کد خبر: ۴۱۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 26 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ تحقیقات قبلی نشان داده بودند احتمال سکته قلبی در افرادی که گروه خونی AB دارند - که نادرترین گروه خونی است - ۲۳۳ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی است.

به گزارش بی بی سی، محققان در هلند نتایج تحقیقات دیگر را نیز در این زمینه بررسی کردند؛ تحقیقاتی که در مجموع روی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر انجام شده بودند.

این تحقیق که در کنگره انجمن بیماری‌های قلبی اروپا ارائه شده نشان داد از هر ۱۰۰۰ نفری که گروه خونی O داشتند ۱۴ نفر دچار سکته قلبی شده بودند اما در گروه‌های خونی دیگر، این تعداد ۱۵ نفر بود.

با اینکه این تفاوت بسیار ناچیز است اما اگر به کل جمعیت کشور تعمیم داده شود رقم قابل توجهی خواهد شد. با وجود این تفاوت در تعداد موارد سکته قلبی، تفاوتی بین گروه‌های خونی در سکته‌های قلبی منجر به مرگ دیده نشد.

دانشمندان حدس می‌زنند در افرادی که گروه خونی غیر از O دارند ممکن است میزان پروتئین‌های دخیل در لخته شدن خون بیشتر از گروه خونی O باشد.

با این حال "تسا کول" متخصص مرکز پزشکی دانشگاه "گرونینگن" هلند که این تحقیق را انجام داده می‌گوید: برای اینکه روشن شود چرا احتمال سکته قلبی در گروه‌های خونی دیگر بیشتر است باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

او با تاکید بر اینکه شاید در نظر گرفتن گروه خونی به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز سکته قلبی مفید باشد،‌ گفت: در آینده در سنجش احتمال سکته قلبی، گروه خون را هم باید در نظر گرفت، در کنار عوامل دیگری مثل کلسترول، سن، جنس و فشار خون... مثلا می‌دانیم میزان کلسترول در گروه خونی A بیشتر از دیگر گروه‌های خونی است و شاید به همین دلیل باید درمان فشار خون در این افراد زودتر انجام شود.

 تحقیقات قبلی نشان داده بودند احتمال سکته قلبی در افرادی که گروه خونی AB دارند - که نادرترین گروه خونی است - ۲۳۳ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی است.

شایع‌ترین گروه خونی در دنیا در مجموع گروه خونی O است. گروه خونی فرد بر اساس ژن‌هایی که از پدر و مادر به ارث می‌رسد تعیین می‌شود و تغییر آن امکان ندارد، آنچه مهم است رعایت همان اصول پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

به گفته متخصصان، بهبود تغذیه، کاهش وزن، ورزش، ترک یا پرهیز از سیگار و اگر لازم است کاهش فشار، کلسترول و قند خون از عوامل پیشگیری از سکته هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار