کد خبر: ۴۰۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲ 30 March 2017
 به گزارش تابناک یزد، هفده دی سال 1356 مقاله ای تحت عنوان ارتجاع سرخ و سیاه در ایران با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. نویسنده ضمن توهین به حضرت آیت الله العظمی خمینی (امام - ره) ایشان و مخالفان انقلاب سفید شاه را عوامل ارتجاع معرفی کرده بود... انتشار این مقاله موجب انفجار خشم مردم مسلمان و آغاز انقلاب اسلامی گردید.

 در پی انتشار این مقاله توهین آمیز، جرقه ای در قم شهر خون و قیام زده شد که سرانجام با تظاهرات مردمی دیگر شهرهای ایران شعله های انقلاب، سراسر ایران اسلامی را فرا گرفته بود، توسط عمال رژیم منحوس پهلوی به خون کشیده شد که در پی آن عده ای شهید و مجروح شدند.


 به دنبال این حادثه دردناک، حضرت امام خمینی ره کلاس درس و نماز جماعت را به عنوان همدردی با مردم ایران و اعتراض به کشتار مردم قم در نوزده دی تعطیل کردند و دیگر مراجع و علما نیز اقدامات مشابهی انجام دادند.
 این مبارزات به صورت انتشار اطلاعیه ها و سخنرانیها و درگیریهای پراکنده ادامه داشت تا اینکه اربعین شهدای قم نزدیک شد و شهرهای مختلف کشور آماده برگزاری مراسم چهلم این شهدای مظلوم شدند.

قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز


شهر مبارزه خیز تبریز نیز به مناسبت اربعین شهدای قم در 299 بهمن مراسم با شکوهی را برگزار کرد. این حرکت مردم تبریز با حمله مأموران مسلح رژیم به مردم بی دفاع دردناکتر و هولناکتر از حادثه قم آفرید.
 منابع رژیم درباره حرکت مرم تبریز نوشتند: دیروز و امروز اغتشاش عظیم و بلوای خونینی در تبریز روی داد. مارکسیستهای اسلامی تمام تأسیسات شهری را مورد حمله قرار دادند. در تظاهرات تبریز 6 نفر کشته و 125 نفر مجروح شدند.
 مراجع، علما، گروهها و اتحادیه های مختلف با انتشار بیانه هایی کشتار مردم تبریز را به شدت محکوم کردند. در پی کشتار بی رحمانه مردم در قم و تبریز، حضرت امام ره ضمن اعلام اعزای عمومی عید 1375 هش را تحریم فرمودند و ملت نیز به تأسی از رهبر نهضت مراسم عید را برگزار نکردند. و در ماتم شهدای قم و تبریز به سوگ نشستند تا اینکه چهلم شهدای تبریز (دهم فروردین) نزدیک شد.


 با نزدیک شدن چهلم شهدای تبریز، جوشش مخصوصی در مردم ایران به چشم می خورد. مردم مسلمان در شهرهای تهران، اصفهان، آبادان، آباده، قزوین، کاشان، بابل، تبریز و برخی دیگر از شهرهای ایران بدین مناسبت دست به تظاهرات زدند و در شهرستان یزد نیز تظاهرات مردم از روز 8 فروردین شروع شد.

قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز


 روز چهارشنبه نهم فروردین مردم یزد در روضه محمدیه شهر مجلسی را در بزرگداشت این شهدا برگزار کردند. مردم در پایان جلسه به خیابانها ریختند و با شعارهای انقلابی، درود بر خمینی و مرگ برشاه به مراکز فساد و فحشاء و همچنین اماکن دولتی حمله کردند و چندین بانک و سینما و مشروب فروشی و گیشه های فروش روزنامه های اطلاعات و رستاخیز مورد تهاجم مردم قرار گرفت.
 فردای آن روز آیت الله صدوقی ره از علمای شهر یزد مردم را به تعطیل عمومی و اجتماع در مسجد جامع یزد دعوت کرد و در آن اجتماع باشکوه طی یک سخنرانی انقلابی خواستار بازگشت حضرت امام خمینی ره از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم شد.

 در پایان این مراسم مردم به خیابانها ریختند و تظاهراتی را علیه رژیم برگزار کردند. این راهپیمایی و تظاهرات مردمی با حمله مأموران رژیم و تیر اندازی به سوی آنان و به خاک و خون کشیده شدن جمعی از مردم یزد مجدداً چهره واقعی رژیم را که در پشت نقاب فضای باز سیاسی پنهان شده بود نمایاند و دگرباره سیاست سرکوب حکومت شاه بر سرتاسر ایران سایه افکند. به دنبال این قیامهای خونین سرکوب حکومت شاه بر سرتاسر ایران سایه افکند. به دنبال این قیامهای خونین جمعی از روحانیون به ایرانشهر تبعید و عده ای از مردم دستگیر و زندانی شدند.

قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز

فردای آن روز نیز شهر یزد، شاهد تظاهرات گسترده ای بود و در ادامه تظاهرات، اعتراض مردم در روز 122 فروردین، حوزه علمیه یزد به مناسبت کشتار خونین این شهر اعلامیه ای انتشار داد و با شرح واقعه متذکر شد که مأموران مسلح با سلاح آمریکایی که با پول مردم تهیه شده است آنان را در محاصره قرار دادند و حتی با بستن کلیه راههای فرعی و کوچه های باریک مانع از فرار مردم شدند و سپس به طور وحشیانه به روی مردم آتش گشودند.


در پایان این اعلامیه از مردم خواسته شده بود که به مبارزه ادامه دهند.
 در پی این وقایع مراجع بزرگوار آیت الله العظمی گلپایگانی ره، آیت الله العظمی مرعشی نجفی ره و آیت الله العظمی شیرازی ره طی نامه های جداگانه ای به حضرت آیت الله صدوقی ه ضمن ابراز تأسف شدید از این حوادث و آگاه سازی اذهان در برابر اقدامات رژیم در جهت تفرقه افکنی میان ملت و روحانیت بر ادامه مبارزه با رژیم در جهت تفرقه افکنی میان ملت و روحانیت بر ادامه مبارزه با رژیم منفور پهلوی تأکید فرمودند و نوزدهم اردیبهشت را روز برگزاری چهلم شهدای یزد اعلام کردند.
اربعین شهدای تبریز در شهرهای دیگری چون اهواز و جهرم نیز همراه با حوادث بسیار ناگوار و به خاک و خون کشیده شدن مردم بود.
حضرت امام خمینی ره در نهم اردیبهشت همان سال به مناسبت قیام مردم یزد پیامی صادر کردند و در طی آن فرمودند:
سلام و تحیت بر مؤمنین محترم یزد و سایر شهرهایی که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامی داشتند.
 در قسمت دیگر بیانیه نیز فرمودند: ... در منطق شاه و مزدوران وابسته اش اهالی محترم تبریز که یکپارچه به پا خاستند و با فریاد مرگ بر شاه، زمین را لرزاندند تعدادی از بیگانگان بودند که از خارج مرز به طور قاچاق وارد شده بودند و شما اهالی محترم یزد که دلاورانه قیام نمودند و با تعطیل عمومی و شعار متداول مرگ بر شاه، عامل آمریکا را دیوانه تر کردید، معدودی هستید که از آن طرف مرز به صورت غیر قانونی وارد یزد شدید! اهالی ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب که یکپارچه از شاه متنفرند، ایرانی نیستند! اینان همگی به صورت قاچاق وارد ایران شده اند! در این منطق، ایرانی خلاصه می شود به صورت قاچاق وارد ایران شده اند! در این منطق، ایرانی خلاصه می شود در شاه و دار دسته اش و از مستشاران و کارمندان آمریکایی و انگلیسی و روسی و صهیونیستی و غارتگران بین المللی که اقتصاد ایران را قبضه کرده اند. ما که با این منطقها روبرو هستیم به خواست خداوند تعالی تا بر چیده شدن بساط ارتجاعی شاهنشاهی و برپا کردن حکومت عدالت گستر اسلامی دست از مبارزه بر نمی داریم، تا حکومت دموکراسی به معنی واقعی جایگزین دیکتاتوری و خونریزیها شود.

حضرت امام خمينى ره در نهم ارديبهشت همان سال به مناسبت قيام مردم يزد پيامى صادر كردند و در طى آن فرمودند:
سلام و تحيت بر مؤ منين محترم يزد و ساير شهرهايى كه با خون خود بزرگداشت اربعين خونين تبريز را گرامى داشتند.
در قسمت ديگر بيانيه نيز فرمودند: ... در منطق شاه و مزدوران وابسته اش ‍ اهالى محترم تبريز كه يكپارچه به پا خاستند و با فرياد مرگ بر شاه ، زمين را لرزاندند تعدادى از بيگانگان بودند كه از خارج مرز به طور قاچاق وارد شده بودند و شما اهالى محترم يزد كه دلاورانه قيام نمودند و با تعطيل عمومى و شعار متداول مرگ بر شاه ، عامل آمريكا را ديوانه تر كرديد، معدودى هستيد كه از آن طرف مرز به صورت غير قانونى وارد يزد شديد! اهالى ايران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب كه يكپارچه از شاه متنفرند، ايرانى نيستند! اينان همگى به صورت قاچاق وارد ايران شده اند! در اين منطق ، ايرانى خلاصه مى شود به صورت قاچاق وارد ايران شده اند! در اين منطق ، ايرانى خلاصه مى شود در شاه و دار دسته اش و از مستشاران و كارمندان آمريكايى و انگليسى و روسى و صهيونيستى و غارتگران بين المللى كه اقتصاد ايران را قبضه كرده اند. ما كه با اين منطقها روبرو هستيم به خواست خداوند تعالى تا بر چيده شدن بساط ارتجاعى شاهنشاهى و برپا كردن حكومت عدالت گستر اسلامى دست از مبارزه بر نمى داريم ، تا حكومت دموكراسى به معنى واقعى جايگزين ديكتاتورى و خونريزيها شود.

شهید رضا نامدار، شهید شهریار مرادی، شهید مهدی قدک فروشان و  شهید محمد حسین پارساییان از جمله شهدای قیام خونین "دهم فروردین 57"مردم یزد هستند.

قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز

جنازه شهید رضا نامدار


قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز

جنازه شهید شهریار مرادی


قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز

شهید مهدی قدک فروشان


قیام مردم یزد در چهلم شهدای تبریز

شهید محمد حسین پارساییان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار