با تلاش شانزده ساله پژوهشگران یزدی، دو رقم جدید جو باعنوان مهرو ارمغان متحمل به شوری جهت کشت در مناطق معتدل کشور ،مقاومت در برابر خوابیدگی و شکنندگی و افزایش عملکرد برداشت و صرفه جویی در آب، معرفی شد.
کد خبر: ۴۳۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 12 June 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مجری طرح جومهرگفت : گفت :از ویژگی های  رقم  جومهر  می توان به سازگاری به شرایط تنش شوری  و پایداری بالای عملکرد دانه در شرایط تنش شوری و مقاوم بودن در برابر بیماری ها اشاره کرد.

 طباطبایی افزود: متوسط عملکرد این رقم جدید چهار تن و 750 کیلوگرم در هکتار است که نسبت به رقم مشابه ششصت کیلوگرم افزایش عملکرد  در هکتار دارد.

 طباطبایی خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود که با جایگزینی رقم جدید در سطحی برابر بیست هزار هکتار و با در نظر گرفتن هشت سال برای دوره جایگزینی این رقم جدید و میزان برتری عملکرد آن ، پیش بینی درآمد هفتصد میلیارد ریالی وجود دارد.

گفتنیست :رقم دیگر جو با عملکرد بالا و سازگار با مناطق معتدل با نام ارمغان درمرکز تحقیات کشاورزی استان معرفی  شد.

 کارشناس این طرح نیز  سازگاری مناسب در اقلیم معتدل کشور ، پایداری بالای عملکرد دانه، مقاوم به بیماری لکه قهوه ای و نیاز آبی کمتر از نمونه قبلی خود رااز ویژگی های  بارزرقم جو ارمغان دانست.

 عابدیه افزود : متوسط عملکرد رقم جدید بیش از هشت تن در هکتار است که نسبت به رقم مشابه پانصد کیلوگرم افزایش عملکرد در هکتار دارد وپیش بینی می شود که با جایگزینی رقم جدید در سطحی برابر بیست هزار هکتار و با در نظر گرفتن هشت سال برای دوره جایگزینی این رقم جدید و میزان برتری عملکرد ان ، پیش بینی درآمد هشتصد میلیارد ریالی وجود دارد.

گفتنی است بیش از دو هزار هکتار از اراضی استان یزد، به کاشت جو اختصاص دارد و ده هزار بهره بردار در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار