کد خبر: ۳۸۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 20 February 2017
به گزارش تابناک یزد، در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن دونالد ترامپ، تنش ها و درگیری های لفظی بین او و رسانه های خبری پایان یابد اما نه تنها این امر اتفاق نیفتاده، بلکه تنش ها و دعواها بین هر دو طرف به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است.

در آخرین اقدام، ترامپ با انتشار توییتی نوشت: رسانه‌‌ هایی که اخبار جعلی منتشر می کنند (نیویورک تایمز، ان‌بی‌سی نیوز، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، سی ان ان) دشمن من نیستند، دشمن مردم آمریکا هستند.

رییس جمهوری آمریکا پنج شنبه هفته قبل نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی رسانه ها را به باد انتقاد گرفت. او رسانه ها را متهم کرد حقیقت را نمی‌گویند و تنها منافع خاصی را دنبال می‌کنند. ترامپ گفته بود: من روزنامه‌ها را باز می کنم و گزارش‌های آنها را درباره آشفتگی و آشفتگی می‌بینم. وضعیت دقیقا خلاف این است.
او گفت: رسانه ها به شدت ریاکار شده اند.

 در طول چهار هفته ای که از شروع ریاست جمهوری ترامپ گذشته تا کنون تنش هایی بسیاری بین او و رسانه های خبری بوجود آمده است. از جمله این دعواها می توان به انتشار اخباری از نحوه زندگی ترامپ در کاخ سفید که توسط نیویورک تایمز منتشر شد و جنجال های زیادی بدنبال داشت، اشاره کرد. همچنین انتشار اخبار مکالمات تلفنی وی با رئیس جمهور مکزیک و نخست وزیر استرالیا موجبات حمله شدید ترامپ به رسانه ها را فراهم کرد. در آخرین اقدام، رییس‌جمهور آمریکا به دنبال انتشار گزارش‌های مربوط به استعفای مشاور امنیت ملی، از افشای غیرقانونی اطلاعات در برخی از رسانه ها انتقاد کرد.

سابقه درگیری رسانه ها و ترامپ
بسیاری از رسانه های آمریکا مخالف سیاست ها و رفتارهای ترامپ هستند و در جریان رقابت های انتخاباتی نیز در مقابل نامزد حزب جمهوری خواه صف بندی کرده  و از رقیب او هیلاری کلینتون حمایت کرده بودند.

حتی برخی رسانه ها در آمریکا که به طور سنتی به نزدیک بودن به دیدگاه های جمهوری خواهان معروف و شناخته شده اند در جریان رقابت های انتخاباتی از هیلاری کلینتون حمایت کردند. به عنوان مثال چند ماه قبل از شروع رقابت اصلی دو نامزد انتخاباتی٬ روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی که توسط هیئت تحریریه این رسانه مطرح آمریکایی منتشر شد رسما از ریاست جمهوری نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ حمایت کرد.

این روزنامه جمهوری خواه در توجیه این اقدام خود نوشته بود: «دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه، نامزدی وحشتناک است و این یک حقیقت است و او به طرز بی سابقه‌ای، صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری را ندارد. اگر حتی ما فکر می‌کردیم که خانم کلینتون از بین این دو، شیطان کوچکتری است، باز هم از شما می‌خواستیم به او رای بدهید».

این روزنامه در ادامه ترامپ را فردی «متعصب، فریبکار، جاهل، خودشیفته، کینه توز، از نظر فکری تنبل، ضد زن و شیفته دشمنان آمریکا» خوانده بود و نوشت«او به عنوان رئیس‌جمهور، تهدیدی بزرگ برای کشور و جهان خواهد بود».

در طول مبارزات انتخاباتی هر روز رسانه های امریکایی مبادرت به انتشار نظرسنجی هایی می کردند که هیلاری کلینتون را پیروز نهایی رقابت های انتخاباتی معرفی می کردند اما در نهایت برخلاف تمامی این فضاسازی ها این ترامپ بود که برنده شد.

 رییس جمهور آمریکا و شبکه های اجتماعی
در مقابل رسانه ها٬ ترامپ تلاش دارد تا با استفاده از رسانه های طرفدار خود نظیر فاکس نیوز سیاست ها و برنامه های خود را پیش ببرد. سیاست مهم تر ترامپ٬ استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوظهور همچون توییتر٬ اینستاگرام و فیس بوک است.

ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرده بود که هیچ علاقه‌ای به فعالیت در شبکه اجتماعی توییتر و توییت‌کردن نداشته و تنها قصد وی از این کار، مبارزه با مطبوعات بد است.

گفتنی است  ترامپ در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه خبری سی بی اس نیوز رسانه های اجتماعی را ابزاری فوق العاده مهم و شکل جدیدی از وسایل ارتباط جمعی توصیف کرد وگفت رسانه های اجتماعی نقش کلیدی در پیروزی اش داشته اند و به استفاده از آنها در دوران ریاست کاخ سفید ادامه خواهد داد.

به گفته ترامپ، حضور وی در رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام؛ ابزاری را در انتخابات در اختیارش قرار داد که بسیار قوی تر از صدها میلیون دلاری است که دموکرات ها برای اعمال نفوذ در نتیجه انتخابات هزینه کرده اند.

  بعد از پیروزی ترامپ در رقابت های انتخاباتی٬ سایت یاهو اعلام کرد در زمینه جلب مشارکت و همراهی کاربران شبکه های اجتماعی ترامپ از کلینتون جلو زده و برتری سه برابری را از آن خود کرده است. یاهو در ادامه می نویسد: یافته ها نشان می دهد که طرفداران ویدئوهای ترامپ در فیس بوک 12 میلیون نفر بوده و این رقم در مورد کلینتون در بهترین حالت به 8 میلیون نفر رسیده است. لذا استفاده موثر از فیس بوک و توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی کمک فراوانی به پیروزی ترامپ کرده است.

 نکته جالب تر این است که اکثر مدیران شبکه های اجتماعی در رقابت های انتخاباتی طرفدار هیلاری کلینتون بودند.

احتمال افزایش درگیری بین ترامپ و رسانه ها
در نظرسنجی که اخیر یکی از رسانه‌های حامی دولت آمریکا منتشر کرده بیشتر رای دهندگان این کشور عنوان کرده اند برای شنیدن حقیقت بیشتر از رسانه‌ها به رئیس‌جمهورشان اعتماد دارند. نتایج این نظرسنجی که توسط فاکس نیوز انجام و دو روز قبل منتشر شد، نشان می‌دهد که 45 درصد رای دهندگان در گفتن حقیقت به عموم مردم به کاخ سفید اعتماد دارند در حالی که 42 درصد دیگر نظری مشابه درباره رسانه‌ها دارند. براساس این نظرسنجی 10 درصد پاسخ دهندگان در این باره هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

نظرسنجی این شبکه راست گرا همچنین نشان داده است که 68 درصد رای دهندگان معتقدند رسانه‌ها در مقایسه با دولت باراک اوباما نسبت به ترامپ مواضع سخت‌تری اتخاذ کردند.

به نظر می رسد رسانه های رسمی بدنبال احیای قدرت تاثیرگذاری خود بعد از شکست در جریان انتخابات ریاست جمهوری که حامی هیلاری کلینتون بودند٬ هستند. از سوی دیگر با توجه به شخصیت و رفتارهای ترامپ بسیار بعید است که ارتباط او با رسانه ها در ادامه دوران ریاست جمهوری اش بهبود یابد و احتمالا رسانه های آمریکایی نیز از تلاش خود برای پوشش دادن اخبار و بزرگ نمایی و حتی حاشیه سازی برای او دست نخواهند کشید.با این وضعیت احتمال اینکه در آینده تنش ها بین طرفین افزایش یابد وجود دارد.
 
الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار