کد خبر: ۴۲۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 17 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»، یکی از ملزومات توسعه پایدار در هر شهر و هر استان قطعا شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه آن شهر و استان است.

شهرستان اشکذر باوجود ۷۰۰ اثر تاریخی که تنها ۶۲ اثر آن به ثبت ملی رسیده است، ۹ سایت تاریخی هر یک به مساحت تقریبی یک هکتار و ۹۰ باشگاه سوارکاری و ۱۰ باشگاه در حال ساخت دیگر و ۲۷۰۰ رأس اسب پتانسیل بالایی در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری دارد.

اما متاسفانه در سال‌های متمادی به دلیل نبود یا عدم توجه به برنامه استراتژیک و بلندمدت برای توسعه پایدار در استان، نمایندگان دولت در استان در ۴ سال یا ۸ سال خدمت خود دید کوتاه‌مدت و ۴ ساله خود را بر استان تحمیل کرده‌اند.

نمونه بارز این دید، توسعه صنایع فولادی و پرآب خواه در استان و حتی شهرستان اشکذر است که واضح است در احداث و توسعه این صنایع به چالش‌های پیش روی این صنعت در ۴ سال، ۸ سال و حتی ۵۰ سال آینده نیز اندیشیده نشده است.

صنایع فولادی که هم‌اکنون علاوه بر آلایندگی منابع آب استان را نیز تهدید می‌کنند به بهانه اشتغال‌زایی برای مردم شهرستان و استان ایجاد شدند تا مسئولان استان سالانه آمارهای خوش آب و رنگی برای ارائه داشته باشند غافل از این‌که نه‌تنها برخی از صنایع نیروی بومی به کار نگرفته‌اند بلکه شنیده‌شده است که یک واحد فولادی مستقر در شهرک فولاد تعدادی از کارگران و کارشناسان خود را اخراج و نیروهایی از کشور هند جایگزین کرده است.

اشتغال و توسعه واژه‌ای در پاسخ به مطالبه مردم در احقاق حقوق شهروندی خود به‌ویژه محیط‌زیست سالم بوده است؛ در حالی به اذعان همه کارشناسان اشتغال و توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن محیط‌زیست سالم امکان‌پذیر نیست.

طبق آمار ارائه‌شده توسط نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اشکذر ۷۲ هزار گردشگر در ۱۲ روز تعطیلات نوروز از شهرستان اشکذر بازدید کرده‌اند که با احتساب هزینه حداقل ۲۰ هزار تومان برای هر گردشگر رقمی نزدیک به ۱/۵ میلیارد تومان توسط گردشگران هزینه شده که رقم قابل‌توجهی است.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مسئولان به خود بیایند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند به‌جای توسعه صنعت فولاد به‌ویژه طرح «فولاد یک»، به صنعت پاک گردشگری روی بیاورند و با توجه ویژه به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان زمینه اشتغال و توسعه پایدار را فراهم آورند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
پس وصول عوارض ومالیاتها ازکجاتامین شود با این همه هزینه ها که دارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار