/به مناسبت هفته محيط زيست/ مدير كل محيط زيست استان يزد:
مدير كل محيط زيست استان يزد بر محدود كردن صنايع غيرضروري و جايگزين‎‎كردن صنايع سازگار با محيط زيست در استان و نيز وجود برنامه‏‏اي مدون در حوزه توسعه صنعتي و معدني استان تاكيد كرد.
کد خبر: ۴۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد، "سيد حسين سادات موسوي" ضمن گراميداشت هفته محيط زيست، به شعار  روز جهانی محیط زیست با عنوان "هفت میلیارد رویا ،یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید" اشاره كرد و در اين باره تصريح كرد: شعار امسال معاني بسياري اعم از فرهنگي، آموزشي، توجه به مقوله صرفه‏‏جويي و مفاهيم تربيتي دارد و از جمعيت اين كره خاكي مي‎‎خواهد تا خردمندانه و درست از منابع آن استفاده كنند تا شاهد پايداري محيط زيست خود باشيم.

وي تاكيد كرد: متاسفانه نتيجه رفتار و استفاده نامناسب گذشته از طبيعت منجر به تهديدات امروز محيط زندگي ما شده است، در حالي كه بهره‏‏برداري از محيط زيست بايد با كمترين تخريب همراه باشد و هر استان و كشوري متناسب با منابع و ظرفيت‎‎هاي موجود از طريق مطالعات آمايش سرزمين، در اين حوزه اقدام كند.

موسوي با گلايه از مجوزهاي صادر شده در سال‎‎هاي اخير براي ايجاد واحدهاي توليد فولاد در استان، اظهار كرد: صنعت و معدن مي‎‎تواند محور توسعه استان باشد ولي نياز نيست كه از بخش‎‎هاي پرآبخواه آن را در استان ايجاد كردد چرا كه مشكل اصلي استان كويري يزد، بحران كم آبي است.

وي با اشاره به هزينه‌هاي ميلياردي براي انتقال آب به استان، گزينه مناسب‌تر را مديريت منابع آبي موجود و بهره‌برداري اصولي از آنها دانست.

اين مسئول با تاكيد بر توصيه‎‎هاي دين مبين اسلام بر استفاده صحيح و حفاظت از محيط زيست، گفت: متاسفانه در حالي نسبت به اين احاديث و روايات ديني در اين رابطه بي‌توجه هستيم كه در برخي از كشورهاي غيرمسلمان از اين توصيه‌ها براي حفظ محيط زيست خود بهره مي‎‎گيرند.

وي بر لزوم تدوين استراتژي مدون و درستي در رابطه با توسعه صنعت و معدن در استان تاكيد كرد و با خالي خواندن جايگاه اين برنامه در استان، اظهار كرد: زماني بدون برنامه و توجه به مسائل زيست محيطي مجوزهاي كاشي و فولاد در استان صادر شد ولي امروز علاوه بر آلايندگي‎‎هاي ناشي از آنها، شاهد اشباع توليدات اين صنايع در بازار به دليل مسائل منطقه هستيم.

موسوي همچنين ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بايد براساس برنامه ششم توسعه، رويكرد و برنامه مناسبي را براي توسعه پايدار استان مدنظر قرار دهد و در آن عنايت ويژه‎‎اي به موضوع آمايش سرزمين، جايگزيني صنايع كم آبخواه و هاي‌تك به جاي صنايع پرآبخواه و آلاينده و نيز توجه به موضوعاتي مانند توسعه گردشگري، بازرگاني، خدمات و حمل و نقل، داشته باشد.

وي با بيان اين كه متاسفانه استان يزد در حوزه معدن مشكلات و موانع بيشتري را در آينده شاهد خواهد بود، در اين رابطه به مفاد ماده 188 قانون برنامه پنجم اجرايي در دولت گذشته مبني بر لغو استعلام از محيط زيست براي اخذ مجوز واحدهای تولیدی، صنعتی و غيره با هدف تسهیل امر سرمایه‌گذاری و رفع موانع توليد اشاره كرد و گفت: اين ماده قانوني با وجود شش هزار درخواست تاسيس معدن در استان بسيار نگران كننده است و در آينده نه تنها استان بلكه كشور را با مشكلات جدي مواجه خواهد كزد.

مدير كل محيط زيست استان افزود: ادامه اين روند و وصول اين درخواست‏‏ها از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت، گردشگري طبيعت و طبيعت‌‌گردي، ظرفيت‎‎هاي زيست محيطي مانند حيات وحش و گونه‏‏هاي نادر منطقه از جمله گونه در حال انقراض يوزپلنگ آسيايي و غيره را دچار خدشه اساسي خواهد كرد و مردم استان را از بسياري از منابع طبيعي محروم مي‎‎سازد.

وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر داشتن محيط زيستي سالم، پاك و همراه با رفاه و امنيت اجتماعي براي مردم در سياست ابلاغي براي افق 1404 كشورمان، گفت: دولت بايد نگاهي اصلاحي به اين ماده قانوني داشته باشد چرا كه محيط زيست حرف همه مردم است.

موسوي با اشاره به نقش مشاركت‎‎هاي مردمي در حفاظت از محيط زيست، اظهار كرد: امروز مردم به خوبي مي‎‎دانند كه داشتن محيط زيست سالم را تنها نبايد از يك دستگاه خاص بخواهند بلكه همه ارگان‎‎ها در اين امر دخيل هستند.

وي در اين باره به مشكل كوره‏‏هاي آجرپزي در يزد اشاره كرد و گفت: هرچند محيط زيست در رابطه با سوخت و فيلترگذاري اين كوره‎‎ها ورود كرد ولي جابجايي آنها از جواز مناطق مسكوني به بيرون از شهر نيازمند مشوق‏‎‏هايي از سوي دستگاه‏‏هاي مربوطه است.

مدير كل محيط زيست استان يزد در پايان تاكيد كرد: رفع مشكلاتي مانند ريزگردها، كوه‏‏خواري‎‎ها، آتش سوزي جنگل‏‏ها و غيره كه بعضاً نيز به موضوعات سياسي بدل شده، تنها برعهده محيط زيست كه بودجه آن شايد معادل يك چهلم بودجه فرهنگي كشور است، نيست و رفع اين قبيل مشكلات نيازمند همدلي و همفكري مردم و مسئولان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار