نسبت زنان سیگاری به مردان در حال افزایش است بطوریکه از نسبت یک به 9 به حدود یک به شش رسیده است، یعنی در حال حاضر به ازای هر شش مرد سیگاری یک زن سیگاری وجود دارد.
کد خبر: ۴۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 27 May 2015
به گزارش تابناک یزد،طبق آخرین آمار 12.91 درصد زنان سیگاری بطور میانگین روزانه 13.10 نخ سیگار ، دود می کنند.

در این آمار باید این مطلب را در نظر داشت که به علت مقبول نبودن استعمال دخانیات توسط زنان در جامعه گزارش استعمال دخانیات در زنان کمتر از میزان واقعی آن است.

هرچند تعداد زنان مصرف کننده روزانه مواد دخانی در کل کشور زیاد نیست اما افزایش نسبت زنان سیگاری به مردان ، نگران کننده است.

همچنین باید توجه داشت که مصرف سیگار در زنان به دلیل ویژگی های بیولوژیکی و عاطفی زنان، تاثیرات مخرب تری روی سلامت آنان خواهد داشت و به گفته متخصصان، عوارض استعمال دخانیات در زنان به مراتب شدیدتر از مردان است.


**چرا زنان سراغ سیگار می روند؟

تغییر نقش زنان در جامعه ، تغییرات زیادی در سبک زندگی خانواده ها به وجود آورده است و شاید این تغییر نقش آنان را به سمت تجربه یک عادت به اصطلاح مردانه ، سوق داده است.

صنایع دخانی نیز در این بین نقش زیادی در جذب مشتریان زن داشته اند؛ این صنایع با تولید سیگارهای نازک ، معطر و پر زرق و برق به اصطلاح سیگارهای شیک و زنانه، بازارهای خود را توسعه داده اند درحالیکه بررسی ها و مطالعات نشان داده که عوارض سیگارهای لایت سبک از دیگر انواع سیگار بیشتر است.

صنایع دخانی تبلیغ کرده اند که سیگار کشیدن ، یک عادت مردانه مرتبط با شادی، تناسب اندام، ثروت، قدرت است درحالیکه ارمغان سیگار کشیدن در واقعیت مرگ زودرس و مشکلات جنسی می باشد.

البته مشکلات خانوادگی ، فراموش کردن مشکلات و اضطراب ، اثر لاغر کنندگی، بیکاری، تنهایی از دیگر دلایل گرایش زنان به سیگار به شمار می رود.

مردان بیشتر از سر عادت یا به منظور افزایش حس خوب سیگار می کشند درحالیکه زنان و دختران اغلب هنگام داشتن احساسات منفی سیگار می کشند.



**تاثیر متفاوت سیگار کشیدن روی سلامت زنان و مردان

بیماری های قلبی و عروقی ، سکته مغزی، بیماری های قفسه سینه و ریه، سرطان دهان، حلق ، حنجره، مری ، لوزالمعده، مثانه ، کلیه ، خون، پستان و دهانه رحم از جمله عوارض استعمال دخانیات به شمار می روند اما شواهد روزافزونی نشان می دهند که ابتلا به این بیماری ها، رابطه معناداری با جنسیت دارند.

حتی اگر زنان نسبت به مردان، کمتر در معرض دود سیگار باشند اما بیشتر از مردان بیمار می شوند؛ بطورمثال زنان در سطوح تماس پایین تری با دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می شوند و این سرطان در زنان سیگاری شایع تر از مردان سیگار است که می تواند ناشی از رفتارهای جنسیتی مانند پک های عمیق تر زنان یا محصولات مختص جنس خاص یعنی سیگار لایت یا سبک باشد.

سرطان گردن رحم، پوکی استخوان، افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان از دیگر عوارض کشیدن سیگار در زنان به شمار می رود.

زنان سیگاری باردار نیز مبتلا به عوارض متعددی از جمله مرگ ناگهانی نوزاد و مشکلات حین زایمان دچار می شوند.



**آمارهای زنان سیگاری در ایران و جهان

به طور معمول همه گیری استعمال دخانیات، ابتدا بین مردان و طبقات بالای اجتماعی آغاز می شود و سپس به سمت گروه های زنان و طبقات پایین تر اجتماعی، سوق پیدا می کند.

با این وجود در اغلب نقاط جهان، شیوع استعمال دخانیات بین مردان به قله اوج خود رسیده و در حال کاهش است درحالیکه سیگار کشیدن در زنان روند رو به رشدی دارد.

یافته های فعلی از مطالعه جهانی وضعیت استعمال دخانیات در نوجوانان 13 تا 15 ساله به عنوان بزرگ ترین مطالعه صورت پذیرفته بین نوجوانان جهان نشان داده است که در بسیاری از کشورهای دنیا، دختران نوجوان به اندازه پسران نوجوان سیگار می کشند.

این موضوع شاخصی است از افزایش همه گیری استعمال دخانیات بین زنان در جهان که در قرن 21 به قله اوج خود خواهد رسید.

پیش بینی می شود نسبت شیوع 12 درصد استعمال دخانایت در زنان تا سال 2025 به 20 درصد برسد.



**من که سیگار نمی کشم

بسیاری از دختران و زنان ، خیالشان راحت است که سیگار نمی کشند و از عوارض آن در امان هستند درحالیکه غافل هستند که چه خطر بزرگی بطور بسیار بی سر و صدا و خزنده ای ، سلامت آنان را تهدید می کند.

خطری که برخلاف سیگار قبح آن شکسته شده و خانواده ها حتی یکدیگر را به استعمال آن تشویق می کنند و آن خطر چیزی نیست جز قلیان.

قلیانی که به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، هر وعده مصرف آن معادل استعمال 200 نخ سیگار است.

علی اکبر سیاری می گوید: صنایع دخانی با استفاده از ترفندها، قلیان را میان خانواده ها آورده اند که بسیار خطرناک تر از سیگار است.

قلیانی که به راحتی در پارک ها ، کافی شاپ ها و رستوران ها به مردم عرضه می شوند و حتی گاهی مکانی را فقط به عرضه قلیان اختصاص می دهند.

با ورود تنباکوی میوه ای نیز تعداد مصرف کنندگان قلیان به چند برابر افزایش یافته ، درحالیکه اخیرا گزارشاتی به وزارت بهداشت رسیده که این تنباکوها حاوی مواد مخدر و محرک و شیشه بوده اند و موجب مسمومیت هایی نیز شده اند.

از دیگر عوارض مصرف قلیان که در سیگار دیده نمی شود ، افزایش احمال انتقال بیماری های واگیر و مسیری مانند تبخال، هپاتیت و سل است که به دلیل استفاده اشتراکی از دهانی قلیان مشاهده می شود و حتی در صورت عوض کردن سر لوله قلیان، مواد باقی مانده در شلنگ آن می تواند انتقال دهنده این بیماری ها باشد.

از سوی دیگر احتمال آلوده بودن توتون و تنباکوی مورد استفاده در قلیان به انواع قارچ ها و میکروب ها است.

متاسفانه استعمال قلیان در زنان، رشد فزاینده تری نسبت به مردان دارد؛ طبق آخرین مطالعات وزارت بهداشت، شیوع مصرف مواد دخانی شامل سیگار و قلیان در سال 82 در پسران 16 درصد بود که در سال 86 به 31.5 درصد رسیده و در دختران از 8.7 درصد به 20 برابر افزایش یافته است.

در منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز جزو آن است ، شیوع استعمال قلیان به نحو چشمگیر افزایش یافته و این افزایش به ویژه بین نوجوانان دختر و پسر و نیز زنان روند نگران کننده تر است.

به هرحال با توجه به اینکه زنان مسوولیت های خاصی مانند تربیت فرزندان دارند و با توجه به اینکه نقش های اجتماعی، ویژگی های شخصیتی، نگرش ها، رفتارها، ارزش ها، قدرت نسبی و نفوذ خانوادگی زنان و مردان متفاوت است، بنابراین رشد فزاینده استعمال دخانیات بین زنان ، زنگ خطری است که مسوولان باید برای آن چاره ای بیاندیشند هرچند که تصمیم فردی در این بین نقش موثری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار