کد خبر: ۴۱۲۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 24 April 2017
به گزارش تابناک یزد،رئیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزدگفت: از کشت هیدروپونیک کاهوی پیچ در گلخانه  مدرن دانشگاه یزد برای اولین‌بار در استان یزد خبر داد.

حمید سودایی زاده افزود: در این روش رشد گیاهان با استفاده از محلول‌های غذایی و در محیطی غیر از خاک انجام می‌گیرد که در گلخانه دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی از مخلوط کوکوپیت و پرلیت به‌عنوان بستر کشت استفاده شده است.

وی گفت: برخی از بیماری های گیاهی از طریق خاک به گیاه خسارت وارد می کنند که این امر منجر به افزایش مصرف سموم شیمیایی شده که اثرات زیست محیطی مختلفی را در پی دارد.

سودایی زاده اشاره کرد: در کشت هیدروپونیک به دلیل اینکه ار بستر بدون خاک استفاده می شود از میزان خسارت بیماری های گیاهی و متعاقب آن مصرف سموم کاسته شده که در تولید محصول سالم نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: عمده محصول تولیدی در گلخانه های استان خیار است که بدلیل عدم توازون عرضه و تقاضا در بسیاری از مواقع سال با افت قیمت برای کشاورز مواجه می‌شود که ضروری است سایر محصولات  نیزدرالگوی کاشت قرار گیرند.

وی افزود: الگوی ارائه شده در این گلخانه نشان دهنده آن است که در این سیستم امکان بهره ‌برداری از کاهو پیچ در سیکل زمانی ۳۵ روز فراهم شده است.

به گفته وی کلیه مراحل کاشت و داشت این محصول از سوی دانشجویان رشته علوم خاک دانشکده و تحت نظر استادان مربوطه بصورت ارگانیک انجام شده است که میتواند گام مهمی در آشنایی آنها با سیستم های جدید کشت و افزایش مهارت آنها در اجرای مدرن کشت های گلخانه ای شده که منتج به کارآفرینی دانشجویان بعد از دانش‌آموختگی می‌شود.

سودایی‌زاده از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک را کاهش قابل ملاحظه مصرف آب بدلیل بازیافت مجدد آب زهکش شده در این سیستم دانست که منجر به استفاده بهینه از منابع آبی بخصوص در مناطق خشک می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار