کد خبر: ۴۰۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ 10 April 2017
هیفاء پردل
گردشگری یکی از صنایع درآمدزای قرن اخیر است و کشورهای صاحب گردشگری در رقابت شدیدی برای بهره‎‎گیری از درآمد و اقتصاد پایدار ناشی از این صنعت پاک و فرهنگی هستند.
البته این صنعت در اشکال مختلفی در کشورهای دنیا دنبال می‎‎شود که یکی از انواع نوین آن که در ایران و نیز یزد در سال‎‎های اخیر مورد توجه قرار گرفته، «گردشگری روستایی» است.
این نوع گردشگری در واقع برای توانمندی جوامع محلی و روستایی شکل گرفته است. مهم‌ترین عوامل در این شیوه برای جذب گردشگران آب و هوای خاص روستایی، نحوه زندگی، پوشش‎‎ها، غذاهای محلی و محصولات سنتی روستا به شمار می‌روند.
گردشگری روستایی علاوه بر اشتغالزایی برای روستاییان، توسعه اقتصاد پایدار در روستا را نیز به همراه دارد و می‌‌تواند در رونق صنایع کوچک روستایی، توانمند‎‎سازی زنان روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر واقع شود.
خوشبختانه، صنعت گردشگری حتی در بخش گردشگری روستایی، در استان کویری یزد مورد توجه قرار گرفته و تاکنون 50 روستای هدف گردشگری شناسایی شده است که هر یک بسته به ظرفیت‌های خاص خود برای جذب گردشگر حائز اهمیت هستند.
روستاهای هدف گردشگری استان به لحاظ بسترهای طبیعت‎‎گردی، جاذبه‎‎های تاریخی، تنوع آب و هوایی اعم از ییلاقی بودن یا داشتن کویرهای زیبا، ظرفیت‎‎های فراوانی در جذب گردشگر دارند. در سال‎‎های اخیر حتی با وجود خشکسالی و چالش بی‌آبی که روستاییان را به مهاجرت از محل زندگی خود راغب کرده است، توانسته عاملی برای جلوگیری از این مهاجرت‎‎ها باشد.
استان یزد با وجود کویری بودن، علاوه بر حفظ جایگاه خود به عنوان یکی از 3 راس مثلث گردشگری کشور، در حوزه «گردشگری روستایی» نیز رده دوازدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

اختصاص اعتبارات سفر ریاست‌‌جمهوری
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: در استان 50 روستای هدف گردشگری وجود دارد که بسته به نوع ظرفیت    های خود در زمینه‎های تاریخی، کویرنوردی، طبیعت‎‎گردی و ییلاقی در جذب گردشگر و توریسم نقش اساسی دارند.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: به تازگی با همکاری بخش خصوصی، دستگاه‎‎های اجرایی و همچنین دهیاران و دفتر توسعه روستایی و عشایری استانداری، برنامه‎‎هایی برای رونق گردشگری و زیرساخت‎‎های توریستی در روستاها اجرا شده و با توجه به اولویت‎‎بندی، طرح‎‎های زیرساختی روستاهای گردشگری استان در دستور کار میراث‎‎فرهنگی قرار گرفته است.
به گفته این مسئول، در سال گذشته برای رونق توریسم و همچنین توسعه زیرساخت    های گردشگری روستایی استان، 500 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای اجرای طرح‎‎های مختلف گردشگری از جمله بوم‎‎‎‎گردی‎‎ها، کمپ‎‎های کویرنوردی و همچنین پارک    ها و کمپ    های طبیعت‎‎گردی هزینه شده است.
وی بیان می‌کند: امسال هم قرار است ردیف اعتباری از محل سفرهای استانی رئیس‎‎جمهوری برای توسعه زیرساخت    های گردشگری اختصاص یابد و با همکاری دهیاران برای رونق گردشگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان هزینه شود.

اجرای پارک‎‎های طبیعت‌‌گردی
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‎‎فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: هر چند استان به لحاظ طبیعت و فضاهای سبز مانند دیگر استان‎های گردشگرپذیر و حتی استان‎‎هایی که جزو مثلث گردشگری هستند، نیست اما با توجه به تنوع آب و هوایی و ظرفیت‎‎های خوب روستاهای هدف گردشگری در رتبه 12 کشور قرار دارد.
نصیری ادامه می‌دهد: روستاهایی مانند طزرجان، ده بالا، سانیج و دیگر روستاهای ییلاقی استان در حوزه طبیعت و ییلاقی بودن حرف‎‎های زیادی برای گفتن دارند. مهم‎‎ترین طرح‎‎هایی که برای این نوع روستاها تعریف شده، توسعه پارک‎‎های طبیعت  گردی و رونق مکان    های تفرجگاهی است.
وی می‌افزاید: میراث فرهنگی در حال حاضر با کمک دهیاری‎‎ها و شوراهای روستا در روستاهای طزرجان و ده‎‎بالای شهرستان تفت در حال رونق دادن به پارک    های طبیعت‎‎گردی است که با استقبال خوب مردم روستاها نیز روبه‌رو شده و قرار است این پارک‎‎ها تا پایان سال 96 به بهره‎‎برداری برسد.
نصیری بیان می‌کند: زیرساخت‎‎های گردشگری روستایی برای هر یک از روستاهای استان متغیر است و با در نظر گرفتن ظرفیت‎‎های هر روستا، زیرساخت‎‎های مورد نیاز همان روستا اجرا و به بهره‎‎برداری خواهد رسید.
وی ادامه می‎‎دهد: این زیرساخت‎‎ها می‌تواند در موضوعات تاریخی، کویری یا تفرجگاهی باشد، ضمن این که بخش خصوصی هم برای رونق گردشگری روستایی، در بعضی روستاها نسبت به ایجاد مجتمع    های بین‎‎راهی اقدام کرده است.
به گفته وی، برای روستاهایی که دارای آب و هوای کوهستانی است، بیشتر رونق تفرجگاه‎‎ها تعریف شده است و در این رابطه میراث‎‎فرهنگی با پرداخت تسهیلات و همچنین واگذاری زمین‎‎ به دهیاری‎‎ها اقدام می‎‎کند و تسهیلاتی نیز برای راه، حق انشعاب آب و برق و ... در نظر گرفته است.

گردشگری روستایی؛ سدی در برابر مهاجرت‎‎
دهیار روستای نمونه گردشگری اسلامیه در شهرستان تفت می‌گوید: اگر موضوع گردشگری در روستاها بدون در نظر گرفتن جوامع محلی و روستایی مورد توجه قرار گیرد، قطعاً هیچ تاثیری بر توسعه پایدار روستاها نخواهد داشت.«سمیه منتظری اسلامیه» می‌افزاید: گردشگری روستایی باید به توانمندسازی، تولید، اشتغال و همچنین معرفی و فروش محصولات و غذاهای سنتی روستاییان ختم شود تا به رونق بخشیدن اقتصاد روستاها کمک و از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.
وی با تاکید بر این که روستاییان باید در رابطه با تولید محصولات بومی و محلی و همچنین معرفی غذاهای سنتی روستای خود، آموزش‎‎های لازم را فرا گیرند، اظهار می‎‎کند: رونق گردشگری روستایی به همراه اشتغالزایی و فروش محصولات جوامع محلی، مهم‎‎ترین عامل برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

   ایجاد چند تفرجگاه و کمپ گردشگری جدید روستایی  
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: طرح تفرجگاهی «دوچنار» در روستای ده‎‎بالا، مرمت و به‎‎سازی کاروانسرای روستای تاریخی «خرانق» و بهره‎‎برداری از کمپ کویرنوردی «زرین» از مهم    ترین برنامه‎‎های امسال میراث فرهنگی برای رونق گردشگری روستایی در استان است.
«محمدرضا نصیری» با اشاره به تاثیرات رونق گردشگری در جلوگیری از مهاجرت روستاییان، بیان می‌کند: ایجاد زیرساخت‎‎های گردشگری در روستاهای قطرم و شادکام با رونق گردشگری، مهاجرت روستاییان را به صفر رسانده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار