سوریه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات سیاسی-میدانی مختلفی بود. در همین راستا باید به تنش های میان آمریکا و ترکیه بر سر حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه اشاره کرد. وزیر خارجه ترکیه خواستار برکناری فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش شد و رجب طیب اردوغان نیز اعلام کرد که ترکیه در عملیات رقه شرکت نخواهد کرد.
کد خبر: ۴۲۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 19 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»، سوریه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات سیاسی-میدانی مختلفی بود. در همین راستا باید به تنش های میان آمریکا و ترکیه بر سر حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه اشاره کرد. وزیر خارجه ترکیه خواستار برکناری فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش شد و رجب طیب اردوغان نیز اعلام کرد که ترکیه در عملیات رقه شرکت نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه با متهم کردن برت مک گورک( Brett McGurk )فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق، به حمایت از شبه نظامیان کرد سوریه و جدایی طلبان کرد، برکناری وی را خواستار شد.

 مولود چاووش اوغلو روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خصوصی ان تی وی گفت مک گورک آشکارا از شبه نظامیان  کرد سوریه و جدایی طلبان کرد ترکیه (پ.ک.ک) حمایت می کند. دو گروهی که آنکارا آنها را گروه های تروریستی می داند. وی تصریح کرد :«بهتر است این فرد (با شخص دیگری) جایگزین شود.»
 
تنش های ادامه دار میان آنکارا و واشنگتن بر سر عملیات رقه و حمله هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه 

این موضوع پس از دیدار روز سه شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی مطرح شد. در این ملاقات دو طرف وعده دادند مشارکت راهبردی و روابط خاص خود ر ا تقویت کنند.

با این حال دیدار روسای جمهور دو کشور با توجه به اینکه آمریکا هفته گذشته از ارائه سلاح به یگان های مدافع خلق کرد خبر داد، در فضایی متشنج برگزار شد.
 
در ادامه درپی تداوم اختلافات آنکارا و واشنگتن بر سر کُردهای سوریه، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش در عملیات آزادسازی «رقه» شرکت نخواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که اگر کشورش با هرگونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه مواجه شود، بدون اجازه گرفتن از ایالات متحده یا هر کشور دیگری با آن مقابله خواهد کرد.

 
تنش های ادامه دار میان آنکارا و واشنگتن بر سر عملیات رقه و حمله هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه 

اردوغان طی نشست مطبوعاتی در سفارت ترکیه در آمریکا با اشاره به دیدار خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده گفت نگرانی شدید آنکارا از حمایت تسلیحاتی واشنگتن از گروه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) کُرد سوری را به وی ابراز داشته است.

 وی تاکید کرد: «ما آشکارا به آنها گفتیم اگر هر نوع حمله‌ای از سوی ی.پ.گ و پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) علیه ترکیه انجام شود، ما بدون اجازه گرفتن از کسی قوانین درگیری خود را اجرا خواهیم کرد.»

اردوغان همچنین به گمانه‌زنی‌های چند ماهه درخصوص شرکت کردن ترکیه در عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش پایان داد و اعلام کرد آمریکا تصمیم نهایی خود را برای این عملیات گرفته و به دلیل حضور ی.پ.گ، ترکیه در عملیات رقه شرکت نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در توضیح این تصمیمش افزود: «ما به آنها گفتیم که همکاری شما با یک گروه تروریستی در عملیات رقه را صحیح نمی‌دانیم. البته معتقدم آنها (روزی) درباره سوریه به سراغ ما خواهند آمد.»

در حالی که ترکیه مخالف مسلح‌سازی کردها در شمال سوریه بوده و بارها به کاخ سفید در این باره هشدار داده اما واشنگتن همچنان به ارسال تسلیحات و مهمات به شبه‌نظامیان اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) ادامه می‌دهد.

سه‌شنبه 19 اردیبهشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تداوم ارسال تسلیحات به نیروهای کُرد مبارز با داعش در شمال سوریه را تصویب کرد.

 
 حمله ائتلاف آمریکایی به ارتش سوریه در گذرگاه مرزی عراق-سوریه
 
روز گذشته منابع سوری از حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به ارتش سوریه در گذرگاه التنف در نزدیکی مرز عراق با سوریه خبر دادند.

به گزارش العربی الجدید، منابع آگاه از حمله ائتلاف بین المللی به ارتش سوریه در نزدیکی کوههای المنقوره در جاده دمشق-بغداد و به ویژه در منطقه البادیه در حومه شرقی حمص در مجاورت منطقه القلمون سوریه خبر دادند.

منابع سوری اعلام کردند که احتمالا این یورش هوایی قبل از یورش به سمت گذرگاه مرزی و پایگاه التنف در ۲۵ کیلومتری نزدیک مرز سوریه و عراق است.

در این یورش آنگونه که این منابع گفته اند ادوات ارتش سوریه منهدم و تعدادی از افراد ارتش سوریه زخمی شده اند.

 50 نفر در حملات امروز داعش در سوریه کشته شدند
 
گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان از کشته شدن ده‌ها نفر در حملات داعش در روز پنجشنبه خبر داد.

العربیه به نقل از دیده بان گزارش داد، گروه تروریستی داعش از صبح امروز به مواضع ارتش سوریه در ریف شمال شرقی «السلمیه» حمله کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه مدعی شد که در حمله داعش به اطراف «المبعوجه»، «عقارب الصافی»، شهرک «الصبوره» در ریف شهر سلمیه نزدیک به ۵۰ کشته شده‌اند که ۱۲ نفر آن‌ها غیر نظامی و بقیه از نیروهای ارتش سوریه‌اند.

به گفته دیده بان سوریه، صدای انفجارهای مهیبی در شهر سلمیه شنیده شده است.

حزب‌الله از مرز لبنان سوریه عقب‌نشینی نکرده است
 

روز چهارشنبه 17 می، وبگاه لبنانی «النشره» خبر داد که حزب‌الله از برخی مواضع خود در رشته‌کوههای شرق لبنان در مرز سوریه عقب‌نشینی کرده و به مأموریت خود در کمک به ارتش لبنان پایان داده است.

اما روز پنجشنبه، یک کارشناس نظامی لبنانی به روزنامه الشرق الاوسط گفته است که آنچه درباره عقب‌نشینی حزب الله از مواضعش در مرز شرقی لبنان گفته شده، عملیاتی نشده است. 

الشرق الاوسط نام این کارشناس را ذکر نکرد و به نقل از او افزود که «حزب‌الله عملا عقب‌نشینی انجام نداده بلکه بازآرایش کرده به این ترتیب که از برخی مواضع عقب نشست تا حضورش در مواضع دیگر را تقویت کند.

این کارشناس لبنانی گفته که «ماهیت وجودی حزب الله و تسلط نظامی‌اش اجازه نخواهد داد که از مرز لبنان و سوریه عقب‌نشینی کند...».

به گفته این فرد لبنانی، «نقاط حساسی [در مرز لبنان و سوریه] وجود دارد که حزب‌الله نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند؛ بخصوص آن نقاطی که شریان اصلی انتقال نیروها و سلاحش به سوریه است. 

همچنین «رامی عبدالرحمن» مدیر آنچه «دیدبان حقوق بشر سوریه» نامیده می‌شود، به الشرق الاوسط گفته است که «حزب‌الله هنوز در بیشتر نقاطی که پیشتر در قلمون و دشت و کوههای آن حضور داشت، حضورش را حفظ کرده بخصوص در ریف شمالی دمشق و ریف شمال غرب آن».

بنا بر ادعای عبدالرحمن، حزب‌الله نیروهای خود در برخی مواضع را تخلیه کرده و به مناطق مهم‌تر انتقال داده است که شامل دشت زبدانی  و رشته‌کوه‌های آن و منطقه وادی بردی و دیگر محورهای قلمون غربی است.

پیشتر حزب الله با بیان اینکه برخی مواضع در مرز لبنان و سوریه را تخلیه کرده و به ارتش لبنان تحویل داده است،‌ از ارتش خواسته بود که مسئولیت خود در تأمین امنیت مرز شرقی لبنان را بر عهده بگیرد و مانع نفوذ افراد مسلح از سوریه به خاک لبنان شود.

 دیدار مقامات ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا
 
 اسپوتنیک گزارش داد مقاماتی از ایران، روسیه و ترکیه با هدف بررسی تشکیل مناطق کاهش تنش در سوریه، در آنکارا دیدار کردند.

رسانه‌های محلی روز پنجشنبه از دیدار مقامات ایرانی، روسی و ترکیه‌ای در «آنکارا» برای ررسی روند تشکیل «مناطق کاهش تنش» در سوریه خبر دادند.

بخش ترکی خبرگزاری «اسپوتنیک» با اعلام این خبر نوشت مقامات نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی ایران، روسیه و ترکیه در محل سازمان اطلاعات آنکارا دیدار و درباره ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه گفت‌وگو کردند.

اسپوتنیک به نقل از خبرنگار روزنامه «حریّت» نوشت این مقامات روند تشکیل 4 منطقه کاهش تنش در سوریه و کشورهایی که بر آنها نظارت خواهند داشت را بررسی کردند.

بر این اساس، طرف‌ها در این دیدار به توافق رسیده و قرار است آخر هفته نیز در ایران دیدار داشته باشند.

جزئیات بیشتری از این خبر هنوز اعلام نشده است.

روز پنجشنبه 14 اردیبهشت پیش‌نویس توافق ایجاد چهار منطقه «کاهش تنش» در سوریه توسط کشورهای ناظر بر مذاکرات «آستانه» امضا و قرار شد کارگروه مشترکی از سوی آنها طی پنج روز پس از امضای تعیین این مناطق و مناطق امنیتی و حل مسائل فنی آن تشکیل شود.

همچنین طرفهای ضامن که شامل روسیه، ایران و ترکیه است، باید تا 22 ماه می جاری تدابیر لازم را برای تکمیل تعیین نقشه مناطق کاهش تنش و مناطق امنیتی اتخاذ کنند. این طرح شامل پنج استان حمص، ادلب، قنیطره، درعا و ریف دمشق (غوطه) باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار