کد خبر: ۳۸۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 28 February 2017

به گزارش تابناک یزد،رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر اخیر خود به استان یزد، خانه «حیرانی» را که چندماه پیش دستور تخلیه‌اش را به هنرمندان ساکن در آن داده بودند، این‌بار با عنوان «خانه نساجی» افتتاح کرد.

دستور تخلیه بسیاری از خانه‌های تاریخی که با عنوان صنایع دستی فعالیت می‌کردند و هنرمندان در آن مشغول به کار بودند، در سال ۹۵ داده شد. خانه «آبگینه» سنندج، خانه «صنایع دستی» مازندران، خانه «محسنی» در بهبهان و خانه «حیرانی» در یزد از جمله آن‌ها بودند.  

به گفته یکی از هنرمندانی که پیش از این در خانه «حیرانی» یزد ساکن بوده است، حدود ۴۰ نفر در این خانه فعالیت می‌کردند و به حدود ۱۴ کارآموز ناشنوا به‌صورت رایگان، صنایع دستی آموزش داده می‌شد. پیش از آن‌که کانون وکلا برای گرفتن این خانه اقدام کند، صندوق احیا آن را مطالبه کرده بود.

هنرمندان صنایع دستی یزد نیز مانند هنرمندان دیگر استان‌ها با وجود استقامتی که به خرج دادند، نتوانستند مقاومت کنند و سرانجام مجبور شدند این خانه‌ را تخلیه کنند.

مسعود سلطانی‌فر - رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - بعد از اعتراض هنرمندان صنایع دستی نسبت به تخلیه این خانه‌ها، دستور داد بناهایی که در آن‌ها هنرمندان صنایع دستی ‌ فعالیت می‌کنند، حق تغییر کاربری نداشته باشند.

بعد از آن‌که هنرمندان مجبور به تخلیه این خانه شدند، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - از بازگرداندن خانه «حیرانی» به هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: با توجه به این‌که شهر یزد با پیشینه تاریخی خود، یکی از کاندیداهای ایران برای گرفتن عنوان شهر جهانی نساجی است، پیش‌بینی شده علاوه بر فعالیت‌های فعلی هنرمندان در خانه صنایع دستی حیرانی، خانه نساجی یزد نیز در این محل راه‌اندازی شود.

حالا بعد از گذشت ۱۰ ماه، زهرا احمدی‌پور - رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در دومین سفر استانی خود به یزد، این خانه را با عنوان مرکز آموزش و احیای هنرهای نساجی و بازارچه صنایع دستی افتتاح کرد.   

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره این‌که چه تضمینی وجود دارد این خانه دوباره بسته نشود به ایسنا گفت: مهمترین تضمین این است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را افتتاح کرده است. برای آن‌که کسی به این خانه دست‌درازی نکند، اسم آن را «خانه نساجی» گذاشته‌ایم. بنابراین به‌عنوان مرکز آموزش و احیای هنرهای نساجی و بازارچه صنایع دستی افتتاح شد.

فاطمه دانش یزدی افزود: در این مرکز، هنر دارایی‌بافی و زری‌بافی احیا و آموزش داده می‌شود. در کنار آن، بازارچه‌های صنایع دستی نیز مستقر می‌شوند؛ اما هنوز درباره واگذاری غرفه‌های آن تصمیمی گرفته نشده و طبیعتا باید در این‌باره با هنرمندان قرارداد بسته شود.

۱۰ ماه پیش، محمدمهدی شرافت - مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد - درباره تخلیه خانه حیرانی به ایسنا توضیح داده بود: این خانه جزو اموال دولت محسوب می‌شود و مصلحت این است که در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد و فضای دیگری را در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم.

البته با توجه به تاریخچه خانه‌های صنایع دستی، این نگرانی وجود دارد که با روی کار آمدن یک رئیس یا مدیر جدید در این سازمان، خانه حیرانی یزد و دیگر خانه‌های صنایع دستی دوباره تحت تاثیر مصلحت‌ها قرار بگیرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار