رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه:
اول باید ادله کافی برای متهم باشد اما ما احضار می‌کنیم تا ادله کسب کنیم. طرف را احضار می‌کنیم تا ادله زاییده شود. ضابط قوه قضاییه نمی تواند بیش از 24 ساعت بدون حکم قاضی متهمی را نگه دارد. نباید به خاطر نقصی کوچک قوه قضاییه و با عظمت ما زیر سوال رود.
کد خبر: ۴۵۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 02 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش سراسری قوه قضائیه با بیان اینکه آمریکا در مجامع بین‌المللی در تحریم ایران تنها و منزوی است و آیا ما باید از این اتفاق ناراحت باشیم؟ اظهار داشت: امروز دولت یازدهم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حضور مردم و کمک قوای دیگر، کشور را به نقطه‌ای رسانده که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

وی افزود: امروز ما تحریم هسته‌ای نداریم، ممکن است آمریکایی‌ها بعضی جاها تخلف و کوتاهی کنند که البته همیشه آنها ما را تحریک کردند و ما هیچ گاه در تعامل آمریکا نبوده‌ایم.

رئیس‌جمهور در ادامه تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ما حتی در زمینه‌های بسیار سختی مثل حقوق بشر هم قادر هستیم بهانه ها را از دست غربی‌ها بگیریم. البته تحریم‌هایی که 10 ها سال علیه ما طراحی شده برداشتن یک باره آن کار سختی است اما قدم به قدم می‌توان بهانه‌ها را کم کرد. لااقل قانون خودمان را اجرا کنیم لااقل اسلام خودمان را مورد توجه قرار دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد اگر مجرمی جرمی کرده بیش از حد مجازش او را تحت فشار قرار دهیم، ما حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار کنیم. حق نداریم بدون ادله کافی کسی را جلب کنیم. اول باید ادله کافی برای متهم باشد اما ما احضار می‌کنیم تا ادله کسب کنیم. طرف را احضار می‌کنیم تا ادله زاییده شود درصورتی که باید ادله به اندازه کافی باشد.
 
همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت پاسخگو باشند//دیگر سال 88 و 78 نیست، اکنون سال 96 است// قوای کشور به‌دنبال تخریب هم نیستند

وی ادامه داد: ضابط قوه قضاییه نمی تواند بیش از 24 ساعت بدون حکم قاضی متهمی را نگه دارد. نباید به خاطر نقصی کوچک قوه قضاییه و با عظمت ما زیر سوال رود. من می‌فهمم که رفتن به دستگاه قضا فداکاری می‌خواهد. این نکته را نیز بگویم که چندین بار برای رفتن به قوه قضاییه به من چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب پیشنهاد شد اما هیچگاه جرأت نکردم به دستگاه قضا بروم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه نباید کسی فکر کند که حکم برای قاضی نفع دارد، اضافه کرد: حکم برائت و محکومیت باید برای قاضی یکسان باشد. ما البته یادمان باشد اصل برائت داریم. بنده خدایی می‌گفت که اصل برائت بیل به کمرش خورده البته که مابه این اعتقاد نداریم.(خنده حاضرین)باید برای قاضی شیعه و سنی تفاوتی نداشته باشد، برای قاضی کرد، بلوچ و ترک و فارس نداشته باشد. تمام کشور و ملت در برابر قانون مساوی هستند.

روحانی با اشاره به وصیت امام خمینی(ره) مبنی بر ممنوعیت ورود سپاه، بسیج و دستگاه‌های نظامی به مسائل سیاسی گفت: ان‌شاالله که ضابط ما حزبی نباشد، خیلی مهم است که هم قاضی و هم ضابط جناحی و حزبی عمل نکند.

وی با بیان اینکه ما در شرایط امروز با داشتن دستگاه قضایی مستقل و بی طرف در کنار هم در فکر ساختن ایران آبادتر از گذشته باشیم،  از لزوم کمک دستگاه قضایی به دولت سخن گفت و اظهار داشت: همه باید با فساد مبارزه کنیم و همه چیز شفاف در اختیار مردم باشد البته دستگاه قضایی دستگاه نظارتی خود را دارد و دیوان اداری بر همه دادگاه‌ها نظارت می‌کند. اما بگذاریم دادنامه‌ها در معرض بحث قرار گیرد. امروز بخشی از دادنامه‌ها به عنوان افتخاری در دانشگاه‌ها و فضای مجازی می‌چرخد ایرادی ندارد این دادنامه‌ها به روزنامه بیاید دانشجو و افراد درباره آن اظهار نظر کنند طوری نخواهد شد.
 
همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت پاسخگو باشند//دیگر سال 88 و 78 نیست، اکنون سال 96 است// قوای کشور به‌دنبال تخریب هم نیستند 

رئیس‌جمهور ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت پاسخگو باشند. امروز حضرت آیت الله لاریجانی در رأس قوه قضاییه فردی اندیشمند که هم به فقه مسلط است و هم به مقتضیات حضور دارند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به شخصیت شهید بهشتی او را یک چهره استثنایی در حوزه علمیه قم توصیف کرد و گفت: من حدود 21 سال از نزدیک با ایشان آشنا بودم. از سال 1340 تا پایان عمر مبارکشان در کنارشان بودم. و به حق سخنان، تدبیر و مدیریت ایشان درس آموز بود.

وی ادامه داد: ما درسال 58  جلسات مستمر هفتگی داشتیم که آیت الله بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم هاشمی، شهید باهنر و تعدادی از بزرگان نظام در آن جلسات هفتگی شرکت می‌کردند و معمولا در آن جلسات مسائل هفته مورد بررسی قرار می‌گرفت و حقیقتا شهید بهشتی فردی صبور و آگاه بودند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه تدریس شهید آیت الله بهشتی در مدرسه علوی گفت: ایشان مسئولیت مدرسه ای در سالهای 40 و 41 به نام علوی برعهده داشت. بسیاری از دروس از جمله ریاضیات، تاریخ و دروس حوزی در آنجا تدریس می‌شد. خود ایشان نیز درسی به نام سیرة النبی را تدریس می‌کردند که تاریخ زندگی پیامبر عظیم الشأن اسلام را هفته ای یک بار و صبح‌های پنج شنبه در یک جلسه طولانی سه ساعته توضیح می‌دادند و گاهی ایشان نیز دیگر دروس مدرسه را برعهده می‌گرفتند که از جمله کتاب حاشیه ملا عبدالله در محضرشان استفاده کردیم و ایشان مسئولیت تدریس آن را برعهده داشتند.

روحانی با بیان اینکه شهید بهشتی انسانی دقیق و حساس در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور بودند، اظهار داشت: حقیقتا صبر ایشان به گونه‌ای بود که دیگر صبر خسته شده بود و شهید بهشتی خسته نمی‌شد. آن همه اتهامی که درسالهای 58 و 59 به او زده شد و حقیقتا کمتر مظلومی را در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مثل شهید بهشتی مشاهده کردیم و مظلوم ترین شخصیت بنام انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به آخرین دیدار خود با شهید بهشتی قبل از زمان شهادتش، تصریح کرد: آخرین باری که شهید بهشتی را از نزدیک ملاقات کردم چهارشنبه هفته قبل از شهادتش بود وهفتم تیر شهید شدند و فکر می کنند سوم تیر روز چهارشنبه ملاقات مفصلی قبل از نماز با ایشان داشتم و پس از نماز با ایشان نهار خوردیم و سخن گفتیم، کاملا یادم هست که در آن جلسه چه چیزهایی گفته شد و بنده فقط یک نکته را از آن جلسه می‌گویم که مربوط به چند روز از قبل از شهادتشان بود.

«ایشان در آن جلسه به بنده فرمود که فلانی من چند ماه پیش خدمت امام راحل رفته بودم  وقصد من این بود که استعفایم را تقدیم ایشان کنم، وقتی با امام در آن جلسه صحبت می‌کردم جمعیت زیادی در حسینیه جمع شده بودند و برای امام شعار می‌دادند از جمله درود بر خمینی و یا هر شعار دیگری به هرحال صدای مردم بلند بود و به گوش می‌رسید. شهید بهشتی گفت: قبل از آنکه بنده بحث استعفایم را خدمت امام مطرح کنم ایشان به بنده فرمودند که آقای بهشتی می‌شنوید مردم چه می‌گویند، من(شهید بهشتی) گفتم بله که امام فرمودند فلانی اگر همه مردم ایران شعارشان این بود که درود بر خمینی یا همه مردم شعارشان مرگ بر خمینی باشد برای من تفاوتی نمی‌کند، مرحوم بهشتی گفت که من وقتی این جمله را از اما مشنیدم دیگر خجالت کشیدم که بخواهم مسئله استعفایم را مطرح کنم و لذا بحث دیگری را مطرح کردم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آن روح بلند امام راحل چنین شاگردانی را در محضرش پرورش داد، در همان جلسات هفتگی خاطرم هست که مسائل مختلفی مطرح می‌شد از توهین‌هایی که به ایشان می‌شد یادم هست یک بار در یک جمعی توهینی که به مقام معظم رهبری شده بود کم کم به جریان طبیعی تبدیل شد که بزرگان نظام در کوچه و خیابان و حتی در اجتماعات بزرگ گاهی در دانشگاه‌ها و گاهی در مساجد مورد توهین قرار بگیرند اما شهید بهشتی صبر کرد و به ما آموخت که هر چیزی را برای انقلابمان، نظاممان تحمل کنیم و متوجه باشیم اگر کسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش کرد همان می‌شود احمض به او افضل یعنی هرچه مشکل‌تر باشد سخت‌تر باشد، خداوند اجر و مزد بیشتری را به ما عنایت خواهد کرد.

روحانی با یادآوری روزهای سخت انقلاب اسلامی پس از سال 57، اظهار داشت: با همه اتفاقات مردم ما در کنار رهبری و امام ایستادند و از آن روزهای سخت عبور کردند. البته که قربانی هم دادیم از شهید مطهری گرفته تا شهید بهشتی، شهید مفتح و شهدای دیگر اما راه را ادامه دادیم و مردم ما پشت سر نظام و انقلاب و رهبری ایستادگی کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار