فعالیت شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری را می‌توان از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر دانست که این موضوع در سطح جامعه حاشیه‌های متعددی نیز به همراه داشته است.
کد خبر: ۳۹۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 23 March 2017
به گزارش «تابناک یزد»، بیش از دو سال از ارائه مجوز 3G و 4G یا همان نسلهای سوم و چهارم تلفن همراه، به اپراتورهای غالب تلفن همراه می‌گذرد و طی این مدت ضریب نفوذ اینترنت در کشور رشدی قابل توجه پیدا کرده است.

بدین ترتیب با افزایش دسترسی مردم به اینترنت، پهن باند اینترنت جایگاهی ویژه در انجام امور روزمره پیدا کرده و دیگر برای موارد مختلفی از سفارش غذا گرفته تا پیدا کردن آدرس و جای پارک و ... اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده و شرکت‌های متعددی به فعالیت در این حوزه‌ها پرداخته‌اند.

بر این اساس دولت نیز بخش قابل توجهی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه ایجاد اشتغال را به حوزه فاوا معطوف کرده اما با این وجود همچنان مواردی مانند خلا قانونی یا اشکال تراشی‌های کسب و کارهای سنتی یا مباحثی مانند وضعیت پرداخت بیمه و مالیات این شرکت‌ها از جمله مشکلات پیش روی فعالان این عرصه به شمار می‌رود.

اگرچه در میان این شرکت‌ها بیشترین حواشی درباره نرم افزارهای حمل و نقل شهری مانند اسنپ و تپ‌سی رخ داد اما همین موضوع کافی بود تا حساسیت‌ها در زمینه فعالیت‌ استارتاپ‌ها بیش از پیش شود و مسئولان مختلف از اعضای شورای عالی فضای مجازی گرفته تا وزارتخانه‌های متعدد و مجلس به فکر یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات این بخش باشند.

در این میان در آخرین ماه‌های سالی که گذشت به میزبانی وزارت ارتباطات، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و با حضور فعالان بخش خصوصی از مسئولانی مانند برخی وزرا یا معاونت علمی ریاست جمهوری دعوت شد تا در نشست‌هایی مشترک درباره معضلات این حوزه گفت‌وگوهای جامعی صورت گیرد و امکانی برای تدوین پیش نویس‌های قانونی و رفع معضلات فعالان این بخش فراهم شود.

در این نشست‌ها فعالان این بخش از مواردی چون عدم رعایت قانون کپی رایت، بحث مالیات و بیمه، خلاهای قانونی و پیگیری‌های قضائی به عنوان بخشی از مشکلات خود نام بردند.

فیلترینگ یکباره و بدون تذکر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز از دیگر مشکلاتی بود که از سوی فعالان این عرصه عنوان شده و از سوی وزیر دادگستری از آن به عنوان عامل مرگ سایت‌ها و ضربه فنی شدن آنها یاد شد.

وزیر ارتباطات نیز در این نشست ها با تاکید بر تلاش مسئولان مختلف دولت برای حل مشکل کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: پیشرفت کار استارت‌اپ‌ها طی یک تا دو سال گذشته انقدر سریع بوده که بخش‌های مختلف جامعه فرصت تطبیق پیدا کردن با این شرکت‌ها را نداشته‌اند. اکنون ما تردید نداریم که می‌توان در این حوزه مصوبات مختلفی داشته و مشکلات این بخش را حل کنیم اما باید توجه داشت که برای رسیدن به این هدف لازم است دیدی جامع داشته باشیم تا مصوبه‌ای در دولت تدوین شود که تمام جوانب موضوع را مد نظر دارد.

واعظی در عین حال تاکید کرد: قطعا سیاست دولت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو است و اکنون اختلاف نظری در این زمینه میان اعضای دولت وجود ندارد البته تاکید دیگر ما آن است که حمایت از این کسب و کارها نباید موجب از بین رفتن کسب و کارهای سنتی شود. بر همین اساس دنبال راهکاری معقول هستیم تا هر دو بخش بتوانند فعالیت های خود را دنبال کنند.

وی از فعالان این بخش نیز یاری جسته و از آن‌ها خواست با همکاری وکلایی که به مشورت می‌گیرند، در حوزه کاری خود راهکارها و پیشنهاداتی را به دولت ارائه دهد تا بخش دولتی در تدوین قوانین مربوط به کسب و کارهای نوپا این پیشنهادات را مورد توجه قرار دارد.
 
 
ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار