کد خبر: ۴۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 28 May 2017
به گزارش تابناک یزد،دامداران ندوشنی همه‌ساله در فصل بهار و در سنتی دیرین، اقدام به چیدن پشم گوسفندان خود می‌کنند و مقدار زیادی پشم و کرک به‌صورت سنتی برای بهره‌برداری در متولیان صنایع تولید مرتبط تحویل می‌دهند.

طبق روال این سنت قدیمی، دامداران ندوشنی قبل از آغاز پشم‌چینی، گوسفندان خود را در یک آبگیر طبیعی یا برکه‌ای می‌شویند تا پشم گوسفندان از گردوخاک، خارهای چسبیده به پشم و حشرات موذی پاک و تمیز شود.

پشم‌چینی با یک قیچی بزرگ که در گویش محلی به آن "دوکارد" می‌گویند با دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود تا پشم‌های گوسفندان به‌خوبی چیده شود و آسیبی به دام نرسد.

کار پشم‌چینی توسط دامداران به‌صورت دست جمعی و سالی یک‌مرتبه در اواخر فصل بهار انجام می‌شود. باید گفت در امر پشم‌چینی گوسفندان زنان هم مشارکت دارند و پشم‌های چیده شده را از روی زمین برمی‌دارند. عموماً در این مراسم نهار از گوشت بزغاله که در گویش محلی به آن "کرّه" می‌گویند و به‌وسیله آتش هیزم پخته‌شده است، صرف می‌شود.

باید در نظر داشت در صورت وجود صنایع تبدیلی و کارگاه‌های ریسندگی در منطقه، می‌توان از آن برای رونق اقتصادی دامداران کمک گرفت و بیش از گذشته عزم دامداران را برای فعالیت‌های بومی منطقه و رونق اقتصادی جزم و آن‌ها را به ادامه اشتغال در این مسیر امیدوار نمود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار