کد خبر: ۳۹۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 11 March 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده که از مدل 330 سری 200 است و ساعت سه بامداد امروز به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد ایران ترک کرده بود با شماره پرواز همای 700 ساعت8 و 57 دقیقه صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

این هواپیما دارای 238 صندلی شامل 32 صندلی بیزینس کلاس و 206 صندلی اکونومی کلاس است و برای مسافت های دور کاربرد دارد.

کاربرد آن بیشتر در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. این ایرباس تحویلی به ایران مدل A330-243 است که موتوری از کارخانه رولز رویس به نام Rolls-Royce Trent 772B/C-60 دارد. قرار است تا چند روز دیگر یک فروند ایرباس ۳۳۰ دیگر هم به کشور برسد تا به تدریج تعداد هواپیماها نو و مدرن کشور افزایش پیدا کند. بر اساس قرارداد نهايي شده شرکت ایرباس، چهار مدل هواپیمای ای- ۳۲۰، ۳۲۱، ۳۳۰ و ۳۵۰ را به ایران تحویل می‌دهد. دو مدل اول میان برد و دو مدل دیگر دوربرد هستند.



از مجموع ۱۰۰ ایرباس خریداری شده ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ هستند. ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان می‌رود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد. ایرباس آ-۳۳۰ در دو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاهتر است برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. در مدل ۳۰۰ که مدل کشیده تر  به حساب می‌آید قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر در ۲کلاس برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد.  خلبان‌های مدل آ۳۳۰ چه ۲۰۰ چه ۳۰۰ قادر به پرواز با ایرباس آ-۳۴۰ که ۴ موتوره است هستند. «صرف اقتصادی» در هزینه‌های عملیاتی از دیگر ویژگی‌های هواپیماهای این خانواده است.


خانواده A۳۳۰ پنج عضو اصلی و دو عضو فرعی دارد که مهمترین آنها A۳۳۰ -۲۰۰ ، A۳۳۰-۳۰۰ هستند. هواپیماهای این خانواده قابلیت حمل ۲۰۰ تا ۴۴۰ مسافر را دارند.

مشخصات فنی:
ایرباس آ-۳۳۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
طول: ۶۳٫۷۵ متر
ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
بیشینه سرعت: ۰/۸۶ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر

دراین هواپیما کادر پروازی ایران ایر و «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و «اصغر فخریه کاشان» مشاور وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل حضور دارند.

با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد.

نخستین فروند هواپیمای ایرباس از نوع 321 عصر روز پنجشنبه بیست وسوم دی ماه 1395 وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد و پروازهای خود را در مسیرهای داخلی و خارجی آغاز کرد.

فرودگاه مهرآباد امروز شاهد ورود نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس با مدل 330 است که روز گذشته در شهر تولوز فرانسه به طور رسمی به خلبانان و کادر پروازی ایران ایر تحویل داده شد تا در آستانه نوروز 1396 هموطنان بتوانند با آرامش و اطمینان بیشتری سفرهایی هوایی را انجام دهند.

در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را با شرکت اروپایی ایرباس و 80 فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده و قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره نیز با شرکت ATR یکی از شرکت های زیر مجموعه ایرباس بزودی نهایی می شود.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.
اوایل مهرماه امسال بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد.

با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و درنتیجه قرارداد حدود 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما به امضا شد.

بر اساس این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.
همچنین ایران ایر 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از 11 هزار و 400 صندلی ظرفیت ایجاد می کند.

ایران ایر همچنین 16 فروند هواپیمای ایرباس 350 را برای پروازهای دور برد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

صنعت هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم های ناعادلانه که به بهانه های واهی علیه کشورمان اعمال شده بود، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندی های شان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند، کاری که شاید به نظر آسان برسد، اما مسوولیتی بس دشوار و سنگین بود.

براساس قراردادی که ایران ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستنی فروند از این هواپیماها در 2018 به ایران ایر تحویل شود. شرکت ای تی آر نیز قرار است از 20 فروند هواپیمای 72 نفره 3 فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد.
پیش از این «فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر اعلام کرده بود، نخستین هواپیمای 321 ایرباس اواخر دی ماه و دو فروند هواپیمای 330 تا عید امسال تحویل ایران ایر می شود.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.

با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خرید 80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد.
بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و 500 صندلی می رسد.

همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای.ار- 300 با 350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100 صندلی افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار