در یزد و همزمان با هفته ی بدون دخانیات خبر داد و گفت: این طرح با هدف کاهش تقاضای مصرف مواد دخانی و با مشارکت 300 واحد صنفی جهت انصراف داوطلبانه از عرضه و توزیع مواد دخانی اجرایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار