کد خبر: ۴۱۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 24 April 2017
به گزارش تابناک یزد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ضرورت مبارزه به عرضه انواع محصولات دخانی گفت: کلینیک ترک دخانیات در چهار شهرستان یزد،‌ ابرکوه، مهریز و اردکان راه‌اندازی شد.

محمدحسن لطفی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی سلامت اظهار داشت: توانمند‌سازی مردم و ترویج فرهنگ خود مراقبتی در جامعه از جمله ضرورت‌های حوزه سلامت است.

وی گفتمان‌سازی حوزه سلامت و ترویج فرهنگ تحرک را از دیگر ضرورت‌های جامعه در راستای تأمین سلامت عمومی دانست و بیان کرد: مبارزه با عرضه انواع محصولات دخانی نقش مهمی در توسعه فرهنگ خودمراقبتی بین اقشار مختلف جامعه ایفا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ضرورت مبارزه با دخانیات در عرصه‌های مختلف گفت: 4 تا 10 خردادماه به عنوان هفته مبارزه با دخانیات در تقویم ملی ایران به ثبت رسیده است.

لطفی ارائه و مصرف هرگونه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی را غیر قانونی عنوان کرد و ادامه داد: تداخل صنفی از دیگر ممنوعیت‌های اعمال شده در راستای مبارزه با ارائه هرگونه محصولات دخانی در استان یزد است.

وی با اشاره به ضرورت الگوسازی فرهنگ زندگی سالم در جامعه افزود: آگاه‌سازی اقشار مختلف در مورد آسیب‌های مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ مبارزه با دخانیات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، خاطرنشان کرد: در استان یزد بیش از 100 واحد دارای سابقه ارائه قلیان وجود دارد که اخطاریه جمع‌آوری هرگونه مواد دخانی به ویژه قلیان از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برای آنها ارسال شده است.

لطفی قلیان را سمی خطرناک برای سلامت خانواده دانست و گفت: خانواده‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ زندگی سالم و جلوگیری از مصرف قلیان ایفا می‌کنند.

وی اقدامات حاکمیتی و ترویج فرهنگ عمومی تأمین سلامت جامعه را از جمله راهکارهای موثر در راستای توسعه آموزش بهداشتی در جامعه دانست و بیان کرد: کلینیک ترک دخانیات در چهار شهرستان یزد،‌ ابرکوه، مهریز و اردکان راه‌اندازی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مصرف انواع مواد دخانی در بیش از 22 درصد افراد بالای 20 سال در استان یزد،‌ تصریح کرد: 17 درصد یزدی‌ها به مصرف سیگار،‌ 9 درصد مردان و 3 درصد بانوان به مصرف قلیان اعتیاد دارند.

وی مصرف قلیان را منشأ اصلی ابتلا به بیماری‌های سل و هپاتیت B عنوان کرد و ادامه داد: 30 درصد سرطان‌های ریه، دهان و دندان، پروستاد و کلیه ارتباط مستقیم با مصرف سیگار،‌ قلیان و دیگر مواد دخانی دارند.

لطفی انجام رفتارهای پرخطر جنسی را از دیگر آسیب‌های مصرف انواع قلیان بین جوانان دانست و بیان کرد: مصرف الکل از دیگر آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی در جامعه است.

لطفی در پایان با اشاره به نقش والدین در راستای آگاه‌سازی فرزندان از آسیب‌های روحی،‌ روانی و جسمی مصرف قلیان تصریح کرد: مصرف محصولات دخانی از جمله مهمترین عوامل موثر در تزلزل بنیاد خانواده محسوب می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار