کد خبر: ۴۲۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 15 May 2017
 سارا گلابگیریان‌
شهروندان یزد تعداد قابل قبولی پارک برای تفریح و سرگرمی ندارند و پارک‌های بزرگ شهر به پارک‌های کوهستان، مارکار و پارک شادی محدود می‌شود و بقیه پارک‌ها تنها حکم پارک های منطقه‌ای دارند؛ از این رو می‌توان گفت تعداد و مساحت پارک‌های شهر برای نیاز شهروندان کافی نیست.
استقبال شهروندان از پارک‌های بزرگ و کوچک، با فصل بهار بیشتر شده و قطعا با نزدیک شدن به فصل تابستان بیشتر نیز خواهد شد.
تراکم جمعیت در برخی پارک های بزرگ شهر، قابل ملاحظه است؛ به طور مثال در روزهای تعطیل و پایان هفته، جمعیت مراجعه کننده به پارک کوهستان به حدی است که همه خانواده‌ها بدون فاصله در کنار یکدیگر در پارک تعطیلات را سپری می‌کنند.
این پارک نیاز شهروندان تمام مناطق استان به فضای سرگرمی و تفریحی را پوشش می‌دهد. البته بخشی از جمعیت شهر نیز به پارک مارکار می‌روند، اما باز هم تراکم جمعیتی پارک‌های شهر بسیار است و مدیران شهری باید برای رفع نیاز شهروندان در هر گوشه شهر یک پارک منطقه‌ای بزرگ ایجاد کنند تا مردم مجبور نباشند از یک گوشه شهر برای استفاده از فضای پارک به گوشه دیگر بروند.
این وضعیت هم رفت و آمدهای شهری و هم مشکلات فرهنگی به دنبال دارد؛ در حالی که اگر در هر گوشه شهر یک پارک بزرگ در ابعاد پارک کوهستان ایجاد شود، هم تراکم جمعیتی پارک‌ها متعادل و هم خدمات بهتری به شهروندان ارائه خواهد شد.

انبوه جمعیت در پارک کوهستان و کمبود جا
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: شهروندان به شدت نیازمند پارک‌های بزرگ و مجهز هستند تا در روزهای تعطیل به آن مراجعه کنند، مشابه پارک مورد نظر شهروندان یزدی تنها پارک کوهستان و تا حدودی پارک مارکار است و بقیه پارک‌های شهر هم مساحت و هم تجهیزات محدودی دارند.
«سجاد محمدی» ادامه می‌دهد: جمعیت حاضر در پارک کوهستان در روزهای تعطیل به حدی است که ظرفیت همه پارکینگ‌ها پر می‌شود و حتی مردم جایی برای نشستن پیدا نمی‌کنند و در گوشه و کنار شهر، بساط تفریح و سرگرمی گسترده شده است؛ از این رو می‌توان به این نتیجه رسید که شهروندان یزدی به پارک‌های بزرگ بیشتری نیاز دارند.
وی می‌افزاید: استان کویری یزد در فصل‌های بهار و تابستان، شب‌های خنکی دارد و بسیاری از خانواده ها برای فرار از گرما، تنها شب‌ها در محیط شهر قرار می‌گیرند و بیشتر به دنبال پارک‌هایی هستند که بتوانند در کنار خانواده در آن استراحت کنند و به تفریح بپردازند اما به دلیل شلوغی بیش از حد این 2 پارک بزرگ، شهروندان برای حضور در پارک‌ها با محدودیت مواجه می‌شوند.
این شهروند اظهار می‌کند: شهر یزد زمین‌های بسیاری در گوشه و کنار دارد که می‌تواند با همت مسئولان به پارک‌های بزرگ ومورد استقبال مانند پارک کوهستان تبدیل شود.

محرومیت بافت جدید از پارک های بزرگ
یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: کمبود پارک هم در بافت سنتی و هم در بافت جدید شهر احساس می‌شود. پارک کوهستان تنها پارک بزرگ نزدیک به بافت جدید و پارک مارکار نیز تنها پارک بزرگ مجاور بافت سنتی شهر است اما با توجه به وسعت و جمعیت شهر، باید پارک‌های بیشتری ایجاد شود.
«ناصربقایی» ادامه می‌دهد: جمعیت بافت جدید شهر روز به روز در حال افزایش است. توسعه شهر نیز باعث شده مردم از امکانات تفریحی و سرگرمی به ویژه پارک‌های کوچک و بزرگ مرکز شهر فاصله بگیرند؛ از این رو ایجاد پارک‌های بیشتر، برای فراهم کردن نشاط و شادابی شهروندان ضروری است.
وی اضافه می کند: استان و شهر یزد کویری است و به شدت به فضای سبز و پارک نیاز دارد، هر چند کمبود آب مانع جدی برای توسعه فضای سبز شهر است، اما می توان با برنامه‌های کاربردی، مصرف آب را به حداقل رساند و فضای سبز بیشتری ایجاد کرد.

نبود پارک محله‌ای در شهرک های جدید
یکی دیگر از شهروندان به کمبود پارک محله‌ای در بافت جدید شهر اشاره می کند و می‌گوید: هر چند تعداد پارک‌های بزرگ در شهر بسیار کم است اما وضعیت پارک‌های درون محله‌ای نیز چندان جالب نیست. پارک‌های محله‌ای موجود که عمدتا در محله‌های قدیمی و مرکز شهر قرار دارند رضایت بخش نیست و بافت جدید هم اصلا پارک محله‌ای ندارد.
«ایمان حسینی» ادامه می دهد: بسیاری از شهرک‌هایی که در بافت جدید ایجاد شده، بدون پارک و فضای سبز است، درحالی که این شهرک‌ها، محل ساخت مجتمع‌های مسکونی است که تراکم جمعیتی قابل توجهی دارند و باید برای استفاده از پارک‌ به خارج از شهرک و محله‌های دیگر شهر مراجعه کنند.
وی می‌افزاید: شهرداری به ساخت پارک حسن آباد در بافت محروم شهر اقدام کرد که بسیار پسندیده است اما بافت جدید هم نباید به اتهام برخورداری، از ساخت چنین پارک‌هایی محروم باشد.

کمبود فضای سبز تفریحی در شهر
شهردار یزد با بیان اینکه سرانه پارک شهری شهروندان یزدی، 4 مترمربع است، می‌گوید: وسعت فضای سبز شهر یزد خوب است اما با توجه به پراکندگی جمعیت و وسعت بسیار، این فضای سبز برای تفریح شهروندان یزد کم است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» از رویکرد مثبت شهرداری در بودجه سال جاری برای توسعه فضای سبز  و ساماندهی و ساخت پارک‌های شهری خبر و ادامه می‌دهد: چند رویکرد در بخش پارک‌ها در بودجه دیده شده که یکی تخصیص اعتبار برای بازپیرایی و نوسازی پارک‌هاست.
وی می‌افزاید: ساخت پارک‌های جدید درون محله‌ای نیز بخشی از اعتبار مربوط به پارک‌ها را جلب می‌کند و در کنار آن بخشی از بودجه نیز برای ساخت پارک‌های بزرگ شهری و توسعه کمربند سبز شهر در نظر گرفته شده است.
شهردار یزد می‌گوید: ساخت پارک 325 هکتاری در ورودی شمالی شهر در مجاورت میدان دروازه قرآن، یکی از اقدامات شهرداری برای توسعه فضای سبز و ایجاد پارک‌های بزرگ شهری است که در 8 هکتار آن فضای سبز کاشته شده است و کاشت فضای سبز در آن ادامه دارد.
به گفته وی، پارک مهرآوران در کنار دخمه زرتشتیان در بافت جدید شهر نیز یک پارک بزرگ شهری است که برای رفع نیاز بافت جدید و مجتمع‌های آپارتمانی در حال ساخت است.
عظیمی‌زاده همچنین به ساخت پارک بزرگ حسن آباد اشاره می‌کند ومی‌افزاید: فاز دوم این پارک نیز امسال آغاز می‌شود و ساخت این پارک در منطقه محروم حسن آباد، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

   کمبود پارک در شهرک های جدید
شهردار یزد درباره کمبود پارک در بافت‌های جدید به ویژه مناطق آپارتمان نشین شهر می‌گوید: این شهرک‌ها دارای طرح آماده سازی است که کاربری‌های مورد نیاز از جمله پارک و فضای سبز در آن دیده شده است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ساخت و سازهای مسکونی در این مناطق هنوز به طور کامل انجام نشده یا به اصطلاح کاربری‌های طرح محقق نشده، پارکی نیز ساخته نشده است. به تناسب اجرای کاربر‌ی‌ها، سایر کاربری‌های شهری از جمله پارک‌ها نیز اجرا خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار