مگس میوه مدیترانه ای یکی ازمخرب ترین آفات کشاورزی در جهان است. این آفت در ایران از آفات قرنطینه ای داخلی و خارجی کشور بوده که بعد از یک وقفه بیست ساله دوباره در استان مازندران مشاهده شد.
کد خبر: ۴۴۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶ 24 June 2017
به گزارش «تابناک یزد» این آفت در سال 1387 تنها در دو شهرستان چالوس و تنکابن و در سال 1388 نیز در شهرستان رامسر از غرب استان مازندران فعالیت داشت.
این آفت هم اکنون چند سالی است که به بحران جدی برای کشاورزان و باغداران یزدی تبدیل شده است.
این آفت مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است؛ آفتی که می‌تواند در طول یک سال ۱۲ نسل از خود را تولید کند و در شرایط اقلیمی مناسب هر ۲۱ روز یک نسل تولید می‌کند و حشره بالغ می‌تواند ۶ تا ۸ ماه خود را حفظ کند. هر مگس ماده پس از جفت‌گیری تخم‌های خود را زیر پوست میوه گذاشته و بعد از مدتی، لاروها از میوه تغذیه می‌کنند و پس از کامل شدن به داخل خاک کوچ می‌کنند و در داخل خاک تبدیل به شفیره می‌شوند، هر مگس می‌تواند چند میوه را آلوده کند و در هر میوه تا ۱۲ تخم بگذارد. محل نشو و نما یا محصول مورد علاقه این آفت، انواع درختان سیاه‌ریشه مانند خرمالو، زردآلو، سیب، گلابی و انواع مرکبات و تمام صیفی‌جات است.
استاندار یزد، مهار آفت مگس مدیترانه ای را نیازمند همکاری همه باغداران دانست و گفت: کار فردی در این زمینه جواب نمی دهد و کمکی به مهار این آفت نمی کند.سیدمحمد میرمحمدی در نشست قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان یزد با اشاره به بروز برخی بیماری نظیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آفت هایی نظیر مگس مدیترانه ای اظهار داشت: رفع این مشکلات تنها با مشارکت مردم مسیر خواهد بود همچنانکه همین گونه شد.
وی افزود: در مهار بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آفت مگس مدیترانه‌ای در استان شاهد هم‌افزایی و همکاری خوب همه دستگاه‌ها بودیم و یکی از دلایل موفقیت در مهار این بیماری‌ها همین همکاری به‌موقع دستگاه‌ها است.
استاندار یزد بیان کرد: در بحث کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حمل‌ونقل و فروش طیور زنده جلوگیری شد همچنین کشتارگاه‌ها هم در پیشگیری از بیماری‌ها به‌ خوبی ساماندهی شدند.
رئیس قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان یزد عنوان کرد: مبارزه با این بیماری‌ها دارای جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و بهداشتی است و هرچند خطر بزرگی محسوب می‌شود ولی با همکاری قابل ‌مهار است.
میرمحمدی در مورد مهار آفت مگس مدیترانه‌ای در استان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در مهار این آفت مطرح است بحث خرده مالکی است که با همکاری باغداران این مشکل رفع خواهد شد.
دبیر قرارگاه پدافند زیستی استان یزد گفت: یزد از استانهای پیشرو در مبارزه با تهدیدات زیستی است.
محمدصادق طهماسبی در نشست قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان به ریاست استاندار یزد اظهار داشت: با توجه به توان‌ زیستی استان تمام اقدامات لازم برای مهار مسمومیت غذایی دانشجویان همچنین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شد.
وی با تشریح برنامه‌های انجام‌شده قرارگاه پدافند زیستی استان در سه‌ ماهه نخست سال جاری با اشاره به اهمیت کار در حوزه پدافند زیستی بیان کرد: با توجه به تغییر روش دشمنان انقلاب در آسیب به کشور و تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت درزمینه پدافند غیرعامل زیستی امری ضروری است.
دبیر قرارگاه پدافند زیستی استان با تأکید بر ظرفیت رسانه‌های استان در فرهنگ‌سازی برای مقابله با تهدیدات زیستی گفت: لازم است رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌های استان نسبت به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در جامعه به‌ویژه در حوزه زیستی فرهنگ‌سازی کنند.
طهماسبی با اشاره به اینکه از معدود استان‌هایی بودیم که در حوزه واحدهای صنعتی خسارتی نداشتیم، گفت: استان یزد جزو استان‌های پیشرو در بحث مبارزه با تهدیدات زیستی است.
وی با اشاره به همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: با همکاری دانشگاه مرکز آموزش حوزه پدافند زیستی در استان یزد راه‌اندازی و سند آموزشی آن تدوین شد و این ظرفیت را دارد که دوره‌های آموزشی را برای کل کشور برگزار کند.
 طهاسبی در مورد آفت مگس مدیترانه نیز بیان کرد: این آفت بیشتر روی درخت انار و گیاهان پایدار کویری تأثیر دارد و جهاد کشاورزی یزد در بومی‌سازی و بیولوژیک سازی مبارزه با این آفت توانست بسیار موفق باشد زیرا استفاده از سموم ممکن بود حشرات مثبت درخت انار را هم از بین ببرد و این اولین مبارزه بیولوژیک در یزد بود که کاملاً علمی و آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار