کد خبر: ۳۹۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 07 March 2017
 ذبیح جلیلی ‌
در میان مردم، افرادی وجود دارند که شاید در برخورد اول کاملاً معمولی به نظر بیایند ولی وقتی درباره  آنها پرس‌وجو می‌کنید، را متوجه می‎‎شوید انسان‎‎های تاثیرگذاری هستند که نامشان برای همیشه در ذهن مردم و تاریخ باقی می‎‎ماند.
«حسین نارگونی» پیشکسوت فوتبال و جزو اولین مربیان فوتبال استان است که در ابتدای ورود به فوتبال یزد و در اوج جوانی، بازیکنی فوتبال را رها کرد و تصمیم به مربیگری و پرورش نسلی در این رشته گرفت که بعد از گذشت چندین دهه هنوز فوتبال یزد به نام آنها افتخار می‎‎کند. همشهری با این پیشکسوت فوتبال و مربی خوشنام و خوش فکر استان یزد گفت‎‎و‎گویی ترتیب داده است که در زیر مشروح آن را می‎خوانید.
  • از چه زمانی وارد فوتبال شدید و چرا این رشته ورزشی را انتخاب کردید؟
سال 1321 در شهر یزد به دنیا آمدم و در همان دهه 20 تقریباً همه اهل خانواده من فوتبالیست بودند یعنی همگی در کنار فعالیت روزانه خود، تفریحی جز فوتبال نداشتند.  در آن سال    ها، یک زمین خاکی در نزدیکی محل سکونت ما وجود داشت که بعد‎‎ها در آن مدرسه ساختند و از وقتی که به یاد دارم با بچه های محله و پس از آن با بچه های نسل    های بالاتر در این زمین فوتبال بازی می    کردم.
پس از ورود به مدرسه نیز همچنان سیر زندگی فوتبالی من ادامه داشت و با وجود پیشینه خانوادگی فعالیت در این رشته و فضایی که با وجود نبود امکانات در اختیار داشتیم، اگر  فوتبالیست نمی‎‎شدم حداقل  در حق خودم ظلم کرده بودم.
  • در اوایل حضورتان در این رشته، نحوه شکل‎‎گیری یک تیم فوتبال چگونه بود؟
اگر بخواهم در مورد چگونگی به وجود آمدن تیم‎‎ها در آن سال‎‎ها صحبت کنم باید ابتدا به تیم آموزشگاه‎‎ها اشاره کنم که همیشه از نظر فنی درسطح بالایی قرار داشتند و مربیان بزرگی نیز در سطح کشور در این تیم‎‎ها فعالیت می‎‎کردند. من برای اولین بار با تیم فوتبال دبیرستان در سال 1336 به میدان رفتم و شروع کار من به‌عنوان بازیکن از تیم مدرسه بود که یک سال بعد به عضویت تیم منتخب آمورشگاه‎‎های استان درآمدم و تا سال 1341 سطح کیفی و تجربه‎‎ام آنقدر بالا رفته بود که مربیان آن تیم یعنی «اصغر دانشیار» و «امیرحسینی» بازوبند کاپیتانی را تا سال 1343 که آخرین سال    های حضورم در آموزشگاه‎‎ها بود به من سپردند. در تیم منتخب بزرگسالان یزد نیز از سال 1337 عضویت داشتم و با سن کم، جزو تاثیرگذاران آن تیم بودم.
  • پیشکسوتان فوتبال یزد شما را یکی از گلزن‎‎ترین بازیکنان یزد در دهه 40 می‎‎دانند. مختصری در مورد آن سال‌ها و حضور درخشانتان در مسابقات توضیح دهید.
پیشکسوتان همگی به من لطف دارند و اگر زحمات و همدلی همان پیشکسوتان نبود، نمی‌توانستم در آن سطح ظاهر شوم. اگر بخواهم فقط درباره آن سال‌ها عدد و ارقامی را به شما ارائه دهم باید به برگزاری مسابقات قهرمانی آموزشگاه‌های کشور اشاره کنم که در سال 1341 برگزار شد و در آن سال تیم یزد 18 گل در مسابقات به ثمر رساند که 16 گل آن را من به ثمر رساندم. همچنین در مسابقات قهرمانی کشور در کرمان که در سال 1346 برگزار شد هر 8 گل تیم یزد را به ثمر رساندم و  و این فقط 2 سری از مسابقات بود که در آن شرکت کردم و بقیه را از یاد برده‌ام.
  • مربیگری را از چه سالی آغاز کردید؟
بعد از دریافت دیپلم در تربیت بدنی استخدام شدم و چون تربیت بدنی و آموزش و پرورش با هم یکی بودند، از تربیت بدنی به عنوان دبیر ورزش در آموزش پرورش به کار گرفته شدم. در آن ایام به مدت 8 سال مربیگری تیم آموزشگاه‌های استان را برعهده گرفتم که با آن تیم در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1351 به مقام دومی رسیدیم. از سال 1347 نیز همزمان هم بازیکن و هم مربی تیم منتخب بزرگسالان یزد بودم که با تیم منتخب یزد به مربیگری من در سال 1353 به لیگ تخت جمشید صعود کردیم.
  • شما از نسل‌ اولی‌های مربیگری در فوتبال یزد هستید. مربیگری را  از چه کسی آموختید و چگونه این ذهنیت در شما شکل گرفت که در شهری که هنوز فوتبال ورزش نو پایی بود، به مربیگری بپردازید؟
جواب سوال شما در سوال خودتان وجود دارد؛ این شهر کسی را نداشت که بخواهد مربی ما باشد. تنها مربی ما «امیر حسینی» بود که بنا به دلایلی تمایل نداشت به کار خود ادامه دهد و اگر من مربی تیم‎های یزد نمی‎‎شدم، قطعاً کسی نبود که بخواهد همه این کارها را انجام دهد. در آن سال‎‎ها هم کسی نبود که بخواهد به ما آموزش دهد پس به همین دلیل مجبور بودیم از تجربیاتمان استفاده کنیم. با گذشت زمان، کم‌کم شروع به یادگیری تاکتیک  ها کردم چون چاره‎‎ای جز یاد گرفتن نداشتم. همان طور که قبلاً گفتم، در برهه    ای هم بازیکن و هم مربی و هم سرپرست و هم در برخی از بازی‎‎های که در یزد برگزار می‎‎شد، مجبور بودم داور باشم چون تنها کسی بودم که مدرک درجه یک داوری را دریافت کرده بود و در واقع تنها مربی نبودم. در سیری از اتفاقات فوتبال یزد من آنقدر درگیر فوتبال بودم که همه وقتم صرف فوتبال می‎‎شد و شاید باورتان نشود تا زمانی که نور برای بازی کردن بود،  تمرین می‎‎کردیم.
  • با این همه انرژی چرا ناگهان فوتبال را رها کردید و به مربیگری فوتبال پرداختید؟
بعد از صعود به لیگ تخت جمشید و حذف تیم ما به دلیل نداشتن زمین چمن، بسیار دل سرد شدم. نه تنها من بلکه همه بازیکنانم دلسرد شدند و هنوز که هنوز است از دنیای فوتبال چیزی جز حسرت برای آنها باقی نمانده است. حتی من نمایندگی تیم شاهین تهران را که بعدها به نام پرسپولیس تغییر نام داد در دهه 40 گرفتم و هرچه تلاش کردم که برای تیم زمینی را که در حال حاضر مجتمع تجاری ستاره در آن دایر است بگیرم،  نتوانستم.  حتی بعد از انقلاب اسلامی نیز اولین ریاست هیات فوتبال یزد را بر عهده گرفتم ولی دیگر آن انرژی سابق در من وجود نداشت که کار را مانند قبل ادامه دهم. همچنین در آن سال ها برادرم «احمد نارگونی» نیز از دانشسرای ملی فارغ التحصیل شده بود و تا حدی خیالم از بابت وجود یک مربی با سواد که در دنیای فوتبال بزرگ شده  و با بزرگان فوتبال کشور هم‎‎بازی شده، راحت بود. با همه این اتفاقات باز هم به صورت کامل از فوتبال جدا نشدم و در حال حاضر نیز مسئول تیم پیشکسوتان یزد هستم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار