مدیرکل دامپزشکی استان یزد از شناسایی دومین کانون ابتلا به ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان در بلوار صابر یزدی شهر یزد خبرداد و گفت: 19 اکیپ ثابت و سیار برای مهار و پیشگیری از این بیماری در این منطقه مستقر شده است.
کد خبر: ۳۸۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸ 27 February 2017
به گزارش تابناک یزد،علی اکبر حدادزاده  افزود: به دنبال مشاهده یک مورد مرگ طیور خانگی در بلوار صابر یزدی شهر یزد و مثبت بودن آزمایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این مورد، بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده در این منطقه صورت گرفت.
وی با بیان اینکه تا زمان پاکسازی کامل ویروس، کانون شناسایی شده در قرنطینه خواهد بود، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی در زمینه مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان گزارش نشده است.
حداد زاده انتقال ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان به انسان را در استان به شدت تکذیب کرد و گفت: این ویروس قابلیت انتقال به انسان را ندارد.
وی عامل انتشار این بیماری را پرندگان آزاد پرواز و مهاجر دانست و افزود: برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری به مرغداری ها، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیرطبیعی در طیور خانگی موارد را به این اداره کل گزارش کنند.
هفته گذشته یک کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه حسین آباد یزد مشاهده شد که 16 اکیپ ثابت و سیار برای مهار و پیشگیری از این بیماری در این منطقه مستقر و منطقه را به طور کامل پاکسازی کردند.
اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند.
آنفلوانزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار