کد خبر: ۴۱۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰ 23 April 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ منشور حقوق شهروندی آنچنان که مد نظر روحانی، رئیس جمهور و حلقه فکری دولت تدبیر و امید بود به گفتمانی فراگیر و مردمی تبدیل نشد.

روحانی تصور می کرد توده های مردمی در واکنش به این حرکت اجتماعی و مدنی عکس العملی نظیر آنچه در بسط تئوری توسعه سیاسی و آزادای اجتماعی دولت اصلاحات رخ داد، نشان خواهند داد. اما اکنون پس از چند ماه از طرح مباحثی پیرامون منشور حقوق شهروندی جز تکرار واژگانی آن از سوی دولتمردان نشانه ای از بازآفرینی این گفتمان در لایه های اجتماعی وجود ندارد.

این عدم استقبال مردمی را می توان ناشی از دو دلیل مهم بر شمرد:

اولین و مهم ترین دلیل بی تفاوتی مردم نسبت به منشور حقوق شهروندی نشأت گرفته از دغدغه آن ها نسبت به مسائل معیشتی و اقتصادی است که امروزه گریبانگیر آن ها شده است، بگونه ایکه قشر متوسط جامعه بعنوان موتور محرک جریان های اجتماعی آنچنان درگیر و دار بحران های اقتصادی گرفتار شده اند که فرصتی برای تبلیغ گفتمان دولت ناکارآمد در عرصه اقتصادی ندارد!

از سوی دیگر نیز جریان اصلاحات بعنوان پدر خوانده دولت چندان خود را متعهد به اجرای فرامین مدنی تدبیر و امیدی ها نمی داند، زیرا آنان حاضر نیستند هزینه ساخت پایگاه اجتماعی جدیدی را که منجر به انشقاق در آرای اصلاحات می شود بپردازند. اصلاحاتی این دولت را تنها به چشم رحم اجاره ای می نگرند.
 
چرا پروژه حقوق شهروندی شکست خورد؟ 
 
الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار