آنگونه که رییس کل دادگستری استان یزد اعلام کرده است به ازاي حدوداً هر شش ازدواج يك مورد طلاق در این استان روي داده است.
کد خبر: ۴۴۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰ 24 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»این آمار در حالی عنوان می شود که به گفته حبیبی رییس دادگستری استان یزد در سال گذشته تعداد هفت هزار و 902 مورد ازدواج در استان به ثبت رسيدهخ و اين در حالي است كه تعدا طلاق‌هاي ثبت شده يك‌هزار و 480 مورد بوده به عبارتي به ازاي حدوداً هر شش ازدواج يك مورد طلاق روي داده كه هر چند حتي يك مورد آن نيز زيبنده نيست ولي در برخي استان‌ها شاهد يك مورد طلاق به ازاي هر دو ازدواج هستيم كه بسيار قابل تامل و تاسف‌بار است.
وی در عین حال افزوده است با توجه به اين كه طلاق از آسيب‌هاي جدي خانواده در كشور و استان محسوب مي‌شود، تاكنون سه مركز مشاوره خانواده در استان راه‌اندازي شده كه نه تنها در آنها به موضوع طلاق بلكه به تمام دعاوي خانواده رسيدگي مي‌شود.
وي در همين رابطه از سازش در 36 درصد از پرونده‌هاي ارجاعي به اين مراكز خبر داد و گفت: خوشبختانه وضعيت طلاق در استان با اقدامات صورت گرفته نگران‌كننده نيست به نحوي كه رتبه يزد در بين ديگر استان‌هاي كشور بيست و هفتم است. وي يكي از ديگر اقدامات معاونت پيشگيري دادگستري استان را با توجه به اين كه بسياري از اختلافات خانوادگي ناشي از عدم آشنايي روجين با مهارت‌هاي زندگي است، را آموزش‌هاي اجباري پيش از ازدواج ذكر كرد و گفت: اين طرح از اواخر سال گذشته در استان كليد خورده و گام به گام مراحل اجرايي شدن را مي‌پيمايد و براساس آن زوجين قبل از ثبت ازدواج خود بايد در زماني كوتاه و با هزينه‌اي اندك اين مهارت‌ها را فراگيرند.
این آمار و ارقام به هر حال در حالی عنوان می شود که نمی تواند برای یزدیها یک آما خوب به شمار برود و با توجه به پیشینه یزدیها این آسیب اجتماعی باعث نگرانی های جدی نیز شده است. پژوهش های انجام شده از سال 92 تاکنون حاکی از این مدعاست که بیشترین دلیل طلاق های یزد مواردی از جمله دخالت اطرافیان، اعتیاد، نبود علاقه و خشونت است.
از میان دلیل های طلاق، مواردی مانند دخالت خانواده ها، اعتیاد، مسئولیت ناپذیری همسران، نقش های جنسیتی، وظایف زن و مرد و مواردی از این دست مطرح است.
البته باید در نظر داشت بر اساس آمار اعلام شده، حدود نیمی از طلاق‌ های ثبت شده در استان، دست‌ کم یکی از زوجین از غیربومیان مهاجر به استان بوده‌ اند و این نشان می‌ دهد که مردم استان یزد، همچنان قداست بالایی برای نهاد خانواده قائلند و می ‌توان با برنامه ‌ریزی‌ های جامع و کارشناسی‌ شده کاربردی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در رده‌ ها و طیف‌ های گوناگون، گام‌ های مؤثری در زمینه مهار و سپس کاهش آمار از هم ‌پاشیدگی خانواده‌ ها در استان یزد برداشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار