کد خبر: ۳۹۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 08 March 2017
به گزارش تابناک یزد،جشن نوروز از جشن‎‎های زیبا و ملی ما ایرانیان است که همواره اهمیت و اصالت خود را حفظ کرده است.
هر سال با فرا رسیدن جشن‎های نوروزی و همچنین آغاز سفرهای هموطنان در این ایام به استان‌های مختلف کشور، مسافران نوروزی جدا از آشنایی با جاذبه‌های تاریخی و آداب و رسوم جوامع محلی هر شهر و استانی، از صنایع دستی و بومی آن استان‎‎ها دیدن می‎‎کنند.
معمولاً در هر استان علاوه بر برگزاری انواع مختلف جشنواره‎‎های نوروزی، شاهد برپایی بازارچه‎‎های نوروزی صنایع دستی برای تبلیغ هدفمند صنایع دستی بومی آن استان و همچنین فراهم کردن فرصتی برای عرضه تولیدات هنرمندان صنایع دستی و درآمدزایی بیشتر آنها هستیم.
بر طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی کشور در نوروز امسال 675 بازارچه صنایع دستی در 31 استان برگزار شد که درآمدی به ارزش 32 میلیارد و 43 میلیون تومان برای هنرمندان این حوزه داشته است.
با توجه به ظرفیت‌های خوب صنایع دستی استان یزد نیز هر سال شاهدبرگزاری بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی در مسیرهای گردشگری به ویژه در بافت تاریخی شهر یزد هستیم که علاوه بر آشنایی مسافران با هنرهای سنتی شهر یزد، فرصتی برای فروش محصولات هنرمندان یزدی فراهم می‌کند.
امسال برنامه‌های ستاد نوروزی استان با شعار «شهر جهانی» با وجه تمایزهایی نسبت به سال گذشته برگزار می‌شود و در این رابطه پیش‌بینی می‌شود 30 بازارچه نوروزی صنایع دستی در استان برپا شود.
امسال هنرمندان یزدی در طرحی خلاقانه قرار است جاذبه‌های تاریخی شهر یزد را در قالب ماکت‌های دست‌ساز به عنوان «سوغات خاطره‌ای» در اختیار مسافران نوروزی قرار دهند.

لزوم ساماندهی عرضه صنایع دستی
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: صنایع دستی استان دارای برند خاصی در کشور است و مسافران نوروزی و حتی گردشگران خارجی برای خرید این محصولات بومی که حاصل دست هنرمندان یزدی است، اشتیاق زیادی دارند، لذا باید برای عرضه مناسب این صنایع، بازارچه‎‎هایی مطلوب تعریف شود.
«علی هاتفی» می‌‌افزاید: سال گذشته در بعضی مسیرهای تاریخی و گردشگری استان، مغازه‌ها و افرادی بودند که اقدام به فروش سوغات خاص یزد و صنایع دستی می‌کردند، ولی بعضاً به دلیل نامرغوب بودن این محصولات تاثیرات منفی بر هنر و مکان‌های دارای برند عرضه صنایع دستی استان گذاشتند.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم معتقد است که برپایی بازارچه‌های صنایع دستی که با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود، کار بسیار مناسبی است و باعث می‌شود هنرمندان در ایام نوروز بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و از این طریق کسب درآمد کنند.
به گفته «میترا ضباغیان» وجود بعضی افراد سودجو که صنایع دستی استان را با نرخ‌هایی بالاتر به مسافران عرضه می‌کنند، مشکلاتی را دراستان ایجاد می‌کنند که باید بر عملکرد آنها نظارت دقیق‌تری شود.

نوروزی متفاوت با بازارچه‌های ساماندهی شده
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی برنامه‌های نوروزی خود را با شعار نوروزی متفاوت برگزار می‌کند و به دنبال آن، استان هم برنامه‌های مهمی برای نوروز سال 96 اجرا می‌کند.
«محمدرضا دهقان» با بیان این که برنامه‌های نوروزی امسال استان از 25 اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی برگزار می‌شود، می‌افزاید: برای نوروز امسال 30 بازارچه نوروزی پیش‌بینی شده و میراث فرهنگی در این باره از 5 ماه پیش به هنرمندان برای ارائه محصولات فراخوان داده است.
وی با اشاره به این که بیشتر این بازارچه‌ها در بافت تاریخی و مسیرهای گردشگری یزد برپا می‌شوند، اظهار می‌کند: امسال هنرمندان یزدی خلاقیت نشان دادند و قرار است جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یزد را نیز در قالب ماکت‌ها و المان‌های کوچک به عنوان «سوغات خاطره‌ای» بسازند و در اختیار مسافران نوروزی و گردشگران قرار دهند.
دهقان بیان می‌کند: سوغات خاطره‎‎ای، ایده استان یزد است که امسال در نوروز عرضه می‌شود و هنرمندان زیادی در این رابطه نمونه‌های مختلفی را ارائه داده‌اند.
به گفته وی، امسال در مجموعه تاریخی امیرچخماق بازارچه نوروزی نخواهیم داشت، ولی در این محدوده، 2 مکان مهم به عنوان نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی دارای برند، صنایع دستی یزد را در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌دهند.
دهقان می‌افزاید: بازارچه‌های نوروزی فرصتی مناسب برای فروش مستقیم و بی‌واسطه صنایع دستی استان هستند و می‌توانند به عنوان مهم‌ترین رخداد خرده‌فروشی در عرصه صنایع دستی برای عرضه تولیدات بومی استان به صورت بی‌واسطه و با قیمت مناسب تلقی شوند.

   پروسه نرخ‌گذاری صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: میراث فرهنگی در بحث نرخ‎‎گذاری صنایع دستی هنوز ورود نکرده است چرا که تاکنون شکایاتی در رابطه با تخلف در نرخ صنایع دستی استان نداشته‌ایم ولی اگر موردی نیز گزارش شود به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود.
«محمدرضا دهقان» بیان می‌کند: نظارت در این حوزه برعهده اتاق اصناف است و میراث فرهنگی در این رابطه هیچ اختیاری ندارد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار