کد خبر: ۴۳۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 27 May 2017
به گزارش تابناک یزد،هپاتیت نوعی بیماری عفونی ویروسی است که به صورت حاد و مزمن در افراد بروز می‎‎کند. نشانه‌های اولیه این بیماری استفراغ، زردی پوست، خستگی مفرط و درد شکم است و به ندرت نیز منجر به مرگ بیمار می‌شود.
هپاتیت B و C از انواع خطرناک این بیماری هستند که ممکن است باعث نارسایی کبد و حتی گاهی سرطان کبد شوند؛ این در حالی است که احتمال ابتلا به آن نسبت به بیماری ایدز 100 برابر است و برخلاف بیماری ایدز از راه‌‌های ساده‌ای مانند روبوسی کردن و دست دادن با فرد مبتلا قابل‌انتقال است.به دلیل اهمیت این موضوع 26 اردیبهشت امسال سمیناری با عنوان «آزمایشگاه و بالین هپاتیت C  » با حضور مدرسان برجسته کشوری با هدف آشنایی و بررسی آخرین دستاوردهای علمی برای پیشگیری از این بیماری به میزبانی یزد برگزار شد.تاکنون در استان یزد 442 مورد ابتلا به هپاتیتC  شناسایی شده است؛ با این وجود استان در این رابطه وضعیت مناسبی دارد.
همشهری برای اطلاع از اهداف برگزاری این سمینار با «رضا منصوری»، دبیر اجرایی این سمینار، گفت    و‎‎گویی ترتیب داده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
  • به طور اختصار درباره سلسله سمینار‎‎های آزمایشگاه و بالین انواع بیماری‎‎ها که  در رابطه با بیماری هپاتیت C  برگزار شد، توضیح دهید.
این سلسه سمینارها از سال 93 تا کنون از سوی اداره امور آزمایشگاه‎‎های یزد برگزار می‌شود که نخستین مورد آن در رابطه با بیماری‎‎های تیروئید برگزار شده بود. این سمینار نیز در مورد هپاتیت C برگزار شد.
البته تاکنون قریب 15 سمینار در موارد متعدد با بهره‎‎گیری از مدرسان و استادان برجسته علوم پایه و بالینی برگزار شده و هدف آنها آشنایی با انواع بیماری    ها و بررسی دستاوردهای علمی برای درمان و پیشگیری بالینی از این بیماری    ها بوده است.
  • بیماری هپاتیت چیست و علائم ابتلا به آن چه مواردی است؟
هپاتیت، نام ویروس یک بیماری عفونی است که عموماً کبد را درگیر می    کند و منجر به بروز علائمی از جمله تب، مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ و همچنین زردی در انسان می    شود. این بیماری در انواع هپاتیت A، B، C و E خود را نشان می‎‎دهد که انواع B  و C، از خطرناک‌ترین آنهاست.
تاکنون واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت C  کشف نشده ولی با روش    های پیشگیری و کنترل با انواع غربالگری، اهتمام به خطر انتقال بیماری از طریق خون و پلاسما و تاحدودی تماس بدنی می‌توان از ابتلا به آن خودداری کرد.
البته رعایت اصول کنترل عفونت در مراکز درمانی و آموزش    های حرفه‎‎ای و عمومی نیز در پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار مؤثر است.
  • این نوع بیماری بیشتر چه افرادی را درگیر می‎‎کند؟
در حال حاضر، مردان و معتادان تزریقی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند بیشتر موارد آلوده را به خود اختصاص داده‎‎اند. البته افراد دارای رابطه جنسی محافظت نشده، نوازادان متولد شده از مادر آلوده به ویروس هپاتیت C، انجام طب سوزنی یا خالکوبی و تاتو با سوزن    های آلوده، استفاده از وسایل شخصی مشترک با فرد آلوده به ویروس و انجام دیالیز برای مدت طولانی نیز از موارد احتمالی خطرساز هستند.
  • نقش آزمایشگاه و بالین در مورد این بیماری چیست؟
آزمایشگاه نقش مهمی در تشخیص قطعی عفونت و این بیماری دارد که از 2 طریق سرولوژیک و ملکولی انجام می    شود. البته روش سرولوژیک برای تشخیص اولیه و همچنین غربالگری این بیماری مورد استفاده قرار می    گیرد و تشخیص قطعی نیز با روش ملکولی است.
  • هدف از برگزاری این سمینار چیست؟
در این سمینار، آخرین روش‎‎های درمانی و همچنین روش‎‎های تشخیصی جدید و دستاوردهای تازه علمی در ارتباط با هپاتیت C  مورد بحث و گفت‎‎وگو قرار می‎‎گیرد.
  • گروه هدف این سمینار چه کسانی بودند؟
این سمینار با حضور دکتر «موید علویان»، رئیس شبکه هپاتیت ایران و از برجستگان علمی در رابطه با بیماری هپاتیت برگزار ‎‎شد و در آن متخصصان آسیب    شناسی، متخصصان ایمنی    شناسی، علوم آزمایشگاهی، پزشکان عمومی و متخصصان حوزه گوارش، عفونی و داخلی و همچنین دندانپزشکان عفونی به عنوان گروه هدف حضور داشتند.
  • این سمینار با حمایت چه ارگانی برگزار شد؟
تعدادی از این سمینارها با حمایت مالی بخش خصوصی خوش‎‎نام و معتبر برگزار شده است. در برگزاری این سمینارها، حمایت معاونت و مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی نیز قابل تقدیر است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار