کد خبر: ۴۵۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 04 July 2017
 فاطمه شریفی
در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی یزد، آشنایی با دیدگاه های تخصصی و نظرات حرفه ای از سوی پیشکسوتان و فعالان این عرصه دارای اهمیت فراوانی است و علاقه مندان به هنر سینما به ویژه فیلم کوتاه را با دستاوردهای متنوع و نظرات متفاوت آشنا می سازد.

بر همین مبنا در این مصاحبه از نگاه « سیدمحمدجواد صداقت کشفی» دانش آموخته رشته سینما، قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد و فعال در زمینه نور، تصویر و فیلم به پاسخ و بررسی برخی از مولفه های برخواسته از جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی می پردازیم.

وجه تمایز جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی را با سایر جشنواره های فرهنگی و هنری در چه مشخصه هایی می توان ارزیابی کرد؟
مهمترین عامل تمایز این جشنواره با سایر جشنواره های فرهنگی و هنری پیوند با نام و یاد و قول و فعل  حضرت امام رضا علیه السلام است وگرنه جشنواره های هنری و فیلمسازی بسیار دیگری در سطح جهان و ایران وجود دارد و حتی بعضی از آنها دینی و مذهبی هستند ولی همه آنها رضوی نیستند پس شاخصه مهم همین ارتباط با امام رضا علیه السلام است هرچند در این تفکیک اشکالی به وجود آمده که به واسطه آن تعابیر دیگری از جشنواره رضوی مطرح می شود  که در بخشهای دیگر توضیح خواهم داد.
برگزاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی در یزد چه پیامی برای فعالان هنری به ویژه در عرصه سینما  در دو بعد ملی و استانی به همراه دارد؟

ایران اسلامی مفتخر به وجود مضجع شریف حضرت ثامن الحجج علیه السلام و بهره مندی از برکات مادی و معنوی آن وجود شریف است. این باور قطعی ماست و علاوه بر اعتقاد، تجربه نیز آن را ثابت کرده است. به همین دلیل هر اقدام هنری که به نحو صحیح در هر نقطه ای از مملکت عزیزمان صورت پذیرد متعلق به تمام مردم است و در صدر همه آنها ارتباط ویژه هنرمندان با این فضای حرفه ای معنوی است و در حقیقت برای آنها پیام دعوت و توجه دل و جان به امام رضا علیه السلام  و استفاده از استعداد خدادادی برای ترویج فرهنگ رضوی دارد.
اما در بعد بومی، این جشنواره فرصت بی نظیری برای هنرمندان استانی است که وجود خود را تقدیم مولایشان کنند، چون هنر هنرمند با جانش پیوند دارد و مخصوصا سینما یک هنر چند جانبه و بالقوه متکامل است. به نظرم هنرمندان یزدی و به ویژه سینماگران این خطه درخشان سالی یکبار و سپس در تمام سال به انتظار آن یکبار باید برنامه ریزی کنند که به برکت امام رضا علیه السلام، دارالعباده فقط در لفظ باقی نماند بلکه می توان یکی از نمادهای هنری این لقب ارزشمند مشهور را در عرض ارادت حرفه ای به ساحت مقدس آن امام همام متجلی نمود.
با توجه به رسالت های فرهنگی و هنری  سینما ،برگزاری برنامه هایی در قالب این موضوعات می تواند چه تاثیرات اجتماعی به همراه داشته باشد؟
یکی از مهمترین تاثیرات آن به شرطی که درست انجام شود آشتی یا تقویت پیوند بین متخصصین دینی و هنری است. وقتی در قرآن کریم می خوانیم: الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ فقط معطوف به یک قشر محدود نیست. عالم دینی و هنرمند معتقد از جمله افرادی هستند که می توانند مصداق این آیه شریفه باشند. اصلا مگر می توان برای هنرمند اگر قدر خود را بداند و درک کند که هنرش مال خداست، توقعی غیر از رسالت تعیین شده در قرآن و روایات داشت؟ اشکال کار این است که گاهی بعضی چیزها با هم قاطی می شود و رسالت اصلی فراموش می گردد.
اگر مروج دین و فرهنگ رضوی رسالت خود را فراموش نکند و نسبت به داده های پروردگار کریم خویش ناسپاس نباشد در هر کسوتی که باشد صدر نشین است و بندگان خدا همدیگر را پیدا می کنند و درک می نمایند. جشنواره رضوی موقعیت خوبی برای همدلی های مشترک متخصصین در حوزه های مختلف است البته باز هم به همان شرط که تفسیر سلیقه ای از دین و فرهنگ رضوی نشود.
چگونه می توان پشتوانه های قوی و اثرگذار برای این جشنواره به عنوان زیربنای فعالیت در سال های آینده خلق کرد؟
آسیب شناسی اشکالات گذشته ،  ادامه و تقویت نقاط مثبت و کشف استعدادهای نهفته با همکاری دستگاه های متولی به اضافه جلب اعتماد قویتر متدینین و معتمدین جامعه پشتوانه معنوی خوبی برای فعالیت های جدید در این مسیر است.
نقطه عطف جشنواره  دوازدهم را در چه شاخصه هایی می دانید؟
امیدم این است که کارگاه های قویتر، حضور پررنگ تر هنرمندان با تجربه و انتقال علم و معرفت به هنرمندان جدید، داوری های مؤثر و توجه واقعی و نه رفع تکلیفی به رضوی بودن جشنواره در این دوره متجلی باشد. البته دوره های قبل هم دستاوردهای خوبی داشته است.

به عنوان  فعال برجسته عرصه سینما و فرهنگ،آثار تولید شده در جشنواره رضوی را در چه سطح و اثرگذاری می دانید؟توصیه شما به فعالان این حوزه چیست؟
به آن معنایی که می فرمایید  ادعایی ندارم و فقط به عنوان دانش آموخته هنر تخصصی  و شاغل در رسانه بعضی از آثار را در سطح بسیار عالی و مابقی را متوسط می دانم اما نفس این حرکت اگر درست و منسجم  برنامه ریزی و اجرا شود بسیار مؤثر است و می تواند در فرهنگ دینی و هنری استان و کشور ایجاد تحول کند.
پیام شما به دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد چیست؟
 قدر دان نعمت های پروردگار کریم باشیم و استعدادها و موقعیت های خدادادی را با رویکرد معرفتی نسبت به هنر و توجه قلبی به امام رئوف پاس بداریم و نیز جشنواره رضوی را عامل رشد و کمال جامعه بدانیم. اگر این باور قلبی ما باشد لحظات جشنواره ای مان لحظاتی نورانی خواهد بود.

آنچه به عنوان ضرورت و توصیه تخصصی و حرفه ای مد نظر دارید ارائه کنید؟

فعالیت دیندار بی تخصص و متخصص هنری اما ضعیف در امور و علوم اعتقاد ی دینی و مذهبی در حد ادعا باقی می ماند. یک فرد دیندار علاقمند به هنر باید خود را به تخصص هنری مجهز کند و هنرمندان دلداده امام رضا علیه السلام نیز باید معلومات شایسته یک محب واقعی را داشته باشند. اگر جشنواره در این مسیر گام بردارد و مجبور نباشد به دلیل ضعف و کمبود آثار واقعا رضوی از معیارهای خود کوتاه بیاید و تعریف جدیدی از جشنواره رضوی داشته باشد به رسالت واقعیش عمل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار