کد خبر: ۳۸۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 28 February 2017
به گزارش تابناک یزد،اهالی «مجومرد» (رضوانشهر) اشکذر معتقد هستند که امکانات شهری کافی در این محله نسبت به محله‌های دیگر وجود ندارد.
دلیل آنها ساخت پارک‎‎ها و مراکز تفریحی، ادارات و دیگر مکان‎‎های دولتی در قسمت مرکزی شهر است.
این در حالی است که شهرداری معتقد است که ارائه و توزیع خدمات به نسبت جمعیت و به‌صورت عادلانه انجام می‎‎گیرد.
محله مجومرد اشکذر یکی از محله‎‎های وسیع، قدیمی و با اصالت استان یزد و دارای جمعیت قابل توجهی در حدود 6100 نفر است. مجومرد ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‎‎های گردشگری استان دارد.
از جمله مشکلات این محله می‌توان به مشکل خروجی مجومرد و تکمیل نشدن میدان آن، متناسب نبودن خدمات درمانی با وسعت مجومرد، نبود فضای سبز مناسب، کیفیت پایین آسفالت و خاکی بودن برخی کوچه‌ها و رسیدگی نشدن به پارک مسجد ریگ، اشاره کرد.

مشکلات اهالی محله
درباره محله
 مجومرد یکی از قدیمی‎‎ترین محله‎‎های استان است که طبق برخی کتب، قدمت آن به 2 هزار سال می‎‎رسد و ریشه اسم این محله در زبان فارسی به معنای مرد جویای محبت است. این محله دارای آثار تاریخی بسیاری است که در ادامه به برخی از آنها می‎‎پردازیم.

مسجد ریگ
مسجد ریگ، مسجدی با ۷۰۰ سال قدمت است که تا 26 سال پیش زیر شن‎های روان مدفون بود و کسی از وجود آن خبر نداشت. این مسجد در سال ۱۳۷۰ به طور اتفاقی (بعد از خواب دیدن یکی از اهالی) کشف شد. این مسجد تاریخی دارای ۲۱ قبر کاشی‎‎کاری شده است که معروف‎‎ترین آنها، قبر سید کمال‌الدین و سید جمال‌الدین است که این 2 بزرگوار در سال ۸۴۸ در این مسجد به خاک سپرده شده‎‎اند.

حسینیه بزرگ رضوانشهر
این حسینیه در 2 طبقه ساخته شده است و حدود ۸۰۰ متر مربع وسعت دارد. قدمت حسینیه مربوط به دوران زندیه است و در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. از دیگر بناهای تاریخی این محله، مسجد ملا احمد از بنا‌های دوران زندیه است.

نبود فضای سبز مناسب برای تفریح خانواده‎‎ها
 یکی از اهالی محله با گلایه از نبود پارک و فضای سبز مناسب در محله، می‎‎گوید: با توجه به تاریخی بودن محله و رفت و آمد زیاد جهانگردان به مجومرد، انتظار می  رود که برای استراحت و تفریح آنها فضای سبز مناسبی در نظر گرفته شود.
«اکبر رضایی مجومردی» ادامه می‎‎دهد: یکی از مهم ترین و معروف‌ترین پارک‎‎های محله، پارک مسجد ریگ است ولی مسئولان رسیدگی خاصی به آن نمی‎‎کنند.
وی اظهار می‎‎کند: اهالی برای نظافت و رسیدگی به پارک، اقدام به چاپ قبوضی کرده‎‎اند و از این طریق برای آن از اهالی محله پول جمع‎آوری می‎‎شود.
رضایی اضافه می‎‎کند: بعید می‎‎دانم در هیچ نقطه‎ای از کشور چنین مشکلی وجود داشته باشد لذا امیدواریم شهرداری این نقص را اصلاح کند.
وی عنوان می  کند: تمام تاب و سرسره‎‎های این پارک زنگ زده    اند و در این پارک تشک    های ضربه    گیر برای جلوگیری از صدمه دیدن کودکان در قسمت بازی آنها وجود ندارد.
یکی دیگر از اهالی محله نیز با بیان این که پارک نه تنها برای کودکان نشاط آور است بلکه برای نشاط سالمندان نیز مفید است، از بی    توجهی مسئولان به درخواست‌هایی که ساکنان در گذشته برای رسیدگی و گسترش بیشتر پارک‎‎های محله ارائه کرده‎‎اند، گلایه می‎‎کند.
«مهدی سعیدی» می‎‎افزاید: فضای سبز نقش زیادی در افزایش جنب و جوش اهالی دارد و تاثیر زیادی بر روحیه آنها می‎‎گذارد.
وی ادامه می    دهد: وجود فضای سبز باعث شادابی است و زیبایی خاصی به محله می‌دهد و این در حالی است که می‌توان با تملک زمین‌های رها شده در محله به ایجاد فضای سبز اقدام کرد.

لزوم رسیدگی به مشکل خروجی محله
   یکی از ساکنان مجومرد با بیان این که کار رسیدگی به خروجی رضوانشهر از 9 ماه پیش به حال خود رها شده است، اظهار می‎‎کند: میدانی در این خروجی ساخته شده است که از لحاظ مهندسی مشکل دارد.
«حسین پوررضوی مجومرد» ادامه می    دهد: هندسه این میدان به شکلی است که خطرات زیادی برای عبور و مرور و کنترل وسایل نقلیه ایجاد می‌کند و برای زیباسازی میدان نیز کاری انجام نشده است.
به گفته وی، میدان خروجی از مجومرد خاکی است و حتی یک بوته در آن کاشته نشده است و این امکانات ضعیف در شأن محله    ای با این قدمت نیست.

کمبود امکانات  بهداشتی
   یکی دیگر از اهالی با بیان این که خیران محله نقش زیادی در پیشرفت امکانات بهداشتی این منطقه داشته‎‎اند، ابراز می    کند: محله تنها یک درمانگاه دارد که پاسخگوی نیازهای اهالی نیست و از مسئولان خواستار توجه بیشتر به محله هستیم.
«محسن کافی مجومرد» ادامه می‎دهد: به همت خیران محله، کار ساخت یک بیمارستان آغاز شده است که امیدواریم به زودی بهره‎‎برداری شود.
کافی کمبود زمین برای ساخت مسکن برای جوانان را از دیگر مشکلات این محله می‎‎خواند و اظهار می‎‎کند: با وجود اراضی گسترده و منابع طبیعی که در اطراف رضوانشهر وجود دارد، به دلیل اختصاص داده نشدن زمین از سوی شهرداری برای ساخت و ساز در برخی موارد اهالی مجبور می‎‎شوند برای ساخت منزل به تخریب اراضی زراعی و باغی روی بیاورند.

آسفالت نامناسب معابر
 یکی دیگر از اهالی محله درباره کیفیت آسفالت معابر محله می‎‎گوید: کیفیت آسفالت معابر مجومرد نامناسب است.
«امیر حسینی زاده» اضافه می‎‎کند: برخی از کوچه‎  های محله هنوز خاکی هستند و عبور مرور وسایل نقلیه در آنها مشکل است.
وی عنوان می‎‎کند: علاوه بر مشکلاتی که برای عبور و مرور وسایل نقلیه ایجاد شده، برای عابران نیز مشکلات زیادی به‌وجود آمده است.
وی ادامه می‎‎دهد: در فصول بارندگی، کوچه‎های خاکی مجومرد بیشتر شبیه باتلاق هستند تا شبیه کوچه؛ همچنین برخی ساکنان محله را سالمندان تشکیل می‎‎دهند که تحمل این مشکلات برای آنها سخت است.
حسینی    زاده درباره دیگر مشکلات ناشی از کیفیت پایین آسفالت، اظهار می‎‎کند: آسفالت نامطلوب برخی از کوچه‎‎ها باعث وارد شدن صدمات مالی و جانی به برخی از اهالی شده است.
وی همچنین بیان می‎‎کند: وسیله نقلیه بسیاری از اهالی موتورسیکلت است و کیفیت آسفالت در کنترل این وسیله نقلیه بسیار مهم است.
 وی با بیان این که از عمر آسفالت برخی کوچه‎‎ها قریب 20 سال می‎‎گذرد، می‎‎افزاید: با توجه به زمانی که از آسفالت شدن این کوچه‎‎ها می‎‎گذرد، فرسوده بودن و خرابی‎های آن طبیعی است.

پاسخ‎های شهردار
ساخت بیش از 50 درصد پارک    های اشکذر در مجومرد

   شهردار اشکذر با بیان این که همواره برای جلب رضایت تمام شهروندان اشکذر تلاش کرده‎‎ایم، اظهار می‎‎کند: مجومرد یکی از 10 محله شهر اشکذر است و در این محله 13 پارک درون محله‎‎ای وجود دارد و این درحالی است که در 9 محله دیگر تنها 10 پارک درون محله    ای ساخته شده است.
«مهدی جعفری‎پور» درباره پارک مسجد ریگ نیز می‎‎گوید: پارکی به این نام وجود ندارد و اسم آن فضای سبز متعلق به مسجد ریگ است.
وی ادامه می‎‎دهد: کار آبیاری این درختان را شهرداری انجام می‎‎دهد ولی آمادگی کامل داریم که در صورت درخواست هیات امنای این مسجد، کار ساماندهی فضای سبز را زیر نظر آنها انجام ‎‎دهیم.
جعفری بیان می‎‎کند: شایعاتی درباره تمایل شهرداری برای تصرف فضای سبز مسجد ریگ عنوان شده است که در گذشته نیز شهرداری آن را تکذیب کرده و تنها هدف ما ساماندهی این فضای سبز است.
شهردار درباره ساخت پارک‎‎های جدید هم اظهار می‎‎کند: در اشکذر 2 پارک عمومی بانوان و پارک بزرگ شهر ساخته شده که در خارج محدوده قانونی است و در جاده رستاق و جاده چرخاب قرار دارد و برای استفاده تمام محلات است.
وی می‎‎افزاید: علاوه بر آن پارک اشکی هم پارکی خیری است که برای مسافران و همچنین تفریح شهروندان استفاده می‎‎شود و دارای حسینیه، مسجد و وضوخانه است.
شهردار ادامه می‎‎دهد: در بخش درمان نیز 2 درمانگاه در اشکذر وجود دارد که یکی از آنها در محله مجومرد واقع شده است. همچنین توسعه درمانگاه واقع در خیابان امام(ره) به همت خیرین در حال انجام است که البته شهرداری در آن نقشی ندارد.
جعفری    پور درباره برخی شایعات درباره دخالت شهرداری در تغییر مکان محل برگزاری مسابقات زیبایی اسب نیز می‎‎گوید: شهرداری دخالتی در این موضوع ندارد و با تشخیص هیات سوارکاری و اداره کل ورزش و جوانان استان این فعالیت‎‎ها انجام می‎‎شود.
شهردار درباره آسفالت معابر هم ابراز می‎‎کند: مشکل آسفالت در بیشتر محله های شهر اشکذر وجود دارد و با وجود تمایل شهرداری به مرمت آسفالت، به دلیل محدودیت    های بودجه امکان آسفالت یک باره همه محله‎‎ها نیست.
وی درباره ساخت میدان ورودی و خروجی مجومرد هم می‎‎گوید: میدان ورودی و خروجی طبق نظر کارشناسان و صاحب‎‎نظران مجومردی و تایید دفتر فنی استانداری و اداره راه و شهرسازی ساخته شده است.
وی می‎‎افزاید: همچنین طرح این میدان از سوی یک شرکت اصفهانی تهیه شده و به طور کامل به بهره‎‎ برداری رسیده و هنوز از لحاظ زیباسازی نیاز به ساماندهی‎‎هایی دارد که در اولویت بودجه‎‎ای شهرداری است.
شهردار با بیان این‌که بسیاری از طرح‎‎های اشکذر خیری است، بیان می‎‎کند: برخی اهالی فکر می‎‎کنند که بودجه این طرح‎‎ها از شهرداری تامین می‎شود که این موضوع صحیح نیست.
وی ادامه می‎‎دهد: از جمله طرح‎‎های خیری می‎‎توان به فرهنگسرای بزرگ شهرداری، مجتمع فرهنگی مرحوم زاکری، بیمارستان 150 تخت‎‎خوابی، مسجد امام جعفر صادق(ع)، مجموعه بسکتبال روباز در پارک بزرگ شهر و المان میدان ورودی اشکذر اشاره کرد.
جعفری‎‎پور با بیان این که کارشناسان متعددی برای بررسی ادعاهای برخی اهالی به محله های اشکذر آمدند، عنوان می‎‎کند: این کارشناسان استانی، تبعیضی را در بین محله های اشکذر مشاهده نکردند.
شهردار در انتها نیز می    گوید: توزیع و ارائه خدمات به نسبت جمعیت و به صورت عادلانه انجام می‎‎گیرد و شهرداری آمادگی کامل دارد که با همیاری شهروندان، شهر اشکذر را به یکی از زیباترین شهرهای استان تبدیل کند ولی برای این کار به همکاری تمام محله‎‎ها و اهالی اشکذر نیاز است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
این چه خیری است که دنبال تبعیض کاری در این منطقه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
خدا میداند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
13 پارک دریک محله بعلت ضعف مسولین وایجا تبعیض دراینشهر میباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
دست خیرین درد نکند پس عوارض وارزش افزوده هاکجا خرج میشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
سریعترین حسابرس چه کسی است که حساب همه خواهدرسید ایه 62 . 69 انعام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
فیروزاباد چند پارک دارد میدان ورودی نیاز به درختکاری دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
همه 13 پارکهای رضوانشهر قد نصف پارک اشکزر نمی ارزد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
هزینه نگهداری این همه پارک در یک محله 6100 نفری ازکجا باید تامین میشود؟؟!! حق الناس است0
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
نماد فضای سبز (درخت سرو) فیروز اباد بعلت سهل انگاری وعدم تعهدبه این محله از پای درامد 000به چه جرم وگناهی!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
محله های رضوانشهر که پارک ندارد0
شهرک رضویه......شهرک سجاد......شهرک مسکن مهر......شهرک بهزیستی .......شهرک وکیل .....
شهرک دانشگاه.....شهرک نصراباد.....شهرک گلستان.......شهرک بسیج......کوی فرهنگیان.......کوی سعدی.....
کوی هشتی......محله مجومرد....... محله صفاییه...... محله شرکت تعاونی....محله دار الشفا.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
نظارت برهزینه های انجام شده ازمحل درامدها وعوارض ها مورد نیاز است تااینهمه تبعیض در محله ها این منطقه اعمال نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
زمستان رفت و رو سیاهی بماند برای ذغال
امارنویس رفت و واقعیتها بماند بجا
دیگران رفتند و ما ماندیم براه
تاباچشم ببینیم عاقبت حق و حق دار را
حق الله خدا بخشدو حق النفس بماند بجا
حق الناس است و جواب سر پل صراط
امید امیدواری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
توسعه وتجهیز درمانگاه مجومرد هم در دستور کارقرار گیرد !!
تا رفع نیاز گردد وهزینه رفت وامد مردم کم گردد0
رفیعی مجومرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
جمعیت 9 محله دیگر برروی هم به اندازه مجومرد نیست و13 پارک درون محله ای به همه اشان بر روی هم 2000 متر مساحت نداره
مجومردی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
شهردار محترم
شما که خود ادعا عدالت و عدم تبعیض میدانید چرا و به چ علتی بیلان هزینه کرد خود رو با ریزش گزارش نمیدید و به اطلاع عموم مردم نمیرسانید.
چرا با ترس و دلهوره دم از عدالت میزنی.
گزارش کارکرد خودت رو بده همین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار