کد خبر: ۴۲۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 15 May 2017
هیفاء پردل
وقتی صحبت از خانه می‌شود، بی‎‎اختیار محیطی امن، عاطفی و پر از محبت و آرامش در ذهن افراد متصور می‌شود ولی گاهی همین خانه‌های امن و آرامش بخش به محیطی مملو از خشونت و نا امنی برای اعضای خانه تبدیل می‌شود.
گاهی محیط چهاردیواری امن و آرام و آکنده از مهر و محبت خانه، به چنان فضایی غیرقابل تحمل تبدیل    می‎‎شود که اعضای آن به ویژه کودکان یا زنان که آسیب‎پذیرترند، به دنبال مامن و محیطی آرام برای فرار از این محیط می‎‎گردند.
بهزیستی با توجه به بروز چنین شرایطی اقدام به ایجاد خانه‎هایی به نام «خانه امن» به عنوان پناهگاه و تکیه‎‎گاهی برای زنان خشونت‌دیده خانگی و مأمنی برای این قشر آسیب‎‎پذیر کرده است، اما با توجه به حجم ورودی‎‎های افراد به این خانه‎‎ها، بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای مقابله با این پدیده ناهنجار اجتماعی باشد و در این رابطه نیاز به کمک خیران و موسسات خیریه غیر دولتی و بخش خصوصی است.
در این میان یزد به عنوان یکی از 14 استان پایلوت کشور برای واگذاری این خانه های امن از سوی بهزیستی به موسسات خیریه غیر دولتی و همچنین اجرای اقدامات اجتماع محور برای کاهش خشونت    های خانگی انتخاب شده است.
اعتیاد همسر و والدین، فقر فرهنگی و اقتصادی و اختلالات روانی، مهم‎‎ترین عوامل بروز خشونت‎‎های خانگی است و آزار روحی و جسمی بیشترین آثار مخرب این خشونت    ها به شمار می‌روند.

زنان؛ قربانیان اصلی خشونت‎های خانگی
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان می‌گوید: زنان بیشترین قربانیان خشونت‎‎های خانگی هستند و بیشتر از دیگر اعضای خانواده در معرض خطرند لذا بهزیستی برای کاهش این پدیده اجتماعی، اقدام به راه‎‎اندازی «خانه امن» برای این قشر کرده است.
«محبوبه داورانی» در تعریف خشونت‎‎های خانگی بیان می‌کند: خشونت خانگی، خشونتی است که در محیط خصوصی خانواده به وقوع می‌پیوندد و عمیقاً میان افرادی رخ می‌دهد که به سبب صمیمیت و ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده‎‎اند.
به گفته وی، خشونت خانگی انواع مختلفی اعم از خشونت جسمی، روانی و عاطفی، خشونت بهداشتی و خشونت اقتصادی دارد و همچنین ممکن است به صورت یکی از اشکال همسر آزاری، کودک‌آزاری و خشونت علیه سالمندان خودنمایی کند.
وی ادامه می‌دهد: از دیدگاه اجتماعی با بررسی خشونت‎های خانوادگی مشخص شده است که اعتیاد، طلاق و بیکاری اگر در خانواده بیشتر باشد، خشونت    های خانگی هم بیشتر دیده می‌شود.
داورانی می‌گوید: وجود آسیب    های اجتماعی نوپدیدی مانند مصرف مواد مخدر صنعتی، سوء استفاده بی‌رویه و نادرست از فضای مجازی و شبکه‎های ماهواره و همچنین بی‌توجهی به ارزش  های اخلاقی و انسانی باعث می‌شود که روابط بین افراد خانواده تحت تاثیر قرار ‌گیرد.

پناهگاه قربانیان خشونت    های خانگی
کارشناس مسئول امور آسیب‎‎دیدگان اجتماعی بهزیستی استان می‌افزاید: بهزیستی در رابطه با کنترل و کاهش آسیب‎‎های اجتماعی از جمله خشونت خانگی، فعالیت‎‎هایی را در برنامه فوریت    های اجتماعی انجام می‌دهد چرا که  در بسیاری از تماس‎‎های افراد با خط اورژانس اجتماعی، خشونت خانگی گزارش  می‌شود.
داورانی ادامه می‌دهد: در استان یک مرکز روزانه به صورت خودمعرف به عنوان «خانه امن» برای پناه دادن و ارائه خدمات به زنان و دخترانی که در معرض خشونت قرار دارند، وجود دارد که با توجه به اجرای فاز اول اقدامات اجتماع محور در رابطه با کاهش خشونت‌های خانگی علیه زنان، قرار است اداره آن به موسسات غیر دولتی خیریه واگذار شود.
وی می‌گوید: خانه‎های امن به عنوان سرپناهی برای زنان بی‎پناه از خشونت‎‎های خانگی راه    اندازی شده و به مدت  2 تا 6 ماه از آنها نگهداری می  کند.
به گفته وی، این خانه‎‎ها برای رفع مشکلات این پناهجویان اقدامات لازم را از طریق یک تیم ویژه اعم از مددکار، مشاور حقوقی، روانشناس و روانپزشک انجام می‎‎دهد.
وی عنوان می‎‎کند: البته در آینده نیز قرار است در این رابطه با اجرای طرح غربالگری و پذیرش پرونده هایی که در مرکز با آدرس    های مشخص شده است، پدیده غیراجتماعی خشونت‎‎های خانگی در مناطق مختلف استان بررسی و پیگیری شود.
وی ادامه می‌دهد: اکنون آمار مناطقی که دارای بیشترین خشونت    های خانگی هستند به صورت محرمانه در مرکز بهداشت بررسی می‌شود و با اجرای اقدامات اجتماع محور برای کاهش این آسیب و آسیب‎‎های اجتماعی‎‎ که زنان بیشتر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش می‌شود.

   ارتقای مهارت    های اجتماعی موثر در کاهش خشونت    های خانگی
یک جامعه    شناس می‌گوید: شاید هر زنی در دورانی از زندگی خود با خشونت از سوی همسر، پدر یا برادر یا حتی فرزندان پسر خود روبه‌رو شده باشد و در این مواجهه از انواع خشونت‎‎های فیزیکی، روانی، اقتصادی و حتی کلامی که منجر به آزار جسمی، محرومیت از غذا یا طرد از خانه و موارد دیگر که به نوع خانواده بستگی دارد، لطمه دیده باشد.
«سید رضا داوودی» اضافه می‎‎کند: خشونت خانگی حتی ممکن است به صورت  ندادن نفقه یا تهدید به اطلاق و ازدواج مجدد خود را نشان دهد.وی معتقد است ارتقای مهارت اجتماعی، افزایش آستانه تحمل و کنترل خشم و علاوه بر آن افزایش ایمان و اعتقادات مذهبی خانواده در کاهش خشونت    های خانگی تاثیر    گذار است و باید کودکان و نوجوانان را از کودکی با این مهارت‎‎های زندگی آشنا کرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار