کد خبر: ۳۸۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 22 February 2017
علی مختاری
 روستای «اله آباد» زارچ با قدمتی نزدیک به 2 هزار سال یکی از قدیمی‎‎ترین روستاهای استان است. این روستا که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است، ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگرهای داخلی و خارجی دارد.
در طول سال‎‎های گذشته و به همت مسئولان، قدم‌هایی برای بهبود و استفاده از ظرفیت‌های تاریخی روستا برداشته شده است؛ از جمله این فعالیت‌ها اختصاص بودجه 100 میلیون تومانی برای مرمت خانه میرزابابایی است.
روستای «اله آباد» با جمعیتی بالغ بر 4600 نفر یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان است و 1200‌خانوار را در خود جای داده است.
این روستای قدیمی که دارای آثار تاریخی زیادی مربوط به قبل از اسلام است، دارای محله  ای زرتشتی‎‎نشین است که بافت تاریخی این محله نیز جاذبه‎‎های خاص خود را داراست.همچون دیگر روستاهای استان، اهالی این روستا نیز با مشکلا‎تی از جمله خاکی بودن 20 درصد از کوچه‎‎های روستا، مجاورت با فاضلاب انتقالی از یزد، آلودگی‎‎های کارخانه گچ مجاور اله‎آباد، روشنایی ناکافی کوچه‎‎ها، نابودی 71 درصدی از کشاورزی روستا در اثر خشکسالی و بیکاری اکثر اهالی، روبه‌رو هستند.

معرفی کامل روستا
روستای اله آباد در قسمت ورودی شهر زارچ واقع شده و زمان ایجاد آن با استناد به برخی منابع تاریخی 2 هزار سال پیش است. از آثار تاریخی این روستا می‌توان به خانه حاجی بابایی، تالار الماس کویر، خانه مهر جمشیدی، دخمه زرتشتیان، آتشکده، ساختمان خواجه خضر، کاروانسرای اله آباد و دبستان گودرزی اشاره کرد که در ادامه به معرفی کامل آنها می‌پردازیم.

خانه حاجی بابایی
از بناهای متعلق به بعد از اسلام در اله‌آباد، خانه حاج بابایی است. در سال جاری برای مرمت این خانه که در شرف تخریب بود، بودجه‎‎ای 100 میلیون تومانی اختصاص و تعمیر و بازسازی آن آغاز شده است.

كاروانسراىاله آباد
 كاروانسرایى رباط مانند است كه با خشت و گل ساخته شده است و چون راه ماشین‌‌رو سابق از نزدیك انتهاى آن عبور می‎‎كرد، در بین رانندگان به رباط گلى معروف بود. این كاروانسرا نیز از بناهاى خسرو دوم است.

ساختمان خواجه خضر
 یك دسته از ابنیه زرتشتیان، پیرانگاه نام دارد و محل زیارت و نیایش است که در روستای اله‎‎آباد به خواجه خضر معروف است. این بنا در دوره خسرو دوم ساخته شده و در کنار جاده سنتو زارچ قرار گرفته است.

دخمه زرتشتیان
 دخمه محلى است كه زرتشتیان در قدیم مردگان خود را طبق آداب دینى در آن قرار می‎‎دادند. کنار جاده یزد – تهران، روبه‌روی زارچ تپه‎‎‎‎هایی معروف به زارچكوه وجود دارد كه بر بالاى آن، دخمه روستای اله‎‎آباد ساخته شده است. هندسه آن محوطه‌اى مدور به قطر تقریبى 20 متر بوده كه با مصالح بناگو یا سنگ بادبر و خشت خام با ملات گل ساخته شده است و با گچ و خاك روی دیوارها روکش شده است. ارتفاع دیوار مدور آن از سطح تپه 6 متر است و دسترسى به دخمه غیر از در ورودى به آسانى میسر نیست. قطر داخلى آن تقریباً 18 متر و در وسط آن چاله عمیقى حفر شده است كه استخوان مردگان را درون آن مى‎‎ریخته‎اند. داخل آن به 2 قسمت تقسیم شده كه در یك طرف مردگان زن و در طرف دیگر مردگان مرد قرار داده می‎‎شدند و كف آن نیز به ترتیب خاصى كف‎‎سازى شده است. این دخمه حدود سال 1275 شمسى تقریباً همزمان با دبیرستان كیخسروى در شهرستان یزد، ساخته شده است. در جنوب تپه‎‎هایی كه دخمه روى آن بنا شده، مجموعه ساختمان‎هایى ساخته شده است كه زرتشتیان به آن «خَیلَه» می‎‎گویند.

دبستان گودرزى
این آموزشگاه نخستین آموزشگاه ساخته شده در منطقه زارچ است که در 1280 شمسى از سوی یکی از زرتشتیان به نام گودرز ساخته شده ولی این ساختمان که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، نیاز به مرمت و بازسازی  دارد.

آتشكده
در منطقه زرتشتی‎‎نشین، معبد نسبتاً مهمى وجود دارد كه محل عبادت و برگزاری مراسم زرتشتیان است. در ورودى معبد زیر یك ساباط و بالاى سر در بر سنگ مرمر علامت فروهر قرار گرفته كه بالاى سرش جمله «اندیشه نیك» و در طرف راستش «كردار نیك» و سمت دیگرش «گفتار نیك» با خط برجسته كتیبه شده است.

خانه مهر جمشیدى
این ساختمان مربوط به دوره حسن صباح و از مهم‌ترین آثار تاریخى منطقه است. خانه مهر جمشیدی به وسیله یاران حسن صباح (فرقه اسماعیلیه) ساخته شده است.
دلیل ساخت این مکان به وسیله یاران حسن صباح، قرار داشتن یزد بر سر راه قعله‎‎هاى فرقه اسماعیلیه بوده است. افراد این فرقه این مركز را به عنوان اقامتگاه موقت خود ایجاد كرده بودند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار