کد خبر: ۴۳۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 27 May 2017

فاطمه شريفي

گردشگری به عنوان یکی از متنوع ترین و بزرگ ترین صنایع در جهان و مهم ترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا به حساب می آید و  امروزه این صنعت سبز در نگاه های اقتصادی به عنوان موتور محرک توسعه نام برده می شود.

به دلیل اهمیتی که این موضوع  از نظر اقتصادی و اجتماعی  دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در برنامه های پیش رو یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم و چند وجهی به شمار می رود.

گردشگری در دنیا توانسته است با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و  غیرمستقیم سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر مثبت قراردهد و بسیاری از بخش های راکد جامعه را به پویایی برساند.

با توجه به ظرفیت های متنوع ، ریشه دار  و پیوسته به تمدن یزد، ابعاد مختلفی از گردشگری به صورت زنجیره وار در بستر این  منطقه کویری قرار گرفته است  و نیازمند توجه ، برنامه ریزی و هدفگذاری منسجم برای بهره وری هر چه بیشتر می باشد.

یزد شهری گرم و خشک و محدود از منابع آبی که در حال حاضر برای مقابله با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و نیازمند جریان سازی در شاهرگی است که علاوه بر حفظ حیات خود بتواند در مسیر توسعه و کارآمدی گام بردارد.

ظرفیت غنی گردشگری و جذب مخاطب با موضوعات تاریخی، طبیعی و سلامت  بر بناهای تاریخی شاخص، ارزش های غنی فرهنگی و هنری، زیبایی های کویر و در بعد دیگر توانمندی در ارائه خدمات  ایده آل درمانی و سلامت در یزد تکیه می کند.

این ظرفیت ها نوید رشد صنعتی پاک و عاری از آلودگی در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید ، رونق کسب و کار و درآمدزایی پایدار را برای یزد به همراه دارد که مشروط به مدیریت، تجربه های موفق و تخصصی، برنامه ریزی، آینده نگری و جهان باوری شهری است.

اما امروزه بسیاری شعار گردشگری در سر دارند و این موضوع جذاب نُقل شیرین سخنرانی بسیاری از محافل است. قبل از هر چیز یک فعال حوزه گردشگری و یا معتقد به توسعه این صنعت باید بتواند فرصت ها را به خوبی شناسایی کند و فردی که خود به تمام زوایای گردشگری تسلط نداشته باشد نمی تواند در تبیین و اشاعه این فرهنگ موفق عمل کند.

برای توسعه گردشگری یزد ابتدا  شناخت همه جانبه ظرفیت ها، مخاطب و بازار از مهم ترین نکات مهم محسوب می شود و شهر را برای فراهم آورن زیر ساخت های مناسب در مسیر رشد گردشگری راهنمایی می کند.

ابتکار عمل در فرصت شناسی و خلق ایده های نو از مولفه های دیگر جذب گردشگر است و ما بیش از هر چیز نیازمند رونق فعالیت های مشارکتی و ابتکار عمل در مسیر فرصت شناسی می باشیم تا  این تکنیک بتواند زبان گویای توسعه شهر را به گفتمان جهانی تبدیل کند.

در چند سال اخیر نمونه های موفقی از اجرای برنامه های موثر در حمایت و رشد گردشگری یزد را شاهد بودیم اما آنچه تحقق یافته است تنها پشتوانه ای برای ادامه یک حرکت بزرگ است و نیازمندی به یک برنامه جامع شهری مبتنی بر توانمندی های یزد و محرک های جذب گردشگران بیش از پیش احساس می شود.

اگر از  عنوان زیبای رونق گردشگری که در بسیاری از دیدگاه ها و نظرات به نیکی یاد می شود بگذریم، برنامه ریزی شهری و سرمایه گذاری در مسیر تعالی این صنعت سبز دستاوردهایی چون رونق کسب و کار،توزیع عادلانه ثروت در مناطق مختلف،ورود ارز به کشور، تعامل پذیری فرهنگی مثبت، تقویت زیرساخت های خدماتی و پویایی اجتماعی را به همراه دارد.

رونق صنعت گردشگری به عنوان راه برون رفت از تنگاهای اقتصادی اگر مبتنی بر شناخت و نقشه راه  نباشد نمی تواند درون زایی فرهنگی و اقتصادی را در مسیر مقاوم سازی ظرفیت های گردشگر پذیر قرار دهد.

در هر حال گردشگری باید در برنامه های توسعه ای کشور به خوبی جای خود را پیدا کند و با توجه به جاذبه های گردشگری و آثار بی نظیر فرهنگی و تاریخی یزد برنامه های شهری نیازمند هدایت به سمتی هستند که بتوانیم از چرخش مالی گردشگری در دنیا سهم بزرگی را به دست آوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار