یادگار سومین شهید محراب:
یادگار سومین شهید محراب گفت:از افتخارات مذهب تشیع این است که اندیشه و فرهنگش را از آبشخور عقلانیت است و این مکتب می‌کوشد و تلاش می‌کند تا به وسیله عقلانیت، راه توحید را به سوی پیروانش بگشاید.
کد خبر: ۴۴۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 17 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛حجه الاسلام والمسلمین محمد صدوقی در مراسم شب قدر که در مسجد حظیره یزد برگزار شد افزود:پیروان این مکتب همواره کوشیده‌اند که در پرتوی تعالیم حضرت علی(ع) و ائمه به توحید برسند و دعوت به خردورزی کنند.

وی گفت:مکتب تشیع از میان مکاتب اسلامی، تنها مکتبی است که باب اجتهاد را بر روی پیروانش باز کرده است.

به گفته وی بازگذاشتن باغ اجتهاد از آن باب است که معتقد است شیعه، دین اسلام دینی است برای تمام نسل‌ها.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی رسالت ماست که از فرهنگ دینی خودمان دفاع کنیم، اما قبل از هر چیز اگر بخواهیم دفاع کنیم، خودمان باید این فرهنگ را بشناسیم، خودمان باید جایگاه دین و تشیع در درونمان مشخص شود تا بعد بخواهیم به دیگران معنای اسلام را بگوییم.

یادگار سومین شهید محراب گفت:اگر به‌جای جایگاه دین نزد ما مشخص شد، می‌توانیم از پایگاه دین دفاع کنیم و بگوییم آنچه که امروز به‌نام اسلام از خشونت، از جنگ، از دورانداختن دنیای مدرن، از تفرقه میان علم و دین به‌نام اسلام مطرح است، اندیشه‌ای دینی نیست.

وی گفت:دفاع از دین امروز سنگین است، چرا که سلاح نامسلمانان به ظاهر مسلمان، بیشتر از مسلمانان حقیقی به گوش می‌رسد.

وی افزود:امروز دنیا از اسلام، کشتن و کشتار و خشونت و زشتی می‌بیند و این به دلیل همان سلاح بلند نامسلمانان به ظاهر مسلمان است. و اگر من و تو از این فرهنگ به خون‌خفته دفاع نکنیم، چه کسی از این فرهنگ دفاع خواهد کرد؟ دفاع از دین مسئولیت است و مسئولیت سنگینی است؛ به شرط آنکه قبل از ورود به این حیطه، خود به یک برداشت عقلانی از دین برسیم.

حجه الاسلام محمد صدوقی گفت:علی(ع) در روایات برای ما میزان تلقی شده است. حرفش، سکوتش، ابعادش؛ هم چیز علی(ع) برای ما میزان است.

وی ادامه داد: برای شناخت این میزان هم باید ابتدا علی(ع) را شناخت. اگر جامعه امروز، جوان امروز، انسان سردرگم امروز علی(ع) و مکتب او را می‌شناخت، به قطع یقین شیفته و عاشق این مکتب می‌شد.

این روحانی برجسته یزدی گفت:اما اگر بخواهیم با خرافات، با قراردادن علی(ع) یا ائمه به‌جای خدا، با خواستن چیزهایی که باید از خدا بخواهیم و از آنها بخواهیم، ‌این دین برای امروز و برای جوان وی افزود:امروز نمی‌تواند راهگشا باشد. امشب در حد فرصتم یک بُعد از زندگی امیرالمومنان علی(ع) را مطرح می‌کنم؛ هرچند که تمام زندگی علی(ع) برای ما درس است.

به گفته وی یکی از بلاهایی که جامعه دینی را تهدید می‌کند و همه‌مان باید مراقبت کنیم، تحجر است.

وی ادامه داد: بیش از 300 آیه در قرآن راجع به تفکر، تفقع، اندیشه، تعقل است. بلای جان مسلمانان در طول تاریخ تحجر است.

وی معتقد است:بلای جامعه جهانی در اسلام امروز را نگاه کنید، داعش زاییده تحجر است. دولت اسلامی عراق و شام. نه‌تنها خودش را مسلمان می‌داند، بلکه داعیه‌دار حکومت اسلامی است. آن کسی که به خودش کمربند انفجاری می‌بندد و خودش را منفجر می‌کند، به خاطر دنیا که این کار را نمی‌کند.

وی گفت: شما فکر نکنید که این داعش ضدیت با اسلام دارد، بلکه ادعا دارد از دل خود اسلام است. می‌گوید من مسلمانم و غیر از من همه کافر هستند و کافر اصلا نباید زندگی کند. انقدر گاهی ما خودمان هم مبتلا به بدتر از اینها می‌شویم. این بهشت خدا را کوچک می‌کند و می‌گوید غیرمسلمان‌ها که تکلیفشان مشخص است.

وی گفت: با خشک‌مغزی و با تحجر، پله پله به اینجا می‌رسد. ولی اگر دین همراه با آگاهی و شناخت باشد، مانع از تحجرش می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار